مذاکرات هفته آینده در وین ادامه دارد/ احزاب مخالف برای رایزنی به پایتخت ها می روند

ساعت: 17:45
تاریخ انتشار: 14/09/09
کد خبر: 1789230

معاون وزیر امور خارجه در پایان جلسه کمیسیون مشترک گفت: سایر کشورها برای ارائه پاسخ های مستدل، مستند و منطقی به پیشنهادات ایران به پایتخت ها خواهند رفت و مذاکرات هفته آینده در وین ادامه خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی باقری معاون وزیر امور خارجه و رئیس کمیته مذاکرات جمهوری اسلامی ایران امشب (جمعه) پس از نشست کمیسیون مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با 1+4 گفت: بررسی مذاکرات چند روزه در وین توسط کشورهای مختلف ارائه شد.

وی افزود: تاکید شد که پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در دو موضوع لغو تحریم های غیرقانونی و سرکوبگرانه و موضوع سلاح هسته ای روی میز است. با سرمایه هایشان مشورت می کنند.

حفاری افزود: بر این اساس به طرف مقابل فرصت داده شد تا هفته آینده پس از رایزنی با پایتخت های خود، مذاکرات را در وین از سر بگیرند.

* در جلسه امروز کمیته مشترک چه گذشت؟

نشست کمیسیون مشترک برجام ظهر امروز (جمعه) به ریاست انریکه مورا معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا و علی باقری رئیس کمیته مذاکره کننده ایران در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

در این نشست که با حضور هیات های ایران و گروه 1+5 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و اتحادیه اروپا برگزار شد، حاضران به بررسی نتایج و پیشرفت های حاصله در این دور از مذاکرات پرداختند. متون ارائه شده توسط جمهوری اسلامی ایران.

در پی درخواست برخی از هیئت‌ها برای بازگشت به پایتخت‌های خود برای رایزنی و دریافت دستورالعمل‌های جدید، قرار شد هفته آینده پس از بازگشت هیئت‌ها از پایتخت، مذاکرات متوقف شود و مذاکرات از سر گرفته شود.

به گزارش فارس، هیئت ایرانی در وین شامگاه چهارشنبه 10 آذرماه دو سند از جمله لغو تحریم ها و مسائل هسته ای را به کشور مقابل ارائه کرد. باقری معاون وزیر امور خارجه ارائه دو سند ایرانی به طرف مقابل از جمله لغو تحریم ها و مسائل هسته ای را نشانه جدیت جمهوری اسلامی دانست و گفت: برای ادامه مذاکرات در وین هستیم.

حفاری، مذاکره کننده ارشد ایران، نیز پیشتر در مصاحبه با یک شبکه لبنانی گفته بود که ایران از سایر کشورها انتظار دارد که پاسخ قانونی و توجیهی برای پیشنهادات ایران ارائه کنند. (اینجا بخوانید)

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+4 روز دوشنبه 8 آذر با افتتاحیه نشست کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد در 28 دسامبر در وین رسما آغاز شد. هیأت مذاکره کننده ایرانی که روز شنبه وارد وین شد، پیش از آغاز رسمی مذاکرات با انریکه مورا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و هیئت های روسیه و چین رایزنی های دوجانبه انجام داد. در ادامه جلسه افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در روز دوشنبه مقرر شد کارگروه رفع تحریم ها صبح روز سه شنبه تشکیل شود.

تیم ایرانی این بار شامل دو معاون از وزارت امور خارجه (معاون دیپلماسی اقتصادی، حقوقی و امور بین الملل) و همچنین معاونت امور خارجه و امور بین الملل، معاونت اقتصادی و معاونت. وزیر دارایی – وزیر امور بین الملل و بازرگانی و مشاور معاون اول اقتصادی رئیس جمهور و رئیس کل سابق بانک مرکزی. به گزارش جمهوری اسلامی ایران، هیئت ایرانی با ترکیب حقوقی و اقتصادی در این نشست شرکت کرد تا به طور جدی بر موضوع لغو تحریم ها علیه ملت ایران تمرکز کند و این ترکیب تاییدی بر اراده ایران برای حصول نتیجه است.

هیات ایرانی در مدت اقامت خود در وین رایزنی های دوجانبه ای با انریکه مورا و همچنین با روسای هیات های بریتانیا، فرانسه و آلمان با حضور انریکه مورا انجام داد.

روز پنجشنبه رایزنی ها و گفتگوهای هیات های مذاکره کننده در وین در سطوح و قالب های مختلف ادامه یافت و متون پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کارگروه‌های رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای نیز عصر پنج‌شنبه با حضور هیئت‌های کارشناسی ایرانی و گروه ۱+۵ تشکیل جلسه دادند و در آن متون و پیشنهادات ارائه شده از سوی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

باقری پنجشنبه شب همچنین در دیدار با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، این مذاکرات را سازنده و مثمر ثمر خواند و در راستای تداوم همکاری های فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی خواند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید