هیجان بایدن از ناآرامی های ادامه دار در ایران

رئیس جمهور سالخورده آمریکا که این روزها در حلقه برخی از تندروها و مخالفان قرار گرفته تا علیرغم شعارهای دیپلماسی دولتش در قبال تهران، او را مجبور به اتخاذ مواضع ثابت در قبال ناآرامی های ایران و علیه جمهوری اسلامی ایران کنند. حافظ نظم عمومی گفت: “شما فقط می توانید برای مردمی که در خیابان ها راهپیمایی می کنند احترام زیادی قائل شوید.”

بایدن با حمایت از شورش ها گفت: باید اعتراف کنم که از شجاعت مردان و زنانی که به خیابان ها ریختند شگفت زده شده ام.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا که این روزها پایگاه سیاسی و محبوبیت خود و حزبش نسبت به حزب رقیب جمهوری خواه در پایین ترین حد خود قرار دارد، در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره، ضمن ارسال پیامی و با اشاره به مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران، نه تنها تحریم‌های جدید حقوق بشری را اعمال کرد، بلکه با گفتن این که ابزارهای مدرن را برای دسترسی بیشتر ایرانیان به جریان آزاد اطلاعات تسهیل می‌کند. این کشور به دنبال تحقق همان اهدافی است که واشنگتن بیش از چهار دهه است که در تمام راه های سنتی در این زمینه تلاش کرده است.

رئیس جمهور آمریکا جمعه شب به وقت محلی نیز از ادامه ناآرامی ها در ایران حمایت کرد و گفت: ما در کنار شهروندان و زنان شجاع ایران هستیم.

بایدن بار دیگر آشکارا در امور داخلی کشورمان دخالت کرد و اعلام کرد: ایران باید به خشونت علیه شهروندان خود که از حقوق اولیه خود استفاده می کنند پایان دهد.

رئیس جمهور آمریکا درباره درگذشت مهسا امینی گفت: آنچه در ایران بیدار شده مرا شوکه کرده است و فکر نمی کنم مدت زیادی ساکت بماند.

دولتمردان آمریکایی که تحت عنوان حمایت از دموکراسی و حقوق بشر در تمامی امور کشورهای غیرمتعهد دخالت می کنند، چشم خود را بر موارد متعدد جنایات و نقض حقوق بشر توسط متحدان و متحدان می بندند. آنها مدعی حمایت از حقوق ایرانیان به ویژه زنان هستند. بر موج عواطف جوانان ایرانی سوار شدند تا شاید راهی برای تحقق اهداف پنهان خود از یک مشکل داخلی بیابند.

در 11 اکتبر، جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده، گامی مشابه باراک اوباما، رئیس جمهور سابق دموکرات ایالات متحده، در حوادث سال 2008 برداشت.

دیدگاهتان را بنویسید