مسمومیت عمدی یا سهوی دانش آموزان؟

مسمومیت عمدی یا سهوی دانش آموزان؟

روزنامه در یادداشتی با عنوان مسمومیت عمدی یا تصادفی دانش آموزان؟ نوشته جمیلا کدیور به شرح زیر است:

خبر مسمومیت دانش آموزان دختر در قم ابعاد جدیدی به خود گرفت. به گزارش قم نیوز، اگرچه نزدیک به سه ماه از اولین مورد مسمومیت دانش آموزان دختر دانش آموز در نهم آذرماه در هنرستان نور یزدانشهر قم می گذرد، اما طی این سه ماه در بیش از چهل مدرسه قم حوادث مشابهی رخ داده است. 400 دانش آموز از علائم مسمومیت مراجعه کننده به مراکز درمانی قم هستند. همچنین در شهرهای بروجرد، ساری، اردبیل و تهران نیز شاهد مسمومیت دانش آموزان در مدارس بودیم، به جز مورد تهران که بر اثر سم پاشی حشره کش اعلام شد، مابقی ناشی از عوامل دیگری بوده است. در این میان آنچه مسمومیت های مدارس قم را از سایر موارد متمایز می کند، فراوانی و ادامه زنجیره مسمومیت ها در مدارس دخترانه است که آخرین آن روز چهارشنبه 12 اسفندماه با مسمومیت 15 دانش آموز دختر اتفاق افتاد.

البته چندین مورد مسمومیت دانش آموزان مدارس پسرانه نیز اعلام شد، اما در اغلب موارد دانش آموزان دختر و برخی از اعضای کادر آموزشی نیز مسموم شدند. اما تا امروز نتیجه بررسی ها و پیگیری ها در خصوص علل این سلسله اتفاقات اعلام نشده و گمانه زنی ها همچنان ادامه دارد.

مسمومیت دانشجویان در پی مسمومیت دانشجویان دانشگاه های صنعتی اصفهان، خوارزمی کرج و صنعتی اراک در اوایل آذرماه سال جاری صورت گرفت که البته علت مسمومیت را انتشار باکتری از طریق مواد غذایی مسموم اعلام کردند. ظاهراً با مسمومیت دانش آموزان قمی و چند شهر دیگر تفاوت داشت.

گفته می شود دانش آموزان پس از استشمام هوا و بوهای موجود در محیط مدرسه دچار عوارض مسمومیت شده اند که ظاهرا بر اساس گزارش های منتشر شده از بوی خوش عطر، نارنگی و پرتقال تا بوی سم، ماهی گندیده و ترش بوده است. ماست. در این مسمومیت ها علائم تهوع، سرگیجه، سردرد، دل درد، بی حالی، سرفه، سوزش گلو، چشم و بینی، ضعف عضلانی، ضعف بدن، ناتوانی در راه رفتن، لرزش پاها، تنگی نفس و… دیده می شود. به نظر می رسد. دانش آموزان و معلمان مسموم شده یا پس از چند ساعت تحت نظر بودن مرخص شدند و یا مسمومیت آنها منجر به بستری شدن در بیمارستان و بررسی های بیشتر شد و در برخی موارد با وجود گذشت مدتی از مسمومیت، برخی از عوارض عود کرده است.

در مورد علت مسمومیت اظهارات ضد و نقیضی از سوی مقامات استانی و کشوری منتشر شد. اگر از برخی اظهارات مسئولین در مورد شایعه خوانی و اغراق و نقش رسانه های شیطانی یا شیطنت و مصرف مواد توسط دانش آموزان، استرس و ترس آنان و رد علل میکروبی و ویروسی چشم پوشی کنیم. فرسودگی و نشت گاز از موتورخانه مدرسه، نقص در سیستم گرمایشی و مسمومیت ناشی از استنشاق دی اکسید کربن از این سیستم ها، وجود گاز سمی و استنشاق آمونیاک (که البته برخی از مسئولان استانی آن را تکذیب می کنند) و در نهایت عمدی بودن وقایع در مدارس از جدی ترین علل آن است.

پس از بی تفاوتی اولیه و برخی اظهارات ساده انگارانه و غیرمسئولانه مسئولان مربوطه، شاهد جدیت بیشتر دست اندرکاران – پس از تشکیل کارگروه مشترک متشکل از مدیران و کارکنان آموزش و پرورش، دادستانی کل کشور و انقلاب پدرخوانده، بودیم. قائم مقام. مسئولین سایر دفاع امل، دانشکده علوم پزشکی و آتش نشانی از یک سو و تشکیل کمیته مشترک اطلاعات فرجه و سپاه از سوی دیگر و اخیراً تشکیل کمیته ملی متشکل از اساتید برجسته پزشکی. دانشگاه‌های علوم قم، تهران و برخی دانشگاه‌های دیگر – نگاهی به ابعاد مختلف موضوع. نظارت بر تعداد زیادی از مدارس قم در خصوص ایمنی توسط سازمان آتش نشانی و بازرسی از موتورخانه ها، راهروها و کلاس های این مدارس و رفع مشکلات ایمنی آنها و استانداردسازی سیستم های تهویه و گرمایش و اصلاح وضعیت موتورخانه های مشکل دار، مشکوک عمدی بودن حوادث، نمونه برداری از هوای محیط های مورد نظر و نمونه برداری از لباس و تنفس دانش آموزان توسط کارشناسان مربوطه از نتایج عینی این جلسات بود.

اما با وجود این اقدامات و گذشت نزدیک به سه ماه از اولین مسمومیت دانش‌آموزان، هنوز علت و عامل مسمومیت‌ها شناسایی و اعلام نشده است و با سکوت خانواده‌ها، ابعاد مشکل همچنان نامشخص است. معلمان، پزشکان متخصص و همچنین موسسات امنیتی. حتی شنیده شد خانواده ها از نتیجه آزمون فرزندان خود اطلاعی نداشتند و اطلاع رسانی شفافی برای آرامش و امنیت دانش آموزان و خانواده ها ارائه نشد. شاید به همین دلیل شاهد پرونده 30 خانواده بودیم.

علاوه بر این، اظهارنظرهای جنجالی برخی از مسئولان به تشویش عمومی دامن زد. در چنین مواردی، انتخاب سخنگویی آگاه و با تجربه در تمامی ابعاد موضوع و گزارش‌های منظم و دقیق از اقدامات و پیگیری‌ها و نتایج بررسی‌ها و توصیه به سکوت به مسئولان پرحرف و ناآگاه، موجب اطمینان خاطر دانش‌آموزان خواهد شد. خانواده ها و کارکنان آموزشی در عین حال، هوشیاری، آگاهی و آموزش دانش‌آموزان، خانواده‌ها و کادر آموزشی برای مواجهه احتمالی رسانه‌ها با چنین موقعیت‌هایی مورد نیاز است. این مستثنی نیست که اقدامات مشابه در سایر محیط های بسته ظاهر شود.

مدت و فراوانی مسمومیت‌های مدارس در سه ماه گذشته ثابت می‌کند که این حوادث نمی‌تواند تصادفی باشد و به احتمال زیاد نتیجه اقدامات گروهی سازمان‌یافته به رهبری اتاق‌های فکر و هدف قرار دادن اهداف خاص است. معاون سیاسی امنیتی رئیس جمهور قم برای اولین بار حدود دو هفته پیش احتمال عمدی بودن این حادثه را ارزیابی کرد و اخیراً دادستان کل کشور از احتمال انجام اعمال مجرمانه عمدی در مسمومیت دانش آموزان در قم خبر داد. سه ماه گذشته و نماینده قم نیز مشکل را امنیتی دانست. با در نظر گرفتن تعداد دانش‌آموزان در سراسر کشور که طبق آمار سال‌های 1401 تا 1401 بالغ بر 15 میلیون و 375 هزار و 677 نفر اعلام شده است و تأثیراتی که چنین رویدادهایی بر جسم، روح و روان دانش‌آموزان و خانواده‌ها می‌گذارد. و کل جامعه متوجه پیچیدگی و ابعاد گسترده این موضوع شوید ما داریم به مسموم کننده های سریالی تبدیل می شویم.

اگر به وضعیت کشور در ماه های اخیر بپردازیم، اگر این اتفاقات عمدی بوده، آن طور که ممکن است، باید دید چه کسانی از این وضعیت سود می برند؟ انگشت اتهام را می توان به سمت دو طیفی گرفت که از شرایط بحرانی کشور سوء استفاده می کنند و دو روی یک سکه هستند:

اولا؛ نفوذی های اپوزیسیون برانداز در داخل کشور: مدت هاست که شبح اپوزیسیون برانداز سعی در بستن مراکز و ضربه زدن به اقشار مختلف و تشویق مردم به شرکت در تظاهرات خیابانی در کشور دارند و از هیچ اقدامی که کمک می کند کوتاهی نمی کنند. برای دامن زدن به اعتراضات و اعتصابات بیشتر . ممکن است عوامل نفوذی در داخل کشور از این طریق اقدام به تحریک مردم کرده باشند. اخیراً درخواست تعطیلی مدارس در شبکه های مجازی به دلیل مسمومیت و ناایمن بودن مدارس بارها از سوی مخالفان برانداز تکرار شده است. طبیعی است که خانواده ها با نگرانی از تکرار چنین حوادثی تمایلی به فرستادن فرزندان خود به مدرسه ندارند.

دومین؛ افراط گرایان داخلی: خرابکاری توسط رادیکال های تصادفی داخلی که هدفشان جایگزینی جمهوری اسلامی با خلافت یا امارت اسلامی به سبک طالبان و جلوگیری از یادگیری دختران است را نباید نادیده گرفت. هفته گذشته (29 بهمن) فیلمی در برخی شبکه های اجتماعی منتشر شد که از یک روزنامه شبانه منتسب به گروه فدائیان ولایت خبر می داد. خبر منتشر شده حاوی متن مشکوک است. با توجه به اینکه «تحصیل دختران در دستور مبارزه با امام زمان حرام و ادامه آن است و تهدید کرد که اگر مدارس دخترانه تعطیل نشود، مسمومیت دخترانه را در سراسر ایران گسترش خواهند داد». اگرچه اصل شبنامه در دسترس نیست، اما انتشار این شبنامه و محتوای اخبار منتشر شده از سوی محافل مربوطه تکذیب نشده است.

با توجه به افزایش اعتراضاتی که از اواخر شهریور ماه امسال با شعار «زنان، زندگی، آزادی» آغاز شد، هر دو طیف از مسمومیت دانشجویان سود می برند. طيف اول با متهم كردن جمهوري اسلامي ايران به زن ستيزي و ضد زندگي و طيف دوم با ايجاد ترس و اجبار دانشجويان دختر به خانه نشيني.

با توجه به پیامدهای منفی این گونه حوادث و تاخیر در بررسی های سریع اولیه، دخالت جدی و قاطع نمایندگان شورای اسلامی شهر ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید