حمله شدید علیرضا فگانی به کارلوس کی روش

حمله شدید علیرضا فگانی به کارلوس کی روش

علیرضا فگانی پس از چندین ماه پرتنش این روزها به استرالیا بازگشته و آماده حضور در لیگ این کشور است. او خود را برای سمینارهای جام جهانی فوتبال آماده می کند و به عنوان داور ایرانی در جام جهانی قطر انگیزه زیادی برای صعود به مراحل پایانی این مسابقات دارد.

فغانی که اخیراً در جریان رقابت های جام ملت های عرب با کارلوس کی روش سرمربی سابق ایران و فعلی ایران درگیری لفظی پیدا کرده است، درباره مسائل مختلفی صحبت می کند که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

داور بین المللی ایرانی سخنان خود را با پرداختن به سفت و سخت بودن برنامه های خود در ماه های اخیر آغاز کرد: همانطور که می دانید دوران سختی را پشت سر گذاشتیم. 10 روز در کره بودم، 10 روز در امارات قضاوت کردم، یک هفته به قطر رفتیم و یک هفته فرصتی بود که به ایران بیایم و یک مسابقه را قضاوت کنم تا آمادگی بهتری داشته باشم. سپس به جام عرب رفتم و سپس به استرالیا برگشتم. بعد از 10 روز ریکاوری تمریناتم را شروع کردم و از هفته پنجم یا ششم لیگ استرالیا آماده تمدید داوری در این کشور هستم. به دلیل شرایط کرونری، مسابقات فوتبال در استرالیا گاهی در برخی شهرها لغو می شود. به همین دلیل است که بازی های استرالیا تا چند هفته دیگر کمی عقب است. اما او به زودی دوباره در لیگ استرالیا داوری خواهد کرد.

فغانی درباره درگیری با کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی مصر در دیدار با تونس گفت: برای من اهمیتی ندارد که دیگران چه می گویند. من با کسی کاری ندارم و منظور او را نمی فهمم. من به هر سوالی در زمین فوتبال پاسخ داده ام و برای افراد بیرون از زمین فوتبال هیچ پاسخی ندارم.

فغانی برنامه های آینده خود در داوری را اینگونه بیان کرد: قبل از جام جهانی تورنمنت خاصی برای حضور در آن وجود ندارد. برای جام جهانی در ماه فوریه سمیناری خواهیم داشت که در ابوظبی برگزار می شود و بعد باید ببینیم چه می شود.

داور بین المللی ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از قضاوت در جام جهانی به فینال این مسابقات فکر می کند، تاکید کرد: واقعیت این است که ابتدا باید شرایط برای حضور در لیست آسیایی جام جهانی فراهم شود. اتفاقات گذشته هیچ تضمینی برای رفتن ما به جام جهانی نیست. من هم با کمک خودم می گویم که باید در هر کلاس، سمینار و تورنمنتی به بهترین شکل ممکن تلاش کنیم تا در جام جهانی حضور داشته باشیم. هر زمان که برای جام جهانی انتخاب می شویم سعی می کنیم با موفقیت در این مسابقات شرکت کنیم و به مراحل بالاتر برویم.

فغانی به شرایط تیم ملی فوتبال ایران اشاره کرد و ادامه داد: مهمترین چیز برای ما شرایط خوب تیم ملی ایران است. خوشبختانه صعود ایران تا حد زیادی تایید شده است. امیدوارم این تیم قرعه خوبی کسب کند و برای اولین بار شاهد صعود ایران از مرحله گروهی جام جهانی باشد. ما بازیکنان و کادرفنی خوبی داریم که بدون حاشیه کار می کنند و فکر می کنم این امکان پذیر است.

وی با اشاره به افتخارات دوران داوری خود گفت: خدا را شکر که در اکثر مسابقات آسیایی و جهانی شرکت کردم با کمک من فقط در مسابقات شرکت نکردیم و هدفمان صعود به مراحل پایانی مسابقات بود. خوشبختانه در جام جهانی قبلی هدف ما قضاوت واقعی در فینال جام جهانی بود که خوشبختانه به مراحل پایانی رسیدیم و من این شانس را داشتم که جدول رده بندی جام جهانی را قضاوت کنم.

فغانی به اعتراض بیش از حد در فوتبال ایران به عملکرد داوران تاکید کرد: در فوتبال ایران مدیران و مربیان ثبات چندانی در تیم خود ندارند. شاید یک مربی نداند می تواند تمام فصل روی نیمکت تیم بنشیند یا نه. همین فشار گاهی باعث می شود اشتباهات خودشان را نبینند و فقط اشتباهات داور را بیشتر کنند. داوران ما واقعاً امکانات خوبی ندارند و اشتباهاتی مرتکب می شوند که برخی تیم ها متحمل آن می شوند. اگر منطقی تر به این موضوع نگاه کنیم بهتر است شرایط و جو را برای داوران آرام کنیم. داوران کار خود را در محیطی آرام و بدون استرس انجام می دهند و روی کار خود تمرکز می کنند.

فغانی درباره کیفیت داوران جوانی که وارد فوتبال ایران شدند، اظهار کرد: باید ببینیم چه کسانی درباره داوران جوان نظر می دهند. مربی یا گزارشگر واقعا نمی تواند در مورد کیفیت یک داور اظهار نظر کند. اگر چنین است، همه باید در مورد هر موضوع نظر دهند. خوشبختانه الان در فدراسیون فوتبال افرادی مانند کامرانی فر، افشاریان و سوهندان هستند که تجربه خوبی دارند و می توانند با اعتماد جوانان شرایط خوبی را ایجاد کنند. فکر می کنم کسانی که فرصت قضاوت به آنها داده شده است، کیفیت و توانایی خود را نشان داده اند. حالا به عنوان بازیکن جوان تیمی که مربی به او فرصت می دهد و او اشتباه می کند و بعد تشویقش می کند، باید با داوران جوان هم همین طور رفتار کنیم. باید کمتر به این داوران فشار بیاوریم تا بتوانند توانایی های خود را نشان دهند. ما باید فرصت بیشتری به داوران جوان بدهیم تا آینده داوری خود را تضمین کنیم.

یکی از اعضای کارگروه VAR‌ درباره ورود این فناوری به ایران نیز گفت: در یکی دو جلسه شرکت کردم و این جلسات هیچ پیشرفتی نداشت. مشکل اصلی ما در بحث VAR تحریم است. ضمناً قیمت هم مشکلی ندارد. اگر تحریم ها نبود مستقیما با شرکت مورد تایید فیفا مذاکره می کردیم و پیمانکار بلافاصله کار را انجام می داد. بالاخره تحریم هستیم و باید رایزنی کنیم و ببینیم کدام شرکت می تواند اقدام کند.

فغانی در پایان خاطرنشان کرد: از مربیان می خواهم که به داوران جوان اعتماد کنند تا آنها کار خود را انجام دهند. فشار دادن داوران می تواند در یک بازی کارساز باشد، اما در مسابقات بعدی مربی دیگری می تواند همین کار را انجام دهد. هر چه داوران احترام بیشتری داشته باشند، داور تمرکز بیشتری خواهد داشت. حتی اگر احترام نگذارند که کارت زرد و قرمز در وسط است و تمرکز اعضای دو تیم از بین برود، تماشاگران کمتر از فوتبال لذت خواهند برد. امیدوارم شرایطی در فوتبال ما فراهم شود تا همه در کنار هم از فوتبال لذت ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید