تمایل ایران به ادامه همکاری با آژانس/نقش مخرب رژیم صهیونیستی در تضعیف روند مذاکرات وین


ساعت: 13:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1896865

سخنگوی آژانس دیپلماسی گفت: ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری های سازنده با آژانس اعلام کرده و آماده همکاری با آژانس برای حذف تصاویر نادرست و غیر واقعی از فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اشاره به برگزاری مراسم پیاده روی اربعین و حضور زائران ایرانی در این موکب، اظهار داشت: از میزبانی آبرومندانه و بزرگواران تشکر و قدردانی می کنیم. دولت و ملت عراق به زائران اربعین از جمله زائران ایرانی.

وی همچنین در واکنش به بیانیه ترویکای اروپایی اظهار داشت: این اظهارات موضعی نادرست و بدون تفکر در زمانی باطل بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه توصیه ما به شرکای اروپایی روند مذاکرات در وین این است که مسیر سازنده و اصلاح اشتباهات گذشته را در پیش گرفته و تلاش کنند تا راه را برای توافق به صورت سازنده و همه جانبه هموار کنند. ایران آماده است. اعلام کرد که به همکاری سازنده با آژانس ادامه می دهد و آماده همکاری با آژانس برای حذف تصاویر نادرست و غیر واقعی در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای آن است.

کنعانی افزود: همکاری با نمایندگی هم قانونی و هم داخلی است. همانطور که ایران تعهداتی دارد، حقوقی هم دارد.

وی درباره یمن و سفر «محمد عبدالسلام» به تهران نیز گفت: ما از تداوم و تحکیم روند آتش بس در یمن حمایت می کنیم، اما آنچه می تواند به تحکیم روند آتش بس کمک کند رفع محاصره یمن و تامین نیازهای یمن است. مردم تحت محاصره یمن

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص وضعیت افغانستان و دانشجویان افغانستانی در ایران تاکید کرد: از تحصیل دانشجویان دختر و پسر این کشور جلوگیری شد. یکی از ابعاد مهم ارتباط ایران با هیئت حاکمه افغانستان تامین نیازهای مردم افغانستان است.

کنعانی افزود: ایران میزبان بیشترین تعداد مهاجران افغانستانی است و سال ها میزبان چندین میلیون پناهجوی افغان بوده و در یک سال گذشته تعداد زیادی به تعداد برادران و خواهران افغانستانی اضافه شده است. ما بسیاری از امکانات ملی خود را در اختیار شهروندان افغانستان قرار داده ایم.

وی با بیان اینکه ایران شرایطی را برای تحصیل این اقوام فراهم کرده است، گفت: امکانات ایران محدود است اما در عین حال مسئولیتی بر عهده جامعه جهانی است.

سخنگوی سازمان دیپلماسی تاکید کرد: میزان کمک‌هایی که ایران در این زمینه دریافت می‌کند بسیار ناچیز است و ایران در سال‌های اخیر بخش بزرگی از امکانات خود را با رویکرد انسان دوستانه در اختیار این اقوام قرار داده است و جامعه جهانی باید توجه بیشتری داشته باشد. به این موضوع

نقش مخرب رژیم صهیونیستی در تخریب روند مذاکرات در وین

کنعانی در خصوص نقش مخرب رژیم صهیونیستی در تخریب روند مذاکرات در وین گفت: رژیم صهیونیستی نقش سازنده ای در مذاکرات ندارد و نقش مخرب آن در مذاکرات همواره مشخص است. انتظارات طرف های مذاکره در روند وین این است که منافع مردم و منافع ملی خود را در اولویت قرار دهند و تحت تأثیر رفتارهای غیرسازنده و مخرب رژیم صهیونیستی قرار نگیرند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها بر اهمیت حفظ سازوکارهای بین المللی چندجانبه برای حل یک بحران غیرضروری تاکید کرده است. در این راستا هشدار می دهیم که نقش رژیم صهیونیستی می تواند مخرب باشد و منافع ملی طرفین در روند مذاکرات در مسیر نابودی قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره آخرین جزئیات روند عضویت کشورمان در فرآیند شانگهای گفت: اقدامات عملی برای عضویت ایران در این سازمان در حال انجام است. این سازمان به عنوان یک سازمان منطقه ای چندجانبه فرصت های زیادی در زمینه های اقتصادی، فنی، ترانزیتی و انرژی دارد.

کنعانی افزود: ایران به عنوان یک کشور مهم منطقه ای دارای منابع انرژی و ظرفیت اقتصادی مهمی است و ظرفیت های زیادی در کریدور شمال-جنوب وجود دارد که می تواند با اهداف سازمان همسو شود.

