رایزنی های علی باقری در چهار پایتخت اروپایی در آستانه مذاکرات وین

رایزنی های علی باقری در چهار پایتخت اروپایی در آستانه مذاکرات وین

روز جدید معاون وزیر امور خارجه در سفر به چهار پایتخت اروپایی در خصوص روابط دوجانبه و دور آتی مذاکرات در وین با محوریت رفع تحریم های آمریکا گفتگو کرد.

در پی مذاکرات سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم، وی اعلام کرد که مذاکرات با گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به زودی پس از مذاکرات در دولت جدید از سر گرفته می شود. بین علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد و معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا آغاز شد. رایزنی ها از تهران آغاز شد و در مادرید به پایان رسید.

در همین راستا، انریکه مورا در 13 مهرماه در تهران با علی باقری دیدار و درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت‌وگو کرد و دو طرف توافق کردند که در مورد موضوعات باقی مانده در بروکسل گفتگو کنند.

در همین راستا، باقری 5 آبان ماه عازم بروکسل شد و با تئودورا گنسیس، دبیرکل وزارت امور خارجه بلژیک برای دیداری 5 ساعته با مورا دیدار و گفت وگو کرد. برای گفتگو اعلام شود

باقری پس از خروج از بروکسل و پاسخ به دعوت سرگئی ریابکوف به مسکو نیز سفر کرد و با معاون وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد.

باقری در مدت اقامت خود در تهران همچنین با همتای چینی خود به صورت تلفنی و پس از رایزنی تلفنی با مورا در روز چهارشنبه 12 آبان به مناسبت آغاز دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در دولت گفتگو کرد. سیزدهم اعلام شد.

گفتنی است در دولت دوازدهم از اواسط فروردین تا پایان خرداد شش دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ با هدف احیای برجام و لغو تحریم های آمریکا انجام شد اما پس از آن بن بست به گفته حاتب زاده، این میراث شکست خورده ترامپ است، با ورود دولت جدید به ایران، تصمیم بر این شد که در دولت بعدی این موضوع مطرح شود و در نهایت قرار است وین بار دیگر در هازارد هشتم میزبان این مذاکرات باشد. البته همانطور که حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه روز جمعه (22 آبان) گفت: «ایران قصد ندارد در بن بست باقی مانده از مذاکرات قبلی باقی بماند».

امیر عبداللهیان در این خصوص به رایزنی های تلفنی خود با همکاران در پنج کشور فوق اشاره کرد و خاطرنشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با رویکردی عمل گرایانه و نتیجه گرا وارد مذاکره شده و مصمم به «توافق خوب» است. ، اما این امر مستلزم لغو مؤثر است. و امکان بررسی تحریم ها و بازگشت سایر طرفین به تعهدات کامل وجود دارد. او در اینستاگرام نوشت که دولت به آن دسترسی دارد (گفتگوهای قبلی). اگر کشور مقابل با رویکرد جدی و مثبت وارد وین شود، در کوتاه مدت می توان به توافق خوبی دست یافت.

سفره های باقری هفته گذشته

علی باقری هفته گذشته علاوه بر رایزنی های تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان، روز نهم آبان ماه به چهار کشور اروپایی سفر کرد. فرانسه مقصد این سفر بود و از آنجا بیل مکانیکی به برلین، لندن و در نهایت به مادرید رفتند.

سعید حاطب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی به شرکت در نشست هفتگی با خبرنگاران در روز دوشنبه 17 آبان ماه اشاره کرد و گفت که این سفر به عنوان نماینده سیاسی انجام می شود و موضوعات مختلف مورد علاقه طرفین مورد بررسی قرار خواهد گرفت. . البته طبیعی است چون او مذاکره کننده ارشد ایران است در مورد مسائل مذاکرات پیش رو نیز صحبت خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را به تفصیل برای دوستان توضیح خواهد داد و در جداول زیر توضیح داده خواهد شد. ایران پاسخ خود را تعلیق نمی کند مگر اینکه مطمئن باشد تحریم های یکجانبه، فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا به شیوه ای موثر و قابل راستی آزمایی با تضمین های لازم و عینی لغو خواهد شد.

پاریس اولین مقصد است

باقری معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه ۱۸ آبان در پاریس با فیلیپ آرورا مدیرکل وزارت امور خارجه فرانسه که اولین مقصد سفر خود به چند کشور اروپایی محسوب می شود، دیدار و گفتگو کرد.

معاون وزیر امور خارجه در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما در پاریس با اشاره به مذاکرات 28 دسامبر در وین گفت: ما مذاکره هسته ای نداریم.

این دیپلمات ایرانی همچنین به لوئیجیگارو گفت که در دور بعدی مذاکرات در وین نمی توان مسائل خارج از برجام را مطرح کرد. (اینجا بخوانید)

مشاوره در برلین

برلین دومین مقصد این سفر بود. وی در این سفر با ینس پلاتنر مدیرکل امور سیاسی و فیلیپ آکرمن مدیرکل هماهنگی آفریقا، آمریکای لاتین و خاورمیانه در وزارت امور خارجه آلمان دیدار کرد.

مصاحبه با اشپیگل و تلویزیون آلمان از دیگر برنامه های معاون وزیر امور خارجه کشورمان در برلین بود.

وزارت امور خارجه آلمان در توییتر خود نوشت: امروز علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه ایران به برلین سفر می کند. از سرگیری مذاکرات در وین درباره برجام محور اصلی این مذاکرات بود. «مذاکرات باید از همان جایی که در ژوئن 2021 متوقف شد از سر گرفته شود تا برجام سریعتر و کاملتر از سر گرفته شود.

حضور بیل مکانیکی در پایتخت بریتانیا

باقری پس از برلین عازم لندن شد و با جیمز کلورلی همتای انگلیسی و دیگر مقامات وزارت خارجه انگلیس در پایتخت انگلیس دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه ای و منطقه ای گفتگو کرد.

به گزارش سفارت ایران در انگلیس، باقری در مدت اقامت خود در لندن با نمایندگان بخش مالی و بانکی ایران در انگلیس دیدار و درباره مسائل اقتصادی گفت‌وگو کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در سفارت ایران در لندن با تعدادی از اعضای اندیشکده های انگلیسی و کارشناسان روابط خارجی دیدار کرد.

از سوی دیگر، حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همزمان با سفر باقری به اروپا در توئیتی اعلام کرد که آمادگی داریم در مذاکرات وین به توافق خوبی برسیم.

به گزارش بلومبرگ، علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی در مصاحبه ای در لندن گفت که امیدوار است بریتانیا در یک قرارداد نظامی چند دهه پیش 400 میلیون (535 میلیون دلار) بدهکار باشد. به زودی، هر دو طرف در تلاش هستند تا نحوه پرداخت هزینه آن را بیابند.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت وگو با روزنامه انگلیسی گاردین، هرگونه مذاکره با غرب در زمینه توان دفاعی و امنیتی ایران را تکذیب کرد.

باقری همچنین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، دیدار با نمایندگان وزارت خارجه انگلیس را جدی، جامع و مثبت توصیف کرد و گفت: مذاکرات امروز گامی رو به جلو در جهت همگرایی دیدگاه های سیاستمداران ایرانی و انگلیسی بود.

سفر به مادرید و سومین مشاوره با مورا

علی باقری، لندن را به مقصد مادرید، چهارمین مقصد سفر خود ترک کرد و روز جمعه با انگلس مورنو، همتای اسپانیایی خود درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه گفتگو کرد.

معاون وزیر امور خارجه جمعه شب برای سومین بار در یک ماه گذشته با انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک در مادرید دیدار و درباره مذاکرات آتی در وین گفتگو کرد.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفر به پاریس، برایان، لندن و مادرید در توئیتی نوشت: در سفر به فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا مذاکرات جدی و سازنده ای در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی انجام شد. شامل صحبت های اولیه ای که داشتم با چند رسانه هم مصاحبه کردم.

او اضافه کرد. حذف موثر تحریم های غیرقانونی و اهمیت تضمین عدم تکرار مورد تاکید قرار گرفت.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با پرس تی وی، هدف اصلی مذاکرات آتی در وین را رفع تحریم های غیرقانونی علیه مردم ایران دانست.

در همین حال سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در بیانیه ای تاکید کرد که آمریکا برای احیای برجام باید سیاست تحریمی جمهوری اسلامی ایران را بازنگری کند.

گفتنی است، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که گفته می شود نهم آذرماه در راس هیئتی به چند کشور منطقه سفر کرده و درباره مسائل مربوط به برجام و حضور ایران در منطقه گفتگو کرد. شرکای آن مشورت کردن. (اینجا بخوانید)

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت که تمایل آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران واضح است.

دیدگاهتان را بنویسید