حکم قصاص قاتل شهید رنجبر در دیوان عالی کشور صادر شد


ساعت: 15:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882627

رای دادگاه کیفری استان فارس مبنی بر قصاص قاتل شهید رنجبر از افسران نیروی انتظامی استان فارس پس از خاتمه تحقیقات در خصوص جنون متهم به تایید دیوان عالی کشور رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی دیوان عالی کشور، حکم دادگاه کیفری استان فارس در خصوص قصاص قاتل «شهید رنجبر» پس از نقص رسیدگی به جنون جنون در دیوان عالی کشور تأیید شد. متهمان حذف شدند.

شعبه نهم دیوان عالی کشور با توجه به نظریه کمیسیون پزشکی قانونی استان فارس مبنی بر عدم امکان احراز جنون متهم در زمان ارتکاب جرم و انجام تحقیقات کافی و رفع عیوب. به استناد بند الف ماده 469 قانون آیین دادرسی کیفری، رأی صادره از دادگاه. وی از تشکیل پرونده کیفری در استان فارس با رعایت موازین قانونی خبر داد و رای صادره را تایید کرد.

بر اساس این حکم، متهم مجروح و قتل عمدی شهید رنجبر بنا به درخواست اولیای دم و پس از استعلام از مرجع ذی صلاح و پرداخت جراحات غیرمؤثر ناشی از فوت شهید رنجبر یکبار در ملاء عام قصاص می شود. اولیای دم به اولیای دم. ظرف مدت یک سال از تاریخ قتل و به اتهام رهبری سرقت همراه با سوء استفاده از سلاح سازمانی غیر متعلق به مقتول به 10 سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شد. و به اتهام حمله عمدی با چاقو به یک سرباز به یک سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی ظرف یک سال از تاریخ ارتکاب جرم علیه مقتول محکوم می شود.

لازم به ذکر است، 23 بهمن سال گذشته، شهید رنجبر، مامور وظیفه شناس کلانتری با سلاح سرد به شهادت رسید که پس از فرار قاتل، تحقیقات به صورت شبانه روزی و با اقدامات عملیاتی فارس در دستور کار قرار گرفت. پلیس استان و همکاری اطلاعات به ویژه سربازان گمنام امام زمان (عج) مخفیگاه متهمان در شهر شیراز شناسایی و قاتل دستگیر شد.

شایان ذکر است پس از دستگیری متهم، رئیس دیوان عالی کشور خطاب به قاضی رئیس کل استان فارس بر تسریع در تحقیقات و رسیدگی فوق العاده تاکید کرد و در نهایت پس از گذشت یک ماه از این حادثه، جلسه دادگاه تشکیل شد. ، پس از صدور رای با درخواست تجدیدنظر، پرونده جهت اعلام نظر به دیوان عالی کشور ارجاع شد که مرجع قضایی در نهایت پس از رسیدگی، حکم صادره از سوی شعبه کیفری را نقض و دستور رسیدگی مجدد به پرونده صادر کرد. .

لازم به ذکر است در پایان اردیبهشت ماه بررسی مجدد پرونده مذکور در دستور کار قرار گرفت و در نهایت کمیسیون پزشکی قانونی استان فارس اعلام کرد; در بازجویی و انجام معاینات روانی از متهم هیچ گونه علائمی از اختلال روانی شدید در وی مشاهده نشد و با توجه به شواهد و قرائن وی در زمان ارتکاب جرم به وضوح هوشیار و عمد بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید