خرابه های آبادان حاصل درگیری است

خرابه های آبادان حاصل درگیری است

روز جدید نایب رئیس مجلس در توئیتی از کشته شدن 10 نفر در ریزش ساختمان در آبادان ابراز تاسف کرد. به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی در توئیتی نوشت: «و بخش خصوصی یا دستگاه اجرایی نباید وظیفه خود را به درستی انجام دهد. زندگی مردم اینگونه بازی می شود!»

رئیس سازمان نظام مهندسی