خبرنگار آمریکایی؛ این هیئت احتمالا هفته آینده پس از رایزنی با پایتخت ها به وین باز خواهد گشت

ساعت: 09:54
تاریخ انتشار: 14/09/09
کد خبر: 1789139

وال استریت ژورنال در توییتر نوشت که تشکیل کمیسیون مشترک و متعاقب آن بازگشت هیئت ها به پایتخت هایشان تایید شده است و افزود که امیدواری وجود دارد که مذاکرات در اوایل هفته آینده ادامه یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال مستقر در وین، در توییتی اعلام کرد که کمیته مشترک امروز (جمعه) تصویب شده و هیئت‌ها به پایتخت‌های خود بازخواهند گشت و امیدوار است مذاکرات در اوایل این هفته انجام شود. در آینده (از دوشنبه به بعد) ادامه خواهد داشت.

وی افزود: احساس اولیه این است که گفت‌وگوی ایرانیان همچنان بسیار دشوار است. و در حال حاضر برخی از تیم ها آماده رایزنی با پایتخت ها برای رسیدن به بهترین راه هستند.

وی افزود: تصمیم برای بازگشت به پایتخت ها صبح امروز نهایی شد.

پیش از این منابع خبری گفته بودند که پس از تنها دو جلسه دو کارگروهی که بر روی پیشنهاد ایران کار می کنند، قرار است روز جمعه جلسه کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل برگزار شود.

بر اساس شایعات غیررسمی، هیئت های اروپایی خواستار به تعویق افتادن مذاکرات و بازگشت به پایتخت های خود شدند.

خاورمیانه همچنین از درخواست های مکرر کمیسیون اروپا برای به تعویق انداختن مذاکرات خبر داده است. رسانه‌های انگلیسی نوشتند که حداقل یکی از درخواست‌های کمیسیون اروپا با مخالفت ایران مواجه شده و ایران اصرار دارد که این موضوع برای بررسی بیشتر روی میز مذاکره گذاشته شود.

پیش از این منابع خبری اعلام کرده بودند که عدم استقلال مذاکره کنندگان اروپایی و عضویت آنها در هیئت آمریکایی عاملی برای قطع مذاکرات شده است.

هیئت ایرانی در وین شب گذشته دو سند از جمله لغو تحریم ها و مسائل هسته ای را به کشور مقابل ارائه کرد. باقری معاون وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی ارائه دو سند ایرانی به طرف مقابل از جمله لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را نشانه جدیت جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: برای ادامه مذاکرات در وین هستیم. “

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+4 روز دوشنبه با افتتاحیه نشست کمیته مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در 29 دسامبر رسما آغاز شد.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برای لغو تحریم های آمریکا علیه ملت ایران روز دوشنبه 8 آذر در وین برگزار می شود.

دو طرف صبح چهارشنبه 10 آذر مواضع و دیدگاه های خود را در خصوص ادامه مذاکرات در کارگروه اصلی ارائه کردند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که لغو تمامی تحریم ها علیه ایران به منظور راستی آزمایی، مهمترین دستور کار هیات ایرانی در این مذاکرات خواهد بود.

دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران میزبان شش دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان) بود.

آمریکا همچنین شرایط بازگشت ایران به برجام را بدون حضور ایران در این مذاکرات با 1+5 مطرح کرد، اما به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ماندن در برجام یا لغو همه تحریم ها، این مذاکرات به بن بست خورد.

یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در این توافق عمل کرده است تا کشورهای اروپایی که قول داده‌اند عواقب خروج واشنگتن را جبران کنند، برای تحقق این وعده تلاش کنند.

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرده است با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده های خود عمل نکرده اند، چند مرحله از تعهدات خود در قبال برجام کاهش می دهد. کاهش بدهی ایران مطابق با مفاد توافق هسته ای برجام بوده است.

جمهوری اسلامی ایران پس از برداشتن پنج گام برای کاهش تعهدات خود، سرانجام در 6 ژانویه 2017 اعلام کرد که دیگر با هیچ گونه محدودیت عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، نرخ غنی‌سازی، مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید