حمله کیهان به جشنواره فیلم فجر: تهیه کننده پورن از آمریکا را به دولت احمدی نژاد آوردند و حالا این آقا از فنلاند آمده است.

حمله کیهان به جشنواره فیلم فجر: تهیه کننده پورن از آمریکا را به دولت احمدی نژاد آوردند و حالا این آقا از فنلاند آمده است.

روز جدید تماشای «لایه‌های دروغ» چند سوال اساسی برای بیننده ایجاد می‌کند: اول اینکه چگونه چنین فیلمی در بخش رقابتی چهلمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفت؟ دوم اینکه بنیاد فارابی کینو چگونه و چرا روی چنین فیلمی و کارگردانش که تنها یک فیلم کوتاه در کارنامه داشت سرمایه گذاری کرد؟! و سوم اینکه چرا چنین فیلمی که تنها کشور خارجی آن خود کارگردان (ایرانی که اصالتاً در فنلاند و آمریکا زندگی می کند) و شرکت شخصی اش محصول مشترک ایران و فنلاند است؟!

رامین سهراب (کارگردان و بازیگر اصلی فیلم خودش) در گفتگوهایی مدعی است که فیلمش برگرفته از مدل سریال فرار از زندان (که البته نه ساختار سینمایی، نه مضمون و نه مضمونی دارد. سریالی وجود ندارد! ) و در مصاحبه ای دیگر خود را علاقمند به ساخت یک فیلم جنگی / اکشن / کمدی مشابه آثار جکی چان معرفی کرد!

اما در لایه های دروغ، سام (رامین سهراب) آتش نشانی است که در جریان آتش سوزی جان دو نفر به نام های آرمند و پرویز را نجات می دهد در حالی که آرماند پرویز را به صندلی می بندد و سعی می کند او را بکشد. پس از نجات این دو مرد، آرماند که گفته می شود شراکتش با پرویز را از دست داده و سرمایه اش را از دست داده است، به دنبال انتقام است اما موفق نمی شود و به زندان محکوم می شود. سام ناامید و ناامید به خارج از کشور می رود و عاشق دختری می شود و با او ازدواج می کند و ده سال بعد به ایران بازمی گردد. اما او دوباره در دام انتقام باند آرمند و پرویز گرفتار می شود که منجر به ربوده شدن همسرش می شود. حال باید برای ذخیره اقدام کرد.

داستانی معمولی که بارها و بارها از فیلم های هالیوودی و فیلم های نسخه دوم (بی مووی) گرفته تا تقلیدهای اروپایی، هندی، ترکی و… دیده ایم و حالا با ساختاری آشفته و بیشتر برای نشان دادن حرکات جنگی و جنون. کارگردان، به سینمای ایران هم راه پیدا کرد!

شایان ذکر است که به نظر می رسد همین کارگردان عکس آن را دیده و تمام گانگسترها، مافیاها، آدم رباها و گروگان ها را در ایران به تصویر کشیده است و برخلاف تصاویر خارجی فیلم که قهرمان و همسرش را در کشور دیگری نشان می دهد. تمام صحنه های آرام، چشم نواز و زیبای طبیعت دلپذیر و زندگی نشاط آور را به شما هدیه می دهد!

به نظر می رسد پس از آنکه کارگردانی که از استودیوهای پورن آمریکایی آمده بود و با حمایت دولت دهم و یازدهم برای فیلمی جعلی به نام «لاله» بهای گزافی را به سینما تحمیل کرد، حالا نوبت به دیگری از فنلاند رسیده است. غافل از اینکه این سینما چه در رژیم شاه و چه در دوران پس از انقلاب هیچ خاطره خوشایندی از محصول مشترک نداشت!

دیدگاهتان را بنویسید