تعلیق مذاکرات در وین به معنای توقف نیست/ ادامه رایزنی ها از پایتخت ها


ساعت: 22:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۰
کد خبر: 1814738

در حالی که جوزف بورل امروز از لزوم توقف مذاکرات در وین به دلیل عوامل خارجی صحبت می کرد، به خبرنگار فارس اطلاع داده شد که این تعلیق به معنای تعلیق مذاکرات نیست و رایزنی ها از پایتخت ها ادامه خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا، معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات امروز (جمعه 20 اسفند) در هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم های آمریکا علیه ایران حضور داشتند. جوزف بورل، رهبر سیاسی، که دیروز نیز با حسین امیرعبداللهیان تلفنی در مورد مذاکرات گفتگو کرد، گفت که مذاکرات باید به دلیل آنچه او یک عامل خارجی خواند، متوقف شود.

بورل در توییتی نوشت: «مذاکرات در وین باید به دلیل عوامل خارجی متوقف شود. متن نهایی تقریباً روی میز آماده است. به عنوان هماهنگ کننده، من به همکاری با تیم خود برای برقراری ارتباط با همه اعضای بریکس و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد.

سپس سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به توئیت بورل در توئیتی نوشت: توقف اعلام شده در مذاکرات وین می تواند راه را برای حل مسائل باقی مانده و بازگشت نهایی هموار کند. موفقیت در گفت و گو محور اصلی همه طرف ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت قرارداد جمعی تأثیر نمی گذارد.

در همین راستا به خبرنگار فارس اعلام شد که وقفه اعلام شده به پیشنهاد هماهنگ کننده مذاکره خواهد بود و پس از این وقفه طرفین برای ادامه روند مذاکرات تصمیم گیری خواهند کرد و در این راستا رایزنی ها به صورت فعال از پایتخت ها ادامه خواهد یافت.

گفتنی است در این مدت تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی علی باقری، مذاکره کننده ارشد، با عزم برای دستیابی به توافق خوب و قوی بر سر خطوط قرمز و تضمین حقوق مردم در وین حضور داشت. مردم ایران جمهوری اسلامی رایزنی هایی با کشورهای ذی ربط به ویژه جوزف بورل داشتند که آخرین آن دیروز انجام شد. وزیر امور خارجه خطاب به نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا با بیان اینکه برخی موضوعات مربوط به قهرمانان ملی کشورمان قابل توافق نیست، گفت: هیچ بهانه منطقی برای آمریکا برای طرح مطالبات جدید وجود ندارد.

آمریکا که مسبب وضعیت برجام است و به صورت یکجانبه از این توافق خارج شده است، اکنون با تاخیرهای جدید و پیچیدگی های جدی با مطالبات جدید مواجه است و مسئولیت اصلی در این زمینه بر عهده آمریکاست. در همین راستا، علی شمهانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، صبح دیروز (پنجشنبه، 19 اسفند) در توئیتی درباره ادامه مذاکرات در وین نوشت: اصرار بر توافق سریع دروغین نشان می دهد که آمریکا اراده ای برای توافق قابل دفاع ندارد. برای احزاب مذاکرات در وین هر ساعت بدون تصمیم سیاسی از سوی ایالات متحده پیچیده تر می شود.

با این حال، سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه (7 مارس) به خبرنگاران گفت که “ما هیچ مهلتی را نمی پذیریم و به آن نگاه نمی کنیم”، با اشاره به اینکه شورای امنیت بازگشتی به ایالات متحده ندارد. شب

علیرغم روندی که آمریکا در این مدت طی کرد، هیات جمهوری اسلامی ایران در این مدت مواضع و دیدگاه های خود را در مورد آخرین جزئیات متن به طرف مقابل اعلام کرد و در صورت اتخاذ تصمیمات مقتضی، توافق نامه انجام شد. در دسترس خواهد بود وزیر امور خارجه افزود: آمریکا نمی تواند به بهانه فشار بر افکار عمومی هر روز از طریق هماهنگ کننده پیام جدید و متفاوتی به ما برساند. اگر طرف آمریکایی با افکار عمومی مشکل دارد، باید بگویم که ما در ایران هم با افکار عمومی مشکل داریم. آنها تحولات را با حساسیت و دقت بالایی رصد می کنند و از دولت می خواهند که واکنش نشان دهد و به طور موثر تحریم ها را لغو کند و سطح بالایی از انرژی صلح آمیز هسته ای را حفظ کند.

گفتنی است امیر عبداللهیان و بورل روز 13 اسفند نیز گفت و گوی تلفنی داشتند و وزیر امور خارجه در گفت و گوی تلفنی با بورل گفت که شتابزدگی غرب نمی تواند ایران را از رعایت خطوط قرمز باز دارد. آماده بازدید از وین

تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران بارها در جلسات و رایزنی‌های مختلف با طرف‌های مقابل اعلام کرده است که این مذاکرات تنها در چارچوب توافق برجام باید انجام شود و هیچ گونه بحث برون نهایی را مورد بحث و بررسی قرار نمی‌دهد و نمی‌پذیرد. در همین راستا، سعید حاطب زاده روز دوشنبه (16 اسفند) با اعلام اینکه دستور کار این مذاکرات رفع تحریم های ناسازگار با برجام و رفع تحریم هایی است که به صورت یکجانبه علیه ملت ایران اعمال شده است، افزود: این مورد را انجام داده ایم. به طور قابل توجهی از سایر موارد بین المللی انحراف دارد. ما موارد جدی با برخی از اعضای P5 + 1 در مورد بسیاری یا برخی از مسائل داشته ایم. ما حتی در حوزه های دوجانبه سعی کرده ایم این مورد خاص از مذاکرات برجام را به عنوان یک مورد خاص ببینیم و فکر می کنم در این چارچوب است که می توانیم اجازه دهیم مذاکرات وین پیش برود. هر اظهار نظر یا هر موضع مذاکره ای باید به وین بیاید و مذاکرات در وین را معنا کند.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه (7 مارس) در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت: «ما سخت کار می کنیم تا به یک توافق خوب و قوی در وین برسیم. تاکنون پیشرفت های خوبی حاصل شده است، اما با وجود پیشرفت های صورت گرفته، هنوز برخی مسائل در وین حل نشده است که نیازمند راه حل سیاسی غرب است.

به گزارش فارس، هشتمین دور مذاکرات در وین برای رفع تحریم های آمریکا علیه ایران پس از وقفه 11 روزه برای رایزنی با پایتخت هایشان با حضور ایران و 1+5 (آلمان، فرانسه، آلمان، فرانسه و آلمان از روز سه شنبه 18 بهمن ماه جاری آغاز می شود. بریتانیا، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شده و از آن زمان در سطوح و فرمت های مختلف برگزار شده است. البته علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه شب، چهارم اسفند، در تردد معمول در جریان مذاکرات راهی تهران شد، اما هیات ایرانی در وین حضور داشتند و به رایزنی ها ادامه دادند. حفاری ها روز دوشنبه (30 مارس) به وین بازگشتند و گفتگوها ادامه یافت. وی عصر دوشنبه 16 اسفند در سفری کوتاه وارد تهران شد و صبح امروز (چهارشنبه 16 اسفند) به وین بازگشت و شب گذشته با انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات دیدار کرد. باقری امروز با مورا نیز دیدار کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید