حمله موشکی اوکراین به ناتو/ اشتباه سهوی یا آمادگی برای جنگی گسترده؟

شامگاه سه‌شنبه و در بحبوحه دور جدید حملات موشکی و پهپادی روسیه علیه زیرساخت‌های اوکراین – مقامات اوکراینی می‌گویند یگان موشکی ارتش روسیه بیش از 100 موشک و 10 پهپاد به زیرساخت‌های این کشور شلیک کرده است – گزارش شد که دو موشک در یک روستای مرزی برخورد کردند و در لهستان با هم برخورد کردند و باعث مرگ 2 شهروند آن کشور شدند.


آغاز داستان

رسانه ها به نقل از مقامات لهستانی گزارش دادند که دو موشک به روستای پشوودوف در 6 کیلومتری مرز لهستان و اوکراین اصابت کرد. اعلام این خبر از آن جهت حائز اهمیت است که لهستان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که در بند 5 این پیمان بر «اقدامات دفاع جمعی» تاکید شده است.

بند 5 این معاهده نظامی تاکید می کند که «طرفین این معاهده توافق می کنند که حمله مسلحانه به یک یا چند کشور عضو در اروپا یا آمریکای شمالی، حمله به همه آنها تلقی شود». در ادامه این مقاله تاکید شده است که در صورت حمله به یکی از اعضای ائتلاف، ناتو باید “اقدامات لازم از جمله استفاده از نیروی مسلح را برای بازگرداندن و حفظ امنیت منطقه آتلانتیک شمالی” انجام دهد.

به همین دلیل پس از اعلام این خبر، سطح تنش در جنگ اوکراین بار دیگر بالا رفت، به ویژه اینکه در اخبار پراکنده بر این ادعا تاکید شده بود که موشک های شلیک شده توسط مسکو و منشأ آن از خاک روسیه بوده است. همین خبر کافی بود تا احتمال درگیری نظامی مستقیم بین ناتو و روسیه و سرایت جنگ به سایر نقاط جهان مطرح شود.


مامور اتش نشانی

در حالی که مقامات لهستانی همچنان می‌گفتند که منشأ موشک‌های شلیک شده به خاک لهستان را نمی‌دانند، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با تاکید بر کشته شدن دو نفر در این حمله، گفت که حمله موشکی روسیه «تشدید واقعی تنش‌ها» بود. زلنسکی با انتشار یک آدرس ویدئویی که عمدتا خطاب به رهبران کشورهای ناتو بود، مدعی شد: «حمله به خاک ناتو با موشک… این حمله موشکی روسیه حمله به امنیت جمعی است!» این تشدید واقعی است. تنش ها باید اقدام شود.»

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین رهبران ناتو را کنایه کرد که «علاوه بر این، اوکراین بارها هشدار داده است که دیر یا زود جنگ از مرزهای اوکراین فراتر خواهد رفت و این قطعی است و تنها زمان مشخص خواهد کرد که دیر یا زود تروریسم روسیه فراتر خواهد رفت. مرزهای اوکراین” خواهد رفت.”

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع شده و نسبت به “خطری که موشک های روسیه برای کشورهای همسایه ایجاد می کند” هشدار داده است.


آمادگی سیاسی ناتو

پس از سخنرانی زلنسکی که مستقیما روسیه را مسئول حمله به خاک لهستان و ناتو دانست، رهبران و مقامات کشورهای ناتو موضع خود را اعلام کردند. 30 کشور آمریکای شمالی و اروپایی عضو ناتو هستند. علاوه بر آمریکا، فرانسه و انگلیس که بر بررسی و راستی آزمایی گزارش های مربوط به شلیک موشک به خاک لهستان اصرار داشتند، دو کشور آلمان و کانادا نیز اعلام کردند که اوضاع را رصد می کنند.

اتحادیه اروپا، هلند و نروژ نیز اعلام کردند که جزئیات این حادثه را از نزدیک زیر نظر دارند. لتونی شلیک موشک به لهستان را “غیرقابل قبول” خواند و گفت که ناتو می تواند دارایی های دفاع هوایی بیشتری را در اختیار لهستان و اوکراین قرار دهد. رئیس جمهور لیتوانی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر تاکید کرد که باید به هر قیمتی شده از خاک ناتو دفاع کرد.