وی گفت: مراحل عضویت به پایان رسیده است و در جلسه آینده تفاهم نامه تعهدات ایران برای عضویت در این سازمان رسما امضا می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: احتمالا دیدارهای دوجانبه بین سران شرکت کننده در این نشست وجود دارد.

کنعانی همچنین در پاسخ به احتمال وجود قطعنامه در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: تا جایی که می دانیم پیش نویس قطعنامه ای برای این نشست ارائه نشده است. ما معتقدیم که هرگونه تکرار اقدام غیرسازنده، مشابه اقدام غیرسازنده قبلی در آژانس، مجددا منجر به اقدام غیرسازنده خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم برخی کشورها اعتبار آژانس به عنوان یک سازمان فنی، تخصصی و غیرسیاسی را فدای دیدگاه ها و منافع سیاسی خود نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امیدواریم مدیرکل آژانس نقش حرفه ای خود را در این زمینه ایفا کند و به حفظ اعتبار و جایگاه حرفه ای و تخصصی آژانس توجه بیشتری داشته باشد، تاکید کرد: ایران هر اقدامی را انجام خواهد داد. کنش و واکنش مربوط به تحولات آتی مطابق با آن تحولی را که در آژانس صورت خواهد گرفت تنظیم می کند.

ما منتظر پاسخ آمریکا هستیم

کنعانی همچنین درباره واکنش طرف مقابل به واکنش اخیر ایران و همچنین اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا که مدعی شده برخی خلاءهای مذاکرات را برطرف کرده ایم و ایران برخی مطالبات خارجی غیر مرتبط با برجام را نادیده گرفته است، توضیح داد. در انتظار پاسخ رسمی

وی افزود: مقامات دولت آمریکا باید برای دستیابی به توافق اقدام سازنده ای انجام دهند، بارها تاکید کرده ایم و باز هم تاکید می کنیم کشوری که به طور یکجانبه از توافقنامه امضا شده در سال 2015 خارج شد و مانع دستیابی به توافق مبتنی بر منافع مشترک شد، مورد توافق قرار گرفت. در جریان این کار و با اعمال تحریم‌های غیرقانونی، یکجانبه و غیرمنطقی هزینه‌های زیادی را بر دوش دولت و ملت ایران تحمیل کرد و حق مدعی بودن و تصدی سمت طلبکار را ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: این آمریکاست که باید ثابت کند برای بازگشت به روند توافق، عضو قابل اعتمادی است، این دولت آمریکاست که باید ثابت کند که رژیم قانون‌گرا و بحران‌آفرین نیست، آمریکا. کسی است که باید ثابت کند که با هنجارهای بین المللی مطابقت دارد و استانداردهای بین المللی را رعایت می کند.

کنعانی با بیان اینکه ایران در پاسخی که به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا داده، موضوع جدیدی که مانع از شکل گیری توافق شود مطرح نکرده و مطالبه جدی مطرح نکرده است، اظهار داشت: اما طرف های مقابل می خواهند امتیاز بگیرند. به جنگ روانی و زیاده خواهی روی می آورند بسیار طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران نه تن به اسراف می دهد و نه از خطوط قرمز خود عبور می کند.

وی افزود: متاسفیم که طرف های مقابل به جای توجه به منافع ملی و به جای تلاش برای حفظ سازوکار حل اختلاف دیپلماتیک چندجانبه، منافع رژیمی را که قانون را زیر پا گذاشته و حامی حمایت همه جانبه نیست، قرار داده اند. ” سیستم قبل از منافع خود و مصالح بین المللی ارجحیت دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه معتقدیم آمریکا و اروپا به ویژه سه صادرکننده بیانیه اخیر باید نشان دهند که در روند مذاکرات به موازین بین المللی پایبند هستند، گفت: تاکید می کنیم در صورت وجود اراده سیاسی، در از سوی دیگر، دستیابی به توافق بر اساس مذاکرات و توافقی که در روند مذاکرات و متون رد و بدل شده به دست آمد، مبنایی برای دستیابی به یک توافق جامع با تضمین منافع و منافع متقابل است.

صدور ویزای ریاست جمهوری برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد

کنعانی در خصوص صدور روادید برای حضور رئیس جمهور کشورمان در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: بر اساس توافق دولت مرکزی، دولت آمریکا موظف است زمینه های حضور سران و نمایندگان را فراهم کند. همه اعضای سازمان ملل در نشست های تخصصی این سازمان از جمله مجمع عمومی هستند و انتظار داریم ایران به تعهدات خود عمل کند.

وی افزود: ما توجه چندانی به این موضوع نداریم که مسئولان و کارکنان کنگره مشغول بحث در مورد مسائل غیرسازنده در آمریکا هستند و به مسئولیت های دولت آمریکا به عنوان میزبان توجه داریم و انتظار داریم این مسئولیت ها انجام شود. ریاست جمهوری در این باره اطلاع رسانی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید