«ختم قرآن کریم» مؤمنان یزدی در ماه میهمانی خدا


ساعت: 15:36
تاریخ انتشار: 1401/01/19
کد خبر: 1820228

سنت مبارکی که همچنان قوی است.

یکی از رسومی که از قدیم الایام در دارالعباده یزد انجام می شده، تلاوت قرآن کریم توسط بانوان استان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، دارالعباده یزد به حسینیه ایران معروف است و مردمی متدین و خدادوست است و در طول سال می توان این ویژگی ها را در مراسم و برنامه های مختلف برای مردم این استان مشاهده کرد.


سنت هایی با قدمت بیش از 100 سال

یزدی ها برای ماه های سال برنامه های مختلفی دارند که بسیاری از آنها بیش از 100 سال قدمت دارند و همچنان به آن پایبند هستند و مانند نسل های گذشته به آن ادامه می دهند.

همچنین ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای مردم خداجوی یزد است تا سنت های دیرینه خود را به کار گیرند و ارتباط معنوی خود را با خداوند پیوند دهند و برای رفع نیازهای خود به درگاهی سرشار از لطف و مغفرت الهی برسند.


5f583303 60c7 46a9 85ed b92790a7a651 خبر خاکستری

یکی از پربرکت ترین سنت هایی که از قدیم الایام در یزد مرسوم بوده، تلاوت قرآن کریم است که در خانه ها با حضور بانوان انجام می شد.


من می خواهم سوره توحید را بخوانم تا موضوع باز شود

زنان ایزدی در ماه رمضان در دوره های روخوانی قرآن شرکت می کنند و هر روز یک جزء از قرآن را با هم تلاوت می کنند. آنها معتقدند در آخر ماه وقتی نوبت به خواندن سوره توحید می رسد که به آن می رسد، در کارش باز است و زندگی اش در طول سال پر برکت است.

از روز اول ماه مبارک رمضان، مومنین در منزل یکی از آشنایان که قرآن را روان صحبت می کرد، معروف به ملا جمع می شدند و حضار هر روز یک جزء از قرآن را تلاوت می کردند و تا پایان ماه مبارک. 30 جزء قرآن تلاوت می شود.

این رسم هر سال تکرار می شود. البته در یک جلسه دیگر از زن به عنوان آخوند خطاب نمی شود، بلکه تقریباً همه با تلاوت قرآن آشنا هستند و اگر فردی در خواندن قرآن کمی ضعیف باشد دیگران کمک می کنند تا سوء قرائت ها از بین برود. پایان ماه مبارک رمضان


امام زادگان و مساجد میزبان محافل قرآنی هستند

البته در سال های اخیر این مراسم معنوی به صورت عمومی در امامزادگان و مساجد و همچنین به صورت زنده از تلویزیون پخش می شود، بنابراین اگر فردی نتواند در آن شرکت کند می تواند بهره مند شود.


907798e2 f5bf 4029 a87b 69b8145aec01 خبر خاکستری

اگرچه در طول این دو سال به دلیل شیوع ویروس کرونا و شرایط خاص ناشی از آن، این سنت به سبک گذشته برگزار نشده است، اما در محله هایی که جمعیت و پروتکل های بهداشتی کمتری دارند، شاهد اجرای آن هستیم زیرا خانواده های یزدی معتقدند. می گویند ختم قرآن دارای آثار و برکات دنیوی و غیر زمینی است و سعی می کنند در هر شرایطی اجرای آن را در اولویت قرار دهند.

گزارش محمدجواد حق پور

دیدگاهتان را بنویسید