همزمان، رهبران ناتو که در نشست گروه 20 در بالی اندونزی شرکت داشتند، در زمان حمله موشکی به لهستان، نشست اضطراری در آنجا برگزار کردند. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) همچنین اعلام کرد که نمی تواند صحت گزارش ها مبنی بر روسی بودن موشک هایی که به لهستان اصابت کرده است را تایید کند، اما افزود: ما گزارش های اصابت دو موشک به لهستان را با نهایت جدیت دنبال می کنیم. ما در مورد دفاع از هر بخش از خاک کشورهای عضو ناتو کاملا شفاف هستیم. ما سلامت سربازان خود در لهستان و غیره را در نظر می گیریم. و ما از اقداماتی برای حمایت از آنها مطمئن هستیم، اما عجولانه عمل نخواهیم کرد.


روسیه تکذیب می کند

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه، یک روز پس از حمله موشکی به لهستان، اعلام کرد که کارشناسان نظامی و امنیتی این کشور عکس‌های اجساد کشف شده در روستای پرژوودوف لهستان را بررسی کرده و مشخص کرده‌اند که موشک‌های شلیک شده قطعا ضد اس-300 بوده است. موشک های هواپیمای نیروی هوایی.

وزارت دفاع روسیه شامگاه سه شنبه در واکنش به اتهامات مقامات اوکراینی که این کشور را مسئول این حمله موشکی معرفی کردند، این اتهامات را رد کرد و تاکید کرد که این اظهارات “عمدی و تحریک آمیز” بوده است.


خروج ناتو/اوکراین اولین متهم است

پس از نشست مشورتی رهبران ناتو در اندونزی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد که “اطلاعات اولیه حاکی از بعید است که موشک های شلیک شده به لهستان از خاک روسیه شلیک شده باشد.” چند ساعت بعد، بایدن تاکید کرد که حمله موشکی دیروز کار پدافند هوایی اوکراین بوده و او در هنگام مقابله با حملات موشکی روسیه به اشتباه دو موشک را به خاک لهستان شلیک کرده است.

البته قبل از اینکه بایدن آشکارا به اوکراین به عنوان مظنون اصلی حمله موشکی اشاره کند، چند تن از پرسنل ارتش آمریکا در مصاحبه با رسانه ها بدون افشای نام خود اعلام کرده بودند که نیروهای اوکراینی عامل اصلی پرتاب موشک به لهستان بوده اند. و منابع نظامی آگاه “سی ان ان” اعلام کردند که یک فروند جنگنده ناتو سه شنبه شب در آسمان لهستان حضور داشت که موشکی را شلیک کرد و توانست مسیر آن را ردیابی کند. به مقامات لهستان و کشورهای عضو ناتو اعطا شد.

آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان اعتراف کرد که موشک‌هایی که در کشورش سقوط کرده‌اند به احتمال زیاد از سامانه دفاعی اس-300 اوکراین بوده‌اند. رئیس جمهور لهستان در این خصوص گفت: بر اساس اطلاعاتی که ما و متحدانمان داریم، این موشک اس 300 ساخت شوروی است و موشک قدیمی است و هیچ مدرکی مبنی بر پرتاب آن توسط روسیه وجود ندارد.


فایده گفتار

نوع واکنش و رفتار رئیس جمهور و مقامات اوکراینی به حادثه شامگاه سه شنبه در روستای مرزی لهستان نشان می دهد که مقامات کیف، آگاهانه یا ناآگاهانه، مایل به گسترش جنگ به داخل خاک ناتو هستند و در تلاش برای تبدیل جنگ نیابتی هستند. بین روسیه و ناتو وارد یک رویارویی نظامی مستقیم شد.

به ویژه دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت روسیه و رئیس جمهور پیشین این کشور در واکنش به رفتار مقامات غربی در رابطه با این حادثه گفت: غرب روز به روز به جنگ جهانی نزدیک می شود. . مدودف با انتشار پیامی در توییتر نوشت: حادثه ادعایی “حمله موشکی” اوکراین به روستای لهستان تنها یک چیز را ثابت می کند. اینکه یک جنگ ترکیبی علیه روسیه وجود دارد. غرب به جنگ جهانی نزدیکتر شده است.

اقدامات نیروهای اوکراینی برای شلیک موشک به خاک لهستان و در واقع خاک ناتو، در بحبوحه حملات موشکی روسیه علیه آن کشور، خواه تصادفی یا عمدی، ترس از ادامه و گسترش جنگ در اوکراین را تشدید می کند. چرا که در روند کنونی جنگ هنوز بستر لازم برای این گونه اشتباهات و «خطاهای سهوی» و خارج شدن از کنترل اوضاع وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید