حقوق کارمندان چقدر افزایش می یابد؟

حقوق کارمندان چقدر افزایش می یابد؟

در نهایت با توجه به این افزایش که در قالب یک فوریت به مجلس فرستادند باز هم سراغ وام خواهند رفت و در نهایت دولت در مورد حقوق کارکنان لشکری ​​و روستایی و مستمری بگیران تصمیم گرفت و بر اساس لایحه فوریتی که شد. در صورت تصویب در مجلس به مجلس فرستاده می شود. افزایش حقوق از اول شهریور ماه امسال امکان پذیر است و همانطور که سخنگوی دولت گفت، برای کارمندان دولت این درصد به صورت مرحله ای در نظر گرفته می شود. کسانی که دستمزد پایین در نظر گرفته می شوند، افزایشی نزدیک به 20٪ و هر چه بیشتر باشد، درصد کاهش می یابد. بر اساس برآورد جزئیات لایحه دولت حداقل 2 میلیون تومان به حقوق کارمندان و مستمری بگیران اضافه می شود. این در حالی است که پیش از این و در قالب قانون بودجه 1401، 10 درصد به حقوق کلیه کارکنان اضافه شده بود که بر اساس لایحه دولت، حقوق بازنشستگان، خدمت فعال و مشترکین مستمری کشوری و لشکری ​​از جمله آن بود. صندوق‌ها و سایر صندوق‌های بازنشستگی مرتبط با قوه مجریه در حالی حدود 900 هزار تومان افزایش می‌یابد که دولت مصمم به افزایش حقوق کارکنان لشکری ​​و کشوری و مستمری بگیران است که کارشناسان معتقدند منابع این افزایش هنوز مشخص نیست. اگرچه به دلیل تورم در کشور و مشکلات معیشتی، حق این قشر افزایش یافته است.
چرا دولت تصمیم به افزایش دستمزد گرفت؟
حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار گفت: بحث افزایش حقوق کارکنان لشکری ​​و کشوری و مستمری بگیران زمانی جدی شد که موضوع حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به طور جدی پیگیری شد و در حال گذراندن مراحل نهایی بود. مقاومت دولت در برابر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر خلاف روال گذشته اتفاق جدیدی بود. این کارشناس بازار کار تصریح می کند: فشار بازنشستگان، اعتراضات آنها، کانون های بازنشستگان، نخبگان، کارشناسان و در عین حال شکایات قانونی که به مراکز مربوطه از جمله شورای اسلامی و کمیته اجرای مصوبات رسیده است. مقررات، اقدامات دولت برای جلوگیری از افزایش دستمزد. مشخص شد که مستمری بگیران خلاف قانون هستند و در نهایت رئیس مجلس به ریاست جمهوری گزارش داده و سازمان تامین اجتماعی موظف به اجرای مصوبه شورای عالی کار در خصوص افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی شد. حاج اسماعیلی تصریح می کند: به هر حال وقتی این اتفاق افتاد دولت با مطالبات مستمری بگیران لشکری ​​و غیرنظامی و همچنین مستمری بگیران کشوری مواجه شد و آنها نیز اعتراض کردند که افزایش حقوق آنها که بر اساس بودجه 10 درصدی بوده است کافی نیست.
منابع مالی افزایش حقوق چه خواهد بود؟
این کارشناس بازار کار با بیان اینکه شاغلان و مستمری بگیران باید حقوق کافی در کشور داشته باشند، می گوید: بلافاصله هم سازمان برنامه و هم دولت و هم برخی نمایندگان مجلس واکنش نشان دادند که به زودی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران لشکری ​​و روستایی را افزایش خواهند داد. اپلای حاج اسماعیلی می افزاید: اکنون برای یافتن منابع آن دچار تردید و اختلاف نظر شده اند و گفته اند در حال مذاکره با مجلس برای یافتن منابع اعتباری لازم در خصوص توزیع افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان لشکری ​​و غیرنظامی هستند. وی تصریح می کند: قرار بود شهریور ماه مبلغ را به علی الحساب اعمال کنند که این اتفاق نیفتاد. در نهایت مذاکراتی که به اعتقاد من به طور رسمی بین مجلس و دولت انجام شد، این بود که مجلس از دولت درخواست کرد لایحه ای ارائه کند زیرا هر افزایشی باید در چارچوب قانون باشد و منابع آن برای مردم روشن باشد. مجلس. این کارشناس بازار کار می گوید: فکر می کنم دولت و سازمان برنامه نتوانسته اند منابع مورد نیاز و توجیه این افزایش را تعیین و به مجلس اعلام کنند. در نهایت با توجه به این افزایش که در قالب دو فوریت به مجلس فرستادند، مجددا به سمت وام می روند و باز هم منبعی که برای این کار در نظر گرفته شده مربوط به درآمد است که می تواند بر اساس شرایط خاص باشد. حاج اسماعیلی خاطرنشان می کند: بیش از یک سوم بودجه که بیش از 400 هزار میلیارد تومان برآورد می شود، کسری است، بنابراین دولت منابعی برای افزایش حقوق مردم ندارد. کارمندان و مستمری بگیران علیرغم اینکه منابع درآمد مالیاتی به نظر من استثنایی است و بیش از نیمی از مبلغی که تا سقف 452 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بودند در 6 ماهه اول محقق شد و این یک رکورد در کشور است. وی یادآور می شود: به هر حال کشور ما شرایطی ندارد که هزینه های خود را با منابع مالیاتی تامین کند و قطعا سال ها کسری بودجه خواهیم داشت و اگر اتفاقات خاصی در کشور رخ ندهد که وضعیت را بهبود بخشد. ماه ها یا ابتدای سال آینده کسری بودجه افزایش می یابد و شرایط تورمی در کشور را پیچیده می کند.
افزایش حقوق چگونه کار می کند؟
به گزارش خبرآنلاین، این کارشناس بازار کار می گوید: آنچه اکنون در لایحه آمده است این است که حدود 900 هزار تومان به مستمری بگیران اضافه می شود و مبالغی حدود 2.5 تا 3 برابر این مبلغ به سایر کارکنان با توجه به امتیاز آنها پرداخت می شود. حاج اسماعیلی می افزاید: همانطور که منابع غیررسمی حاکی از آن است، این مبالغ برای اقشار خاصی که برخی از آن ها کارمند سازمان های خاصی هستند می تواند چندین برابر مستمری بگیران لشکری ​​و روستایی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید