خبرگزاری دانمارک جزئیاتی از پرونده رهبران جنبش النضال منتشر کرده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از محاکمه در روز جمعه (6 فوریه 1400) در روسکیلد دانمارک، حبیب نبگان (معروف به حبیب جبر) به همراه برادرش ناصر نبگان (معروف به ناصر) و داماد حبیب، یعقوب نیسی (جاکوب حورال) -Tastri) محکوم شدند. خبرگزاری دانمارک (DR) در گزارشی مفصل در تشریح اقدامات این گروه نوشت: سه تن از اعضای برجسته گروه تروریستی و جدایی طلب جنبش النزل العربی برای تحریر الاحواز به اتهام حمایت از تروریسم محکوم شدند. شنود مکالمات و چت ها آشکار شده اند.

در این گزارش آمده است: «عملیات پلیس نشان می دهد که مردم در رینگستاد به دنبال جبران تلاش های خود بوده اند. برای پنهان کردن مبارزه مسلحانه در ایران از دانمارکی ها.

این گزارش با استناد به این سه نفر بیان می‌کند که محاکمه این افراد پشت درهای بسته برگزار شد، اما خبرگزاری دانمارک (DR) با این وجود دقایقی از شنود مکالمات محرمانه در مورد این پرونده را بازتولید می‌کند.

در این گزارش آمده است: «در این گفتگوها، یکی از این سه مرد – حبیب جبر، پناهجوی 51 ساله – با سایر اعضا درباره کمین، کشتار و حمایت از مبارزه مسلحانه علیه ایران بحث می‌کند. بر اساس حکم دادگاه، وی متهم به هدف گذاری و رضایت به حملاتی است که توسط دو گروه مسلح انجام شده است. یکی از این گروه ها توسط او اداره می شود».

خبرگزاری دانمارک نیز این اسناد را در اختیار یک کارشناس امنیتی قرار داد و او از وی خواست تا آنها را بررسی و نظر دهد. واضح است که اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که حبیب، الجبر نه تنها از اقدامات تروریستی آگاه بوده، بلکه نقش کنترلی مهمی در رابطه با فعالیت‌های مسلحانه داشته است.



حبیب جبر (مرکز) به همراه برادر کوچکترش تمیم فاروق بی (چپ) و داماد حبیب، یعقوب نیسی (راست)، که همگی به اتهام حمایت از تروریسم محکوم شده اند.
(عکس: Liselotte Sabroe Graphics: Emil Thorbjörnsson © Ritzau Scanpix)


در مورد مواد منفجره پلاستیکی صحبت کنید

در ادامه این گزارش، این سه شخصیت به عنوان عناصر کلیدی گروه تروریستی و تجزیه طلب جنبش النزل العربی برای تحریر الاحواز (ASMLA) که برای جدایی خوزستان از جمهوری اسلامی ایران مبارزه می کنند، معرفی می کند.

در این گزارش آمده است: «در نوامبر 2018، پلیس و سرویس اطلاعات دانمارک (PET) تحقیقاتی را درباره فعالیت این سه نفر آغاز کرد که منجر به بسته شدن شبکه تلویزیونی و ماهواره‌ای (اهوازنا) گروه حرکت النضال شد. در “شهر کنارگذر شد”.

در این گزارش همچنین آمده است: «علاوه بر شنود و ویدئوهای دریافتی، بررسی چت ها همچنین مکالمات پشت درهای بسته را در یکی از شهرهای مرکزی نیوزلند نشان داد. بر اساس اسناد دادگاه روسکیلد، نشان می دهد که چگونه هر دو گروه (دو شاخه هلند و دانمارک، حرکت النضال) یک سری اقدامات برای برهم زدن امنیت ملی ایران از جمله بمباران پست های بازرسی، با استفاده از خمپاره و مسلسل انجام دادند. و همچنین گروگان گیری به عنوان مثال، یکی از این چت ها نشان می دهد که در 11 آوریل 2018، حبیب الجبر از پیام رسان واتس اپ برای صحبت با یکی از اعضای هلندی حرکت النضال (عیسی مهدی فاهر) در مورد کمین خودرویی که قرار بود حمله با مواد منفجره پلاستیکی و طبق اسناد واصله وقتی در این گفتگو از حبیب الجبر پرسیده شد: هدف چیست؟ او پاسخ داد: یکی از خودروهای امنیتی.

این گزارش می افزاید: «پلیس همچنین طی شکایتی از یکی از اعضای هلندی گروه حرکت النضال، تمامی چت ها و شنودها را در اختیار دادستانی هلند قرار داد». «تحقیقات دادستانی هلند همچنین نشان می دهد که حبیب جبر و یکی از اعضای هلندی گروه حرکت النضال بین 17 اوت تا 25 سپتامبر 2018 درباره حملات در ایران صحبت کرده اند.

در گزارش دادستان هلند آمده است: «علاوه بر موارد فوق، آنها در گفتگوهایی درباره کشتن نیروهای امنیتی، آتش زدن بانک ها، تهیه تجهیزات (ضروری) به دیگران (سایر اعضای گروه)، تهیه سلاح کامل شرکت داشته اند. آنها از گلوله باران ایستگاه های پلیس صحبت می کنند و از ایران شکایت می کنند.



31 شهریور 1395 تعدادی از شهروندان و نظامیان در جریان رژه در اهواز توسط اعضای گروه تروریستی حرکت النضال به شهادت رسیدند. حبیب الجبر به دلیل حمایت از این حمله در یک مصاحبه تلویزیونی (توسط دادگاه دانمارک) مجرم شناخته شد.
(عکس: مرتضی جابریان گرافیک: Emil Thorbjörnsson © (c) Ritzau Scanpix)
خبرگزاری دانمارکی در ادامه این گزارش با انتشار عکسی از تیراندازی در رژه نیروهای مسلح در اهواز نوشت: طبق پروتکل های حبیب جبر و هلندی ها (سایر اعضای گروه در هلند)؛ یکی از اعضای گروه حرکت النضال از حبیب الجبر پرسید که آیا کشتن سربازان (در حال انجام وظیفه) به عنوان بخشی از مبارزه با ایران اشتباه است؟ دادستان هلند با اشاره به این موضوع از حبیب جبر پرسید: «شاید هدف شما یک افسر ستادی باشد، اما یک سرباز (افسر وظیفه) هدف قرار گرفته باشد؟» حبیب الجبر گفت: «مهم نیست.

پروفسور راسموس کریستین الینگ، دانشیار دانشگاه کپنهاگ که در حال مطالعه ایران است، می گوید: «مکالمات چت به روشن شدن نقش حبیب الجبر کمک می کند. او گفت: «این بدان معناست که او از سازمان‌هایی حمایت می‌کند که بارها مسئولیت عملیات‌های نظامی در ایران را بر عهده گرفته‌اند» و آنها را «خرابکاری، کشتار و حملات خشونت‌آمیز» خواند.


مبارزه مسلحانه باید پنهان شود

در این گزارش همچنین آمده است که تحقیقات پلیس دانمارک ذکر شده در سند دادگاه، دیدگاه حزب التحریر را در مورد مبارزات مسلحانه در دانمارک منعکس کرده و نوشته است: بررسی خواهد شد. از جمله اظهارات بیان شده بر اساس پروتکل های گروه حرکت النضال آمده است: «اگر تمام اظهارات خشونت آمیز و تجاوزکارانه علیه رژیم ایران از دستور کار سیاسی حذف شود، برای حضرت نضال سودمند خواهد بود. «چون دانمارکی‌ها قبول نمی‌کنند» و طبق همان پروتکل از حبیب الجبر پرسیده شد: «آیا باید مبارزه مسلحانه کنار گذاشته شود؟» که پاسخ داد: «نه! نه! اما ما باید آن را دوباره تعریف کنیم.» بنابراین روز بعد حبیب الجبر و برادر کوچکتر و دامادش به عنوان دو تن دیگر از اعضای گروه حرکت النضال دستگیر شدند.


جلساتی را با سعودی ها ترتیب داد

این خبرگزاری دانمارکی همچنین در این گزارش با استناد به یک محاکمه طولانی اشاره کرد که دادگاه روسکیلد روز جمعه (4 فوریه) ثابت کرد که گروه حرکت النضال در شهر رینگستد دانمارک با مقامات سعودی دیدار کرده است. هدف از این نشست ها حمایت از «عملیات و حملات (در ایران)، تأمین تجهیزات نظامی مانند موشک و سلاح های خودکار و همچنین آموزش نظامی و تأمین مالی بود.

بر اساس حکم دادگاه روسکیلد، حبیب الجبر، برادر کوچکتر و دامادش نیز به دریافت میلیون ها دلار از اطلاعات عربستان سعودی و ارسال پول برای اعضای دو گروه آنها در ایران محکوم شدند.

اوا فلیوهلم، سخنگوی وزارت خارجه دانمارک گفت: «این کاملا غیرقابل قبول است که گروهی از مردم اینجا در دانمارک با حمایت اطلاعات خارجی از تروریسم برنامه ریزی کنند و از آن حمایت کنند». این مشکل ساز و خطرناک است. نه تنها برای امنیت دانمارک، بلکه برای امنیت سایر مردم در سراسر جهان.”

حبیب نبگان معروف به حبیب جبر سرکرده گروه تروریستی حرکت النضال العربی در تحریر الاحواز هم اکنون توسط نیروهای امنیتی دانمارک بازداشت می شود. او و سایر اعضای باند به 12 سال زندان محکوم شدند.
(عکس: Jonas Olufson گرافیک: Emil Thorbjörnsson © (c) Ritzau Scanpix)


ایران: دانمارک تروریست دارد

سفارت ایران در کپنهاگ در بیانیه ای اعلام کرد: «مایه تاسف است که رهبران گروه حزب التحریر موفق شدند قبل از افشای اقدامات سیاه آنها – ترور، حکومت و تأمین مالی تروریسم در ایران – تحت حفاظت در دانمارک زندگی کنند.

سفارت عربستان در کپنهاگ صرفاً موضع خود را مبنی بر اینکه “این یک موضوع دانمارک است” اعلام کرد و هرگونه اقدام عربستان سعودی را که شامل جنگ نیابتی در دانمارک یا هر جای دیگری باشد رد کرد.

دادگاه حبیب جبر و برادر و دامادش تا اسفند ماه به طول انجامید و به 12 سال زندان محکوم شدند.

عیسی مهدی فاهر، عضو هلندی گروه حرکت النضال نیز بر اساس اسناد مذاکراتش با حبیب جبر توسط دادگاهی در هلند به چهار سال و نیم زندان محکوم شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید