حکم اخراج و اخراج دانشجویان از دانشگاه شریف

حکم اخراج و اخراج دانشجویان از دانشگاه شریف

وثوقی وحدت تصریح کرد: در آیین نامه انضباطی برای تخلفاتی مانند اغتشاش و اغتشاش، مجازات های سنگین تا اخراج دانشجو از دانشگاه با اخراج از تمامی دانشگاه ها تا 5 سال پیش بینی شده است.
عضو کمیته انضباطی دانشگاه صنعتی شریف وظیفه اولیه کمیته انضباطی را حفظ حقوق همه دانشجویان عنوان کرد و گفت: فلسفه تشکیل این کمیته رسیدگی به تخلفات درون دانشگاهی بدون دخالت بیرونی است. نهادهای قضایی یا مجری امنیت به جای فرستادن دانشجو به دادگاه و زندان

بیژن ووشوقی وحدت درباره فضای این روزهای دانشگاه و ماموریت هیات انضباطی و نحوه اجرای آیین نامه های انضباطی گفت: عدم برخورد انضباطی دانشگاه گاهی باعث دخالت نهادهای بیرونی و هزینه این مداخله برای دانشگاه می شود. و التهابی که ایجاد می کند این خیلی بیشتر از برخوردهای انضباطی در دانشگاه است.

وی افزود: حفظ نظم و انضباط و امور دانشگاه امری مهم برای همه است. باید توجه داشته باشیم که تعداد زیادی از دانشجویان با هدف علمی، آموزشی و تحصیلی به دانشگاه آمدند و برقراری یک رژیم عادی و نظم و ثبات در اولویت اکثریت دانشجویان است.

عضو کمیته انضباطی دانشگاه شریف گفت: شورای انضباطی دانشجویی نهادی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رسیدگی به تخلفات دانشجویان به منظور کمک به تحقق اهداف اصلی دانشگاه ایجاد شده و وجود آن منطبق بر خودمختاری دانشگاه است. بدون دخالت نهادهای غیر دانشگاهی در برخورد با تخلفات دانشجویی این رفتار قانونی است.

و افزود: در این شورا پرونده ها به صورت جداگانه بررسی می شود. در موارد انضباطی یا به درخواست شاکی خصوصی گزارشی به مراجع ذیصلاح دانشگاه مانند معاونت آموزشی یا حراست دانشگاه داده می شود. این گزارش‌ها مورد بررسی، تحلیل و پردازش قرار می‌گیرد و با توجه به مجازات‌های مندرج در این سیاست، شورا در راستای تحقق وحدت، دانش‌آموز متخلف را اعلام می‌کند.

عضو کمیته انضباطی دانشگاه شریف ادامه داد: البته این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر فردی مرتکب عملی مانند سرقت یا جراحت بدنی یا توهین شود که از نظر قضایی جرم محسوب می شود، افراد متضرر از آن جرم می توانند در دادگاه شکایت کنند. دادگاه ها علیه وی شکایت کیفری ارائه کند و این شکایات به صورت جداگانه در دادگاه قابل رسیدگی است.

وثوقی وحدت همچنین توضیح داد که چرا حضور در تجمعات تخلف محسوب می شود و آیا اصولاً الگویی برای اعتراض قانونی در دانشگاه وجود دارد یا خیر، اگر به صورت دسته جمعی به قصد ایجاد آشوب در دانشگاه صورت گیرد، مجازات های سنگینی در نظر گرفته می شود.

وی گفت: تجمعات قانونی ممکن است توسط تشکل های دانشجویی با مجوز هیئت نظارت سازمان برگزار شود. اما اعتراضات غیرقانونی که نمی دانند چه کسی مسئول است و چه کسی خواسته ها و انتظارات را طراحی و اجرا می کند، اعتراض غیرقانونی است. همراهی با اعتراضات غیرقانونی تخلف از مقررات است و برای حفظ آرامش در دانشگاه لازم است که اعتراضات در چارچوب های از پیش تعیین شده صورت گیرد.

یکی از اعضای کمیته انضباطی دانشگاه شریف درباره دخالت هیات انضباطی در مشکلات اخیر دانشگاه گفت: بر اساس آیین نامه انضباطی وظیفه اصلی هیات انضباطی حفظ حقوق همه دانشجویان است. اتفاقات جاری در دانشگاه منجر به فروپاشی نظم و انضباط در دانشگاه و در نتیجه اختلال جدی در فعالیت های علمی و پژوهشی دانشجویان شده است. از طرفی این اتفاقات سلامت روان و آسایش روانی دانش آموزان را که یکی از الزامات حفظ پیشرفت دانش آموزان است، مختل کرده است. حتی یکی از دانشجویان بازداشتی با توجه به شرایط سخت تحصیلی به شدت از وضعیت موجود ابراز نارضایتی کرد.

وثوقی وحدت درباره تجمعات اخیر در دانشگاه نیز گفت: دانشجویان باید بدانند که دعوت به تجمعات بدون مجوز از سوی افرادی است که در ایران حضور ندارند و با نفوذ در گروه های دانشجویی بدون پرداخت هزینه، دانشجویان، دانشگاه و حتی کشور. از دانش آموزان انتظار می رود که به این افراد مشکوک باشند و کار خود را به این افراد نسپارند.

وی در خصوص بررسی پرونده ها افزود: اکثر دانشجویانی که در تجمعات غیرقانونی محکوم شده اند، دانشجویانی هستند که اهل تهران نیستند و طبیعتا از مشورت نزدیک با خانواده خود محروم شده اند و به نظر می رسد در دستکاری رسانه ای از سوی خانواده قرار گرفته اند. این تجمعات مشورت با خانواده ها و حفظ ارتباط با آنها بسیار مفید است. با توجه به حساسیت خانواده ها نسبت به فرزندانشان، دانشگاه باید قبل از وقوع هر اتفاق ناگواری به آنها تذکرات لازم را بدهد تا دانشجویان ناآگاهانه متحمل هزینه نشوند. به نظر من دانشگاه در این زمینه ضعیف عمل کرده است.

عضو کمیته انضباطی دانشگاه شریف درباره استفاده از الفاظ و شعارهای نامناسب ادامه داد: برخورد با توهین و الفاظ رکیک که شایسته فضای دانشگاهی و دانشجویان نیست از مواردی است که در آیین نامه انضباطی و ما در دانشگاه شریف به طور جدی به آن پرداخته شده است. ما به این موضوع حساس هستیم چنین حرف هایی در دانشگاه در هیچ شرایطی جایی ندارد. از این رو همواره از دانش آموزان درخواست کرده ایم که از عضویت در این گروه ها خودداری کنند تا دچار عواقب ناخواسته حضور در این گروه ها نشوند. در این میان، تنبیه یکی دو دانش آموز را به دلیل اینکه در حالی که شعارهای انحرافی می دادند از جمعیت خارج شدند، کم کردیم.

وثوقی وحدت تصریح کرد: در آیین نامه انضباطی برای تخلفاتی مانند اغتشاش و اغتشاش، مجازات های سنگین تا اخراج دانشجو از دانشگاه با اخراج از تمامی دانشگاه ها تا 5 سال پیش بینی شده است. اما هیئت انضباطی هیأت بدوی خود، محرومیت یک یا دو ترم تحصیلی برخی از افراد را که در تجمعات غیرقانونی و تخریب دانشگاه نقش اساسی داشتند، کمتر از سقف مقرر در آیین نامه در نظر گرفته است. . برای بقیه مجازات هایی مانند تذکر و توبیخ در نظر گرفته شده است. البته برای یکی از دانشجویان در حال بررسی درخواست افزایش مجازات به چهار ترم تعلیق بابت اخلال منجر به تعرض هستیم.

یکی از اعضای کمیسیون انضباطی دانشگاه شریف درباره ممنوعیت ها و تهیه و رسیدگی به پرونده آنها گفت: ممنوعیت ها مربوط به کمیسیون انضباطی نبوده و بر اساس آیین نامه انضباطی، تشخیص و گزارش حراست دانشگاه و … به دستور رئیس دانشگاه، افرادی که حضورشان موجب آسیب جدی به نظم و انضباط دانشگاه شود از حضور در دانشگاه منع می‌شوند.

وی در خصوص اینکه آیا دانشجو پس از انتشار احکام می تواند نسبت به حکم صادره تجدیدنظر یا اعتراض کند، افزود: آیین نامه اعتراض انضباطی و کمیته استیناف مفادی دارند که می توانند به آن عمل کنند.

وشتقی وحدت ادامه داد: فلسفه کمیته انضباطی این است که با تخلفات درون دانشگاهی بدون دخالت نهادهای بیرونی، قضایی و امنیتی برخورد کند و دانشجویان را در معرض دادگاه یا زندان قرار ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید