خاک اینجا مثل هواست! / کرمانشاه; هنوز در خط مقدم برای مقابله با گرد و غبار


ساعت: 11:45
تاریخ انتشار: 1401/02/17
کد خبر: 1836868

مردم کرمانشاه که سال ها درگیر جنگ هستند و همچنان از مشکلات ناشی از آن رنج می برند، اینک اولین مردم استان هستند که مانند استان مرزی غبارآلود از کشورهای همسایه آهی آسوده می کشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، خشکسالی طولانی مدت و دخالت غیراصولی در طبیعت می تواند احتمال وقوع گرد و غبار را افزایش دهد.

گرد و غبار کیفیت هوا را کاهش می دهد و گاهی اوقات آلودگی آنقدر زیاد می شود که به افق 5 متری می رسد که سلامت عمومی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی از این عارضه رنج می برند و برند و سلامت آنها در خطر است.

این پدیده که امروزه بیش از پیش شاهد آن هستیم، در جهان طبیعی است و در مناطق خشک و بیابانی رخ می دهد.


منشا گرد و غبار اخیر ریزگردها در عراق است

سعید قاسمی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد نیوز، اظهار کرد: منشأ ریزگردها به دو منبع داخلی و خارجی برمی گردد و منشأ خارجی اصلی آن عراق و بیابان های جنوبی و غربی آن است.

رئیس اداره هواشناسی کرمانشاه افزود: اگرچه برخی از بیابان‌های عربستان، سوریه، اردن و کویت نیز تحت تأثیر این پدیده قرار دارند، اما آنچه در سال‌های اخیر بیشتر کشور ما را تحت تأثیر قرار داده، بیابان‌های عراق است.

وی گفت: بر اساس تصاویر ماهواره ای منشا گرد و غبار اخیر در کشور عراق است که متاسفانه استان کرمانشاه و برخی استان های همجوار را تحت تاثیر قرار داده است.

قاسمی گفت: منشأ اصلی این گرد و غبار از بیابان های غرب عراق و بخشی از بیابان های سوریه و عربستان است.

وی یکی از مهم ترین عوامل بروز این پدیده را خشکسالی دانست و گفت: تشکیل امواج در سطوح میانی، امواج کم فشار در سطح زمین و وزش باد از دیگر عوامل بروز پدیده گرد و غبار است.

قاسمی گفت: ایران پذیرفته است که برای مهار کانون های گرد و غبار در عراق هزینه کند اما به دلیل مشکلات سیاسی فراوان طرف عراقی در اولویت آنها نیست.

او گفت: «ما هیچ کاری نمی توانیم برای جلوگیری از این امر انجام دهیم. ممکن نیست.


ae12d94a 5a88 44c7 8ed8 0662a48835e6 خبر خاکستری


چاره ای جز مقابله با پدیده گرد و غبار نداریم

گلمرضا شهبازی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد نیوز، عراق را منشا گرد و غبار دانست و گفت: طبق شنیده ها تعدادی از اقدامات از طریق تهران در حال انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران کرمانشاه افزود: بر این اساس هیئتی از تهران برای برنامه ریزی یک سری اقدامات اعزام شده است.

وی گفت: در حال حاضر چاره ای جز مقابله با این پدیده نداریم و توصیه می شود استان های عزیز پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و گروه های خطرناک در شرایطی که شاخص هوا در وضعیتی قرار دارد تا حد امکان منازل خود را ترک کنند. هشدار و خطر. «بیرون نرو.

شهبازی گفت: به محض ورود گرد و غبار به استان ستاد بحران با حضور اعضای کمیسیون اورژانس آلودگی هوا تشکیل و بر اساس شاخص کیفیت هوا تصمیم گیری می شود.


کنه های گرد و غبار می توانند اثرات مزمن و حاد بر سلامت انسان داشته باشند

ابراهیم شکیبا در گفت و گو با خبرنگار مرصاد نیوز، قرار گرفتن در معرض پدیده گرد و غبار یا ریزگردها را برای همه افراد در هر سنی به درجات مختلف مضر دانست و گفت: طیف وسیعی از افراد اعم از افراد مسن، زنان باردار، کودکان و… با سابقه بیماری های تنفسی و قلبی عروقی بیشتر در معرض گرد و غبار هستند تا گرد و غبار.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: گرد و غبار یا گرد و غبار می تواند اثرات مزمن و حاد بر سلامت انسان داشته باشد، آلودگی هوا مشکلی است که می تواند ریه های فرد را درگیر کند و مشکلات و بیماری های مختلفی را ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس تاکید می شود در این ایام سالمندان، کودکان و مبتلایان به بیماری های خاص از خانه بیرون نروند.

شکیبا گفت: بیشتر آسیب های ناشی از گرد و غبار یا ریزگردها مربوط به سیستم تنفسی و ریه ها، سیستم ایمنی، قلب و بینایی انسان است.

وی همچنین رعایت نکات و اصولی در مقابله با گرد و غبار را بسیار موثر دانست و تاکید کرد که در حال اطلاع رسانی به عموم مردم است.

شکیبا گفت: در شهرهایی که در حالت اضطراب و اضطرار هستند، اقشار آسیب پذیر حتی الامکان از خروج از منزل و تردد غیرضروری در مناطق شهری خودداری کنند و سایر افراد از ماسک مناسب استفاده و در مواقع لزوم خارج و حضور پیدا کنند. «فضای بیرون را به حداقل برسانید.


e6f99b29 cfc8 49e6 ba48 690bde2804dc خبر خاکستری

وی همچنین خاطرنشان کرد: ورزشکاران در زمان وقوع پدیده گرد و غبار در فضای باز تمرین نکنند و کوهنوردان از کوهنوردی خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز حضور در پارک ها و پیاده روی در شرایط آلودگی و گرد و غبار را ممنوع اعلام کرد و تصریح کرد: مضرات و خطرات پیاده روی در پارک ها در شرایط آلودگی شدید هوا بیشتر از فواید آن است.

وی ادامه داد: همچنین در چنین شرایطی کاهش تردد خودروهای شخصی ضروری است و در صورت استفاده از خودرو ضمن استفاده از ماسک مناسب، شیشه ها را بالا نگه دارید.

شکیبا گفت: خوردن برخی مواد غذایی مانند شیر، ماست کم چرب، میوه ها و سبزیجات تازه و مایعات برای دفع سموم از بدن برای مقابله با اثرات منفی گرد و غبار مفید است.

وی گفت: شهروندان از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود تا زمان بازگشت به شرایط مساعد خودداری کنند و توجه داشته باشند سطوح مختلف را در منزل و محل کار نظافت کنند و غذا را در فضای باز باز کنند. قرار ندهید و ظروف باید سرپوش یا وارونه باشند.

شکیبا گفت: فروشندگان فله باید روی مواد غذایی را با درب مناسب بپوشانند و نسبت به زدودن گرد و غبار روی بسته بندی مواد غذایی دقت ویژه ای داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در صورت تنگی نفس و هر گونه ناراحتی قلبی عروقی، افراد سریعا به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه کنند.

به گزارش مرصاد، به نظر می رسد در صورت عدم رسیدگی به معضل مدیریت گرد و غبار در خارج از کشور یا عدم انجام تعهدات کشورهای همسایه، کار خانگی ناکارآمد خواهد بود. به گفته مسئولان، کار در خارج از کشور هم زمان بر است و طرف مقابل باید با شرایط کنار بیاید. این یعنی مردم هنوز باید بسوزند و بسازند؟!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید