حمایت مجدد بایدن از ناآرامی در ایران

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که دولتش سیاست به اصطلاح «فشار حداکثری» را علیه مردم ایران در پیش گرفته است، در بیانیه ای از ناآرامی ها حمایت کرد و گفت که «در کنار مردم ایران می ایستد».

به گزارش سی ان ان، بایدن گفت که از واکنش ایرانیان به مرگ مهسا امینی “تعجب” کرده است. او همچنین ادعا کرد که این تظاهرات “چیزی را بیدار کرده است که برای “مدت بسیار بسیار طولانی” خاموش نخواهد شد.

بایدن گفت: من برای مدت بسیار بسیار طولانی در سیاست خارجی کار کرده ام. چی [مرگ مهسا امینی] در ایران مرا بیدار کرد و متحیرم کرد. چیزی بیدار شده است که فکر نمی کنم برای مدت بسیار بسیار طولانی از بین برود.”

رئیس جمهور آمریکا همچنین تصریح کرد: ایران باید خشونت علیه شهروندان خود را که صرفاً بر اساس حقوق اساسی خود عمل می کنند، متوقف کند. می‌خواهم بدانید که ما در کنار شهروندان و زنان شجاع ایران هستیم.»

در روزهای اخیر، دولت آمریکا تمام تلاش خود را برای ایجاد تنفس مصنوعی برای ناآرامی های ایران انجام داده است. اعمال تحریم های جدید، صدور بیانیه های متعدد و تسهیل دسترسی به ابزارهای اینترنتی برای دسترسی به سایت های غیرقانونی در ایران و… تنها بخشی از اقدامات دولت آمریکا در این راستا است.

بر این اساس، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه (12 اکتبر) گفت که «توافق هسته ای ایران» مورد توجه آمریکا نیست و اذعان داشت که دولت این کشور در عوض بر حمایت از آشوبگران در ایران متمرکز شده است، زیرا به گفته وی، تلاش ها برای احیای توافق هسته ای به بن بست دیگری رسیده است.

پرایس اذعان داشت که تمرکز فعلی دولت آمریکا حمایت از ناآرامی‌ها در ایران است و در این راستا، وی استدلال کرد که تمرکز فعلی واشنگتن بر شجاعت و شجاعت قابل توجهی است که مردم ایران از طریق تظاهرات مسالمت‌آمیز خود از طریق تمرین نشان داده‌اند. حق جهانی آنها برای آزادی تجمع و نشان دادن آزادی بیان. تمرکز فعلی ما این است که توجه را به کاری که آنها انجام می دهند جلب کنیم و به هر نحوی که می توانیم از آنها حمایت کنیم.”

پیشتر، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در حمایت از ناآرامی‌های اخیر در ایران گفته بود که ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات ایرانی که به گفته او در «خشونت علیه معترضان» دست دارند، اعمال خواهد کرد.

دو روز پس از بیانیه بایدن، وزارت خزانه داری آمریکا در آخرین اقدام خود برای حمایت از ناآرامی ها در ایران اعلام کرد که نام هفت مقام از جمله وزیر ارتباطات ایران را در فهرست تحریم ها قرار داده است. وزارت خزانه داری آمریکا پیش از این پلیس امنیت اخلاقی ایران را به «خشونت علیه زنان» متهم کرده و آنها را در فهرست تحریم ها قرار داده بود. در بیانیه قبلی آمریکا پلیس امنیت اخلاقی را مسئول مرگ مهسا امینی بدون استناد به هیچ سندی دانست.

کارشناسان می گویند آمریکا و کشورهای اروپایی در شرایطی که در مقابل دست برتر ایران در مذاکرات لغو تحریم ها در وین چاره ای ندارند، قصد دارند با تحریک افکار عمومی و ایجاد هرج و مرج در ایران از اهرم فشار برای خود استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین حرف اول را می زند، به ویژه اینکه تحریم ها در هدف ظاهری کشورهای غربی برای ایجاد شکاف بزرگ بین ملت و دولت و ایجاد جریان های مخفی قدرتمند شکست خورده است.

به اذعان افرادی مانند «ریچارد نفیو» که از معماران سیاست‌های تحریمی محسوب می‌شوند، برای اینکه کشورهای غربی به عنوان ابزاری برای معامله در مذاکرات مورد استفاده قرار گیرند، باید با ایجاد «نارضایتی عمومی» حساب‌های مقامات دولتی را تغییر دهند. تهدید برای دانلود و آنها را برای گلزنی تحت فشار قرار دهید.

اما این اتفاقی است که علیرغم اجرای سیاست فشار حداکثری رخ نداد و به برکت مقاومت مردم، ایران بدترین پیامدهای یک جنگ تمام عیار اقتصادی را تجربه کرد و اکنون تصمیم گیرندگان ایرانی به دنبال استفاده از این موضوع هستند. اهرمی برای اقناع غرب، استفاده از سیاست های قهری و پایان دادن به جنگ اقتصادی علیه ملت ایران.

بدیهی است در چنین شرایطی، کشورهای غربی و امپراطوری های رسانه ای آنها نیازمند «آشوب» در داخل کشور هستند تا بتوانند آن را به عنوان شاخص اثربخشی تحریم ها وارد مذاکرات کرده و سپس از آن به عنوان ابزاری برای چانه زنی برای ادامه روند مذاکرات استفاده کنند. جنگ اقتصادی علیه مردم ایران باید از آن استفاده کرد. آشوب در واقع ابزاری است که جریانات ضد انقلاب برای برهم زدن روند مذاکرات و تحریم از آن استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید