خانه بیکرخان از شورایی به شورایی دیگر ارث می برد / ویرانه های به جا مانده از تاریخ

ساعت: 15:10
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784783

مواضع شورای ششم تبریز در مورد خانه باکرخان در مقایسه با سایر دوره های شورا تقریباً تکراری است در حالی که این خانه وضعیت خوبی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تبریز بیدار، هر از چند گاهی اخبار و عکس هایی از خانه ای منسوب به باکر خان سالار ملی منتشر می شود.

ثبت نام ملی در سال 99

به گفته حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در جلسه کمیته ثبت اسناد و املاک کشور وارثان طوبیه (منسوب به باکرخان)، مدرسه سمیه (کنسولگری سابق آلمان)، خانه ارجمند، حمام نوبهار و اصغر نژاد. خانه از تبریز آثار ملی به ثبت رسیده است.

اکتساب و بازسازی انتظار می رود

شکور اکبرنژاد رئیس کمیسیون فرهنگی شورای پنجم شهر تبریز نیز سال گذشته گفت: با توجه به اینکه خانه تاریخی فعلی منسوب به سالار ملی آسیب دیده و پس از تعمیر قسمت هایی از آن تخریب شد، ثبت نام می شود.

پیش از این مدیرکل میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی اعلام کرده بود که با تعامل این اداره کل و شهرداری تبریز، محوطه خانه تاریخی منسوب به باکرخان معروف به سالار ملی خواهد شد. کسب شود.

احمد حمزه زاده تاکید کرد: در این زمینه توافقنامه اولیه با شهرداری صوفیه تبریز منعقد شده و به زودی اقدامات لازم از سوی این اداره کل انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان این خانه را اینگونه توصیف می کند: اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی. آثار معنوی و غیر منقول از این دوره طلایی تاریخ ایران در اولویت قرار دارند. محوطه خانه منسوب به باکرخان به عنوان دژ مستحکم جبهه مشروطه در محله خیابان یکی از میراثی است که حفظ و احیای آن علاوه بر غنا بخشیدن به هویت تاریخی این شهر باستانی، نقش موثری خواهد داشت. نقش در جذب گردشگران فرهنگی و تاریخی

8ae47c00 9c89 4db7 9d13 5989328b001a خبر خاکستری

قول مالکیت در شورای سوم و پنجم

این سخنان نشان می دهد که شورای پنجم نیز پیگیر تملک خانه منسوب به بیکرخان بوده است، اما شهردار وقت این موضوع را اجرا نکرده است، چنین موردی در شورای سوم تصویب شد، اما شهردار وقت نیز مالک آن نیست. خانه

البته سخنگوی شورای پنجم تبریز در پاسخ به سوال خبرنگاری که خانه بیکرخان کجاست؟ او خسته شده بود.

نوبت به شورای ششم رسید

بابایی اقدم از اعضای شورای ششم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: خانه باکرخان در کوچه سالار ملی قرار دارد. عنوان کوچه مناسب است.

شهرداری تاریخی و فرهنگی منطقه 8 تبریز در نظر دارد زمینی به مساحت 650 متر را تملک کند، اما از آنجایی که این تملک شامل کل خانه تاریخی نمی شود، ما به عنوان کمیته معماری و شهرسازی اصرار داریم که هر دو قطعه یعنی قطعه سوم تملک شود. کوچه ای در طرح پارتیشن محسوب می شود.فرهنگی موافق است.

کمیسیون معماری و شهرسازی دستور داد اسناد تاریخی برای اثبات انتساب خانه به باکرخان جمع آوری شود و پس از آن شهرداری مالکیت خانه را به دست گیرد. اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز موافقت خود را با مرمت این خانه اعلام کرده است که پس از تملک دو قسمت انجام می شود.

95f077c7 1789 49fd 91d0 9be9b8b4a8e1 خبر خاکستری

چندی پیش حکمی گفوری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز در جلسه اخیر کمیسیون گفت: این ساختمان جنب مصد سالار از سطح خوبی برخوردار است و پتانسیل خوبی برای ایجاد فضای سبز در حاشیه این ساختمان دارد.

وی با بیان اینکه ابهام ریشه های تاریخی این بنا مشخص نیست، اما در صورت تملک می تواند پتانسیل خوبی برای شهر باشد، خاطرنشان کرد: مردم محلی نیز نگران این موضوع هستند. این ملک حدود 40 وارث دارد. که قابل بازسازی نیست تعیین تکلیف نمی کنند و بسیاری از این افراد مستاجر هستند.

این نیز موضعی است که می‌توان آن را موضع شورای ششم در این خصوص دانست، موضعی که نسبت به دوره‌های دیگر شورا تقریباً تکراری است، اما مشکل اینجاست که هر چه شوراها اتخاذ کردند، شهرداران عمل نکردند. گویا شهرداران موضع مساعدی گرفتند بیکر خان را نداشتند!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید