حقوق 9 میلیون تومانی برای کارگران پیشنهاد می شود

حقوق 9 میلیون تومانی برای کارگران پیشنهاد می شود

براساس مصوبه شورای عالی کار، سبد نفقه خانوار کارگری برای یک خانوار متوسط ​​کارگری با 3.3 نفر در ماه 8 میلیون و 979 هزار تن تعیین شده است. تفاوت این رقم با سبد معیشتی سال 1399، 2 میلیون تن است.

جلسه بعدی شورای عالی کار در اسفندماه خواهد بود که بر اساس دو معیار سبد معیشت خانوار کارگری و تورم سالانه تا پایان بهمن ماه سال جاری در مورد حداقل دستمزد سال آینده تصمیم گیری می شود. سال

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در عین حال از سیاست اصلی دولت در زمینه افزایش دستمزدها می گوید: دولت به جای افزایش غیرواقعی دستمزد، قدرت خرید مردم را افزایش می دهد. این روش بهتر از افزایش 20 درصدی دستمزدها و افزایش 30 درصدی تورم است. وقتی دستمزدها بدون منبع دولتی 20 درصد افزایش می یابد، عموماً با ایجاد پول، به جیب محرومان اجتماعی می رویم و آنها باید تاوان این تصمیم را بدهند. یک میلیون به حقوق مردم اضافه شد اما در ازای تورم 3 میلیون دیگر از جیبش درآورد.

علی دینی ترکمانی، کارشناس اقتصادی به فرارو گفت: افزایش 10 درصدی حقوق کارگران امکان پذیر نیست. بنابراین اقشار مختلف طبقه متوسط ​​به زیر خط فقر و طبقه پایین که زیر خط فقر هستند به سمت فقر مطلق رفته اند.

وی افزود: بنابراین اگر دولت بخواهد با وجود چنین تورمی فقط 10 درصد دستمزدها را افزایش دهد، با مقاومت زیادی مواجه می شود و تبعات اجتماعی سنگینی به دنبال خواهد داشت، بنابراین دولت در نهایت مجبور می شود مانند امسال دستمزدها را بین 20 تا 20 درصد افزایش دهد. «به 25 درصد افزایش یابد.

دینی ترکمانی گفت: اگر دولت بخواهد با همین استدلال که مارپیچ دستمزد و تورم قیمت ها را بالا می برد، سیاست خود را اجرا کند، قطعا با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد چرا که مبانی نظری چنین نظریه ای صحت ندارد، زیرا در این اول رشد می کند. تورم، پس از آن افزایش دستمزدها، دولت باید اقدامات دیگری را برای مهار تورم انجام دهد، نه اینکه به دلیل افزایش تورم دستمزدها را افزایش دهد.

وی گفت: زمانی که تورم افزایش می یابد، دولت برای جبران کاهش قدرت خرید مردم، باید دستمزدها را به صورت قیاس یا تورم افزایش دهد. اما اگر دولت این کار را انجام ندهد، توده‌های مردم با فقر بسیار بیشتری مبارزه خواهند کرد که پیامدهای جدی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در پی خواهد داشت.

فرامرز توفیکی رئیس کمیته دستمزد شورای عالی شوراهای اسلامی کار و نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به تعیین سبد معیشت کارگران در سال 1401 گفت: برای هر خانوار 3.3 نفر.

وی افزود: قیمت سبد غذایی حدود 3 میلیون و 286 هزار تن و سبد کالاهای غیرخوراکی 5 میلیون و 692 هزار تن است که بر اساس آن خواهان اعمال ماده 41 قانون کار هستیم. حداقل دستمزد کارگران در سال آینده باید بر اساس همان سبد نگهداری که در جلسه شنبه شب شورای عالی کار به امضای همه طرف ها رسید، تعیین شود زیرا این سبد روزانه اعلامی قیمت خانوارهای کارگری است. و دستمزد کارگران باید در سال آینده توسط قانون تعیین شود.

توفیقی با بیان اینکه کارگران سه درخواست از دولت برای تعیین حداقل دستمزد در سال آینده دارند، خاطرنشان کرد: ابتدا دولت باید قدرت خرید از دست رفته کارگران را ترمیم و جبران کند در غیر این صورت کارگران در سال آینده باز هم ضرر خواهند کرد. ثانیاً دولت باید دست از سرکوب دستمزد بردارد زیرا در طول سالیان گذشته همواره شاهد بوده ایم که دولت های مختلف به بهانه ها و دلایل مختلف حداقل دستمزد سالانه را همراه با تورم در جامعه افزایش نمی دهند که این امر باعث کاهش کارگران شده است. .

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: در نهایت دولت باید برای مهار قیمت ها و تورم اقدام کند وگرنه همچنان شاهد تکانه های قابل توجهی در بازار کالاهای اساسی و ضروری و نیروی انسانی خواهیم بود. تورم نیز به شدت افزایش خواهد یافت، بنابراین دولت باید بازار کالاهای مصرفی را از طریق برنامه ریزی منسجم و ابزارهایی که در اختیار دارد برای کنترل تورم کنترل کند.

وی همچنین در پاسخ به اظهارات میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه دولت در سال آینده حقوق کارمندان را به دلیل تورم افزایش نمی دهد، زیرا باعث افزایش تورم می شود. بانک ها در اجرای آنها در این سال ها نقدینگی زیادی به جامعه تحمیل کرده اند، دولت باید با این وضعیت مقابله کند. از طرفی شاهد سفته بازی و فعالیت های سفته بازی در بازارهای مختلف هستیم. اما دولت در این زمینه هیچ کار مثبتی انجام نداده است. توجه.

توفیقی ادامه داد: بنابراین اگر دولت می خواهد بازار را کنترل کند باید تصمیمات اصلاحی داشته باشد چرا که با این بهانه ها تورم کنترل نمی شود بلکه می خواهد راه حل درست و عملی را محدود کند. آینده توده کارگران کوچکتر است و آنها با مشکلات زندگی بیشتری دست و پنجه نرم خواهند کرد زیرا قدرت خرید آنها بسیار کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید