حمایت از اوکراین یک موضوع امنیت ملی برای ایالات متحده است


ساعت: 10:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۹
کد خبر: 1912314

وزیر دفاع آمریکا شامگاه شنبه در نشست بین المللی امنیت در هالیفاکس کانادا تاکید کرد که حمایت اوکراین بسیار مهم است زیرا این موضوع امنیت ملی ایالات متحده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) شنبه شب در مجمع بین المللی امنیت هالیفاکس در کانادا سخنرانی کرد که موضوع اصلی آن جنگ در اوکراین و اهمیت آن برای آمریکا بود. وی تاکید کرد که حمایت از اوکراین بسیار مهم است زیرا این موضوع امنیت ملی آمریکاست.

به گزارش تارنمای پنتاگون، آستین در بخشی از سخنان خود گفت که «کمک های روسیه از سوی دیگران در واقع نگرانی های امنیتی جدیدی را برای متحدان و شرکای غیر ناتو ما ایجاد کرده است» و ادعاهای مقامات واشنگتن و برخی کشورهای غربی. وی بار دیگر تاکید کرد که ایران پهپادهای خود را برای استفاده در جنگ علیه اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.

وی مدعی است: روسیه برای حملات خود به اوکراین از جمله استفاده از پهپادهای ایرانی به ایران و کره شمالی روی آورده است. این در حالی است که ایران نیز در حال کسب تجربه مهم در میدان جنگ است. این رفتار غیرمسئولانه ایران و کره شمالی نگرانی های شدیدی را برای ما و متحدانمان در خاورمیانه و هند و اقیانوسیه ایجاد کرده است.

در هفته‌های اخیر، مقامات آمریکایی و اروپایی، به‌ویژه اوکراین، این ادعای اثبات نشده را مطرح کرده‌اند که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات خود علیه اوکراین استفاده می‌کند. در این میان جمهوری اسلامی ایران این ادعاهای بی اساس را قاطعانه رد می کند.

حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این اظهارات در خصوص ارسال پهپاد و موشک از ایران به روسیه، تصریح کرد: اظهارات آنها درباره حوزه موشکی کاملا اشتباه است و بخش پهپادها درست است. ما در ماه های منتهی به جنگ اوکراین و قبل از آن تعداد کمی پهپاد در اختیار روسیه قرار دادیم.

وی با اشاره به موضع ایران در قبال جنگ روسیه و اوکراین، با تاکید بر اینکه “ما طرف جنگ اوکراین نیستیم و این موضوع را به مقامات اوکراینی اطلاع داده ایم”، افزود: به مقامات اوکراینی تاکید کرده ایم که اگر اسنادی برای استفاده روسیه وجود دارد که پهپادهای ایرانی را در جنگ اوکراین در اختیار ما قرار می دهد. در همین راستا دو هفته پیش تیم دفاعی کشورمان برای بررسی این موضوع و برگزاری جلسه مشترک با اوکراینی ها به یکی از کشورهای اروپایی رفتند اما در دقیقه 90 طرف اوکراینی در جلسه حاضر نشد و علت این فشار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به ویژه آلمان بود. آنها به طرف اوکراینی گفتند که ما می خواهیم ایران را به خاطر بحث پهپاد تحریم کنیم و حالا شما می خواهید در یک جلسه مشترک با ایرانی ها شرکت کنید و با آنها قهوه بنوشید.

امیر عبدالخیان همچنین به گفتگوی اخیر خود با وزیر امور خارجه اوکراین اشاره کرد و گفت: در این گفت وگوی تلفنی تاکید کردیم که اگر طرف اوکراینی مستندی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین دارد، حتما ما از آنها خواستیم مدارک خود را در اختیار ما قرار دهند و اگر طرف اوکراینی به وعده خود عمل کند در روزهای آینده می توانیم این موضوع را بررسی کنیم و به اسناد آنها علاقه مند هستیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان گفت: اگر برای ما ثابت شود که روسیه در جنگ اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است، نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهیم ماند.

سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: اتهامات غرب مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین راهی برای سرپوش گذاشتن بر “شکست” آنها در اجرای توافق هسته ای است.

وی تاکید کرد: کشورهای غربی روسیه و ایران را به همکاری در تهیه هواپیماهای بدون سرنشین برای سرپوش گذاشتن بر عدم اجرای توافق هسته ای ایران متهم می کنند، اما تاریخ آنها نشان می دهد که روند فکری دردناکی برای سرنوشت آینده ایران وجود دارد. برجام در جریان است

ورشینین افزود: همه اینها چیزی نیست جز حجابی که غرب به عمد ایجاد می کند تا ناتوانی خود را در تضمین اجرای کامل برجام و بازگشت به تعهدات خود در این توافق هسته ای پنهان کند.

به گفته وی، مسکو همچنان توجه شرکت‌کنندگان آمریکایی و اروپایی در توافق برجام از جمله شورای امنیت سازمان ملل را جلب می‌کند که «باید به حوزه حقوقی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بازگردند و از نقض آن دست بردارند».

دیدگاهتان را بنویسید