خاطرات پدر رزمنده ام مرا به دنیای نویسندگی / نهادهای فرهنگی برد تا از نویسندگان پایدار حمایت کنم

«ماه و پروین» نوشته مهناز حیدری و زینت سادات موسوی عنوان کتابی است که زندگی شهید بزرگوار جلال ذوالقدر را از طریق همسرش روایت می کند.


هفته کتاب و کتابخوانی بهانه ای شد تا با این نویسنده و پژوهشگر حوزه «انقلاب و پایداری 8 سال پاسداشت مقدس» گفتگو کنیم.


چه شد که شروع به نوشتن کردید؟

از همان ابتدا به دلیل نوع مهارت نویسندگی و پیشرفتم در ادبیات فارسی، با تشویق اطرافیانم شروع به نوشتن کردم، بنابراین در نوجوانی به محض تمام شدن هر داستان، موضوع جدیدی برایم پیش آمد. نوشتن درباره؛ در واقع داستان نویسی را از نوجوانی شروع کردم و بعداً به عنوان یک نویسنده پیشرفته شروع به کار کردم.


چه کسی شما را در این راه تشویق کرد؟

در همان دوران نوجوانی خواهرم که خط خوبی داشت تشویقم می کرد و وقتی داستان می نوشتم به او اجازه می دادم بخواند و مرا راهنمایی کند و انگیزه اصلی من همین بود.

کلاس نویسندگی رفتی؟

هر انسانی برای موفقیت در رشته ای که در آن فعالیت می کند باید تلاش مضاعف کند و از آنجایی که هنر نویسندگی را باید در کنار اساتید و بزرگان این رشته مطالعه کرد، در دوره ها و سمینارهای مختلف آموزشی نویسندگی نیز برای مصاحبه شرکت کرده ام. با این حال، من هنوز خودم را در مراحل اولیه این سفر می دانم و در حال تقویت خودم هستم تا آنچه را که در شرکتم یاد گرفته ام بهبود بخشم و جلسات نقد و بررسی بنویسم.


چرا به نویسندگی در حوزه دفاع مقدس و شهدا علاقه مندید؟

علاقه من به نویسندگی در حوزه دفاع مقدس از خاطرات پدر شهیدم و عمویم که در منطقه شرهانی به شهادت رسیده بودند نشات می گیرد. اعضای خانواده همیشه از ویژگی های مثبت شخصیتی عمویم تمجید می کردند و همین باعث می شد با مطالعه کتاب های شهید مرتضی آوینی و دیدن مدارک ایشان، نوشتن در ذهنم ایجاد شود و انگیزه ای برای نوشتن در حوزه حراست به من بدهند.


نظر شما به عنوان نویسنده درباره جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس چیست؟

حیدری: دوران دفاع مقدس سرشار از پایداری و استقامت مردمی بود که هدفشان رضایت خداوند و انجام وظیفه بود. جوانان با تمام وجود و غیرت و شرف عازم جبهه شدند و برای دفاع از ارزش های خود از روی اخلاص جان خود را فدا کردند و با ایثار و از خودگذشتگی حماسه آفریدند.


از شکل گیری کتاب ماخ و پروین بگویید؟

وقتی تصمیم می‌گیرم کتاب یا خاطرات یک شهید یا داستانی درباره یک واقعه بنویسم، اولین و مهمترین قدم ارزیابی موضوعی است که پس از بررسی و مشورت با اساتید شروع به نوشتن کردم. البته در سال 1375 دو کار را همزمان انجام می دادم یکی کتاب ما و پروین و دیگری کتاب آخر.
3f11ff5d bff1 4378 a8dd 61eb2957146e خبر خاکستری


چگونه با شهید جلال ذوالقدر آشنا شدید؟

از دوستانم شنیده ام که هنر پشتیبان کار مقاومت، استقامت و پاسداری مقدس است. سپس از یکی از دوستان بنیاد شهید خواستم که تعدادی از همسران شهید را برای نوشتن خاطرات همسر شهید معرفی کند.


سخت ترین لحظاتی که هنگام نوشتن کتاب ماخ و پروین داشتید چه بوده است؟

وقتی به داستان خاطرات شهادت شهید ذوالقدر رسیدیم، همسر شهید با صدای بلند شروع به گریه کرد، انگار در آن لحظه همسرش را از دست داده و تازه خبر شهادت همسرش را شنیده بود که این موضوع نیز متاثر شد. من به شدت؛ همسران شهدا به راستی الگوی اسطوره صبر و استقامتی هستند که با خدا معامله کردند.


برداشت شما از زندگی شهدا به عنوان نویسنده چیست؟

با نگاهی به زندگی نامه شهدا متوجه می شویم که تمام تلاش آنها برای خدایی شدن قدم به قدم بوده و هیچ دلبستگی به مادیات نداشته اند و نماز شب و اول وقت و پرهیز از ارتکاب گناه از ویژگی های مشترک است. از شهدای بسیار


به عنوان نویسنده چه چیزی باعث شد همسر شهید را بهتر درک کنید؟

سعی می کنم در مصاحبه با همسران شهدا ارتباط عاطفی برقرار کنم. علاوه بر این، هوش، اطلاعات شخصی و ویژگی‌ها و مهارت‌های شخصی مصاحبه‌گر در این فضا مهم است و به راوی کمک می‌کند تا گفت‌وگو کند، خاطرات و وقایع پیرامون خود را یادآوری کند و مرا مورد اعتماد بداند.


آثار شما با استقبال مخاطبان مواجه شد؟

کتاب ماچ و پروین که محور اصلی آن همسر شهید بود، مورد استقبال قرار گرفت و این کتاب جسارت و انگیزه لازم برای پرداختن به زندگی همسران شهدا را به من داد.


کدام ارگان در نگارش کتاب از شما حمایت کرده است؟

ژوزه هنری و دکتر آتشگران پشتیبان و راهنمای خوبی برای من بودند و تاثیر زیادی در رشد قلمم داشتند.


هنگام نوشتن کتاب با چه مشکلاتی مواجه شدید؟

در کل عادت به رجزخوانی ندارم، بنابراین حتی اگر خیلی سخت باشد، تا آخر ادامه می دهم و سعی می کنم مشکلات را نبینم و کار را درست و کارآمد انجام دهم.


آیا کتابی در دست دارید؟

خوشبختانه اثر دیگرم به نام رویای علی منتشر شده است و امیدوارم به زودی منتشر شود. این روزها مشغول نوشتن داستان رزمنده ای هستم که مصاحبه هایش را تکمیل کرده و آن را تدوین کرده است.

نظر شما در مورد اهمیت توجه به زندگی و خاطرات زنان شهدا چیست؟

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ اگر حضور زنان در جنبش انقلابی ملت ایران نبود، این انقلاب احتمالاً پیروز نمی شد. زنان عامل اصلی گرمی خانواده هستند و تأثیر زیادی در رشد هوشیاری کودکان دارند.

از خودگذشتگی مادران و همسران شهدا، رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس عامل موفقیت کشور بود.


چه انتظاری از نهادهای فرهنگی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارید؟

انتظار داریم دستگاه های فرهنگی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس حمایت کامل کنند. زیرا دوران هشت سال دفاع مقدس بخشی از تاریخ ایران اسلامی است و شهدا در دورانی نه چندان دور از ما که قهرمانان ملی کشور هستند زندگی کرده اند. بنابراین در روایت شهدا باید الگوهای برجسته نسل جوان امروز را ارائه دهیم.


جامعه نویسندگی با چه مشکلاتی مواجه است؟

نویسندگی اصلاً شغل نیست و نویسندگان با وجود تلاش روزانه و صرف انرژی و وقت زیاد، همیشه سرکوب شده اند و در واقع ورود به دنیای نویسندگی امری قلبی و فراتر از عشق و علاقه است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید