خانه بخریم یا نه؟ | روز جدید

خانه بخریم یا نه؟  |  روز جدید

بررسی سوابق مسکن نشان می دهد که قیمت واحدهای مسکونی مدتی است که کاهشی را تجربه کرده است. مشاوران املاک می گویند این روند در نتیجه کمبود تقاضا و رکود بازار به وجود آمده است، اما با توجه به اینکه قیمت ها همچنان در حال کاهش است، آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار مسکن است؟

بازیگر اصلی در بازار فعلی مسکن رکود است. مشاوران املاک شاغل در بازار املاک تهران می گویند این روزها فروشنده کم و بیش پیدا می شود اما تعداد کمی از خریداران خواهان ملک در بازار هستند.

این کمبود تقاضا به جایی رسیده است که حتی برخی از فروشندگانی که در مدت زمان کوتاه تری به پول خود نیاز دارند مجبور به تخفیف در اموال خود می شوند. آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار مسکن چه در بعد مصرف و چه در بعد سرمایه گذاری است؟

آیا بازار در رکود است؟

پیمان مولوی، اقتصاددان به تجارت نیوز گفت: بحث رکود مهمی وجود دارد. مثلاً یکی که تا دیروز 10 معامله ملکی انجام داده و امروز آن معاملات سه رقمی شده است، می گوید بازار در رکود است. واقعیت این است که متاسفانه آمار توسعه بانک مرکزی سانسور شده و دیگر منتشر نمی شود.»

وی ادامه داد: اما بر اساس داده های اجاره و رشد اجاره بها، میانگین قیمت مسکن در تهران از 48 میلیون تومان در آذرماه 1401 به بیش از 65 میلیون تومان رسیده است که این مقدار همراه با نرخ سود واقعی، به شدت منفی است و من نمی‌دانم که دارایی‌ها دچار رکود می‌شوند مگر اینکه تورم کنترل شود یا نرخ بهره افزایش یابد.»

مولوی درباره زمان مناسب برای ورود به بازار مسکن توضیح داد: توصیه من به افرادی که خانه ندارند این است که هر چه زودتر اقدام کنند و هر کجا که می توانند خرید کنند و به شایعات ریزش قیمت ها توجهی نکنند. این خبر روانی است. وی ادامه داد: متاسفانه در بازار مسکن حتی در شرایطی که به رکود می رسد، به دلیل ماهیت این بازار امکان کاهش قیمت وجود ندارد.

وی در این خصوص افزود: افرادی که خانه دارند و اکنون به فکر سرمایه گذاری هستند، بهتر است ملکی با چشم انداز درآمد خریداری کنند. یعنی باید خانه بخرند تا از اجاره درآمد داشته باشند. به کسانی که بیش از یک خانه دارند نیز توصیه می شود پس از تنوع بخشیدن به دارایی های خود خانه ای در خارج از کشور خریداری کنند.
رشد دلار مسکن تا پایان سال

این کارشناس اقتصادی درباره رشد دلار در بازار مسکن نیز گفت: رشد دلار در بازار مسکن در پایان سال 1402 کمتر از سایر بازارها نخواهد بود و بازدهی آن مانند دلار و بازار طلا حرکت می کند. بنابراین خرید خانه برای کسانی که خانه ندارند و گرفتن وام به هر طریقی برای آنها توصیه می شود.

آیا بازار راکد خواهد ماند؟

عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی نیز به تجارت نیوز گفت: بازار مسکن از زمستان سال گذشته جلوتر از بازار ارز بوده و به همین دلیل هم اکنون در رکود است. بازار ارز یا 6 ماه تا یک سال در رکود باقی بماند تا قیمت ها مطابقت پیدا کند و سپس رشد بعدی خود را تجربه کند.

وی ادامه داد: بازار هم اکنون در رکود به سر می برد و معمولا کسانی که در این رکود به دنبال خرید ملک هستند می توانند با جست و جو در بازار املاک زیر قیمت را پیدا کنند. زیرا اکنون مردی که ملکی ساخته است باید آن را با حداقل سود بفروشد. البته برخی از مناطق هستند که سود آن بالاست، اما برخی مناطق با حداقل سود به فروش می رسند که هزینه های ساخت و ساز به تدریج افزایش می یابد.

مشکانی همچنین گفت: در کنار این مورد، اگر اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ ندهد، احتمالا 6 ماه تا یک سال بازار در رکود خواهد بود.

به طور کلی کارشناسان معتقدند با توجه به کاهش نسبی قیمت ها و تمایل مالکان به فروش مسکن، اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار مسکن است.

از سوی دیگر، بلاتکلیفی در چشم انداز بازار مسکن باعث می شود شرایط فعلی که قیمت ها به دلیل رکود کاهش یافته است، ورود به بازار را از نظر سرمایه گذاری در شرایط مطلوبی قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید