خاتمی در سال 78 چه گفت؟

خاتمی در سال 78 چه گفت؟

مطهره شفیعی: در خصوص اتفاقات اخیر 300 شکایت به کمیته انضباطی وارد شده و تاکنون 33 رأی بدوی صادر شده است و تصمیمات هیأت تجدیدنظر از اخطار کتبی و کتبی هنوز صادر نشده است. توبیخ به یک یا دو سال و نیم محرومیت موقت از یادگیری که برخی به شکل اظهار نظر هستند. برخی با سال و برخی بدون سال هستند. اظهارات مدیرکل دانشگاه صنعتی شریف مانند راز خروج نخبگان از کشور است. دانشجویان دانشگاه شریف از نخبه ترین دانشجویان کشور هستند که پس از فارغ التحصیلی می توانند نقش موثری در پیشرفت کشور داشته باشند، اما به دلیل عدم توجه به شایسته سالاری در کشور، برخی از آنها به کشورهای دیگر می روند. چندی پیش گزارش شد که از 10 نفر اولی که در سال 2018 وارد دانشگاه شریف شدند، تنها یکی در ایران ماندگار شد، در اینجا قابل تامل است که نماینده رشت در مجلس می گوید: «کسانی که نخبگان را تشویق به خروج از کشور می کنند، باید درک شوند». . چه کسی در تشویق نخبگان به خروج از کشور مقصر است جز صدور احکام تنبیهی و سنگین برای آنها؟ البته نمی توان انکار کرد که برخی بی قانونی ها و اخلال در فضای دانشگاه غیرقابل قبول است، اما آیا فرصتی به دانشجو داده شده که نگرانی های خود را که اکنون حکم انضباطی برای او صادر می شود، بیان کند؟ سال گذشته علی محمد افشین همتیار، مدیر امور اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف گفته بود: «آنچه در این سال ها بر خروج دانشجویان و فارغ التحصیلان از کشور تأثیر گذاشته، فقط مسائل غیرعلمی است. یعنی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور نمی روند، بلکه می خواهند برای رفتن به خارج تحصیل کنند و متاسفانه گاهی آینده روشنی برای خود در کشور نمی بینند.

فقط در فکر مجازات!

اما وزارت علوم چه مسیری را طی می کند؟ دانشجویان قشر فرهیخته کشور هستند و بنابراین نیازی به تدابیری برای آرام کردن فضای دانشگاه که دور از شأن تحصیلکردگان است نیست، اما اظهارات برخی مسئولان مانند بنزین به آتش نارضایتی دانشجویان است. از جمله سخنگوی وزارت علوم که گفت: «دانشجویان نیز مانند اساتید، دکترها و روحانیون مصون نیستند. هیچ حرفه ای نباید مصون باشد. اگر چنین بینشی وجود داشته باشد، سنگ تمام گذاشته نمی شود و حقوق دانشجویان و کارکنان زیر سوال می رود». در اینجا قابل تامل است که این مقام وزارت علوم می گوید: «در اتفاقات اخیر شاهد تخلفاتی بودیم که در فضای دانشگاه بی سابقه بود. بنابراین آیین نامه قبلی با تحولات اخیر مطابقت نداشت و باید با توجه به وضعیت فعلی دانشگاه ها به روز می شد. کمیته های مدیریت و انضباطی دانشگاه باید ابزاری برای تغییر رویکرد اغتشاشات اخیر در دست داشته باشند. تغییرات آیین نامه انضباطی جدید اقتباسی از ابزارهایی است که به صورت حداقلی اتفاق افتاده است.» این در حالی است که آیین نامه انضباطی دانش آموزی در آبان 1401 یعنی دو ماه پیش تصویب شد و تغییر آن عجیب به نظر می رسد! در این سیاست. 20 اقدام انضباطی از تعلیق تا اخراج کامل برای دانشجویان معترض در نظر گرفته شده است.

خاتمی چه کرد؟

راه مقابله با اعتراضات در دوران ریاست جمهوری خاتمی چه بود؟ خاتمی 31 تیر 1357 در پایان جلسه کمیته ویژه پیگیری حوادث تروریستی دانشگاه تهران در شورای عالی امنیت ملی در گفت و گو با خبرنگار صداوسیما گفت: حادثه دانشگاه فوق العاده بود. تلخ. البته من قبلا نظرم را گفته بودم. این حرکت و توهین به دانشگاه و محیط علمی و برخورد خشونت آمیز با دانشجویان برای همه ما غیرقابل تحمل بود و به همین دلیل بلافاصله کمیسیون ویژه ای توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تشکیل و به تایید مقام معظم رهبری رسید. انقلاب و اثر آن «شب حمله به محوطه دانشگاه با واکنش شدید مسئولان نهادهای مختلف دولتی مواجه شد. از جمله استعفای مصطفی معین وزیر علوم وقت بود که در واکنش به این مشکل اتفاق افتاد. و این بار پس از وقایع ناگوار شامگاه یکشنبه 19 مهر 1401، شورای حاکمیت دانشگاه شریف با صدور اطلاعیه ای بابت مشکلات ایجاد شده برای دانشجویان و اعضای خانواده عذرخواهی کرد، اما واکنشی از سوی برخی مسئولان و وزیر محترم دانشگاه در پی نداشت. علم در گذشته نسبت به شریف بی تفاوت بود.

افغانستان مهمتر از ایران؟

در کشور همسایه، یعنی افغانستان، دانش آموزان از روحیه خوبی برخوردار نیستند. وزارت تحصیلات عالی طالبان در نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داده است که دختران این کشور «تا اطلاع ثانوی» اجازه ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت. خبرگزاری آناتولی نوشت: بر اساس این نامه، مولوی ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان تاکید کرده است که دانشگاه ها باید «فورا» این دستور را رعایت کنند. این حکم در حالی اعلام شد که حدود سه ماه از برگزاری امتحانات ورودی دانشگاه های افغانستان می گذشت. پیش از این، دختران در این کشور از تحصیلات متوسطه نیز توسط طالبان محروم بودند. ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه در واکنش به خبر توقف تحصیل دختران در دانشگاه های افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه افغانستان و علاقمند به صلح، ثبات و توسعه در این کشور، خبر وجود موانع تحصیلات عالی دانشگاهی برای دختران و زنان در افغانستان مایه تاسف است. جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که مقامات ذیربط افغانستان به سرعت موانع موجود را مرتفع نموده و زمینه از سرگیری تحصیل دانش آموزان دختر و پسر آن کشور را در تمامی مقاطع تحصیلی فراهم سازند تا آنان بتوانند نقش موثرتری در توسعه و توسعه ایفا کنند. رفاه در عین برخورداری از حق آموزش. آنها افغانستان را دارند.» برخی از دانشجویان پس از اطلاع از واکنش ایران به محدودیت های طالبان برای دانش آموزان افغانستانی، این سوال را مطرح کردند که چرا به وضعیت اسفبار دانشجویانی که توسط کمیته انضباطی محدود شده اند توجهی نشده است؟

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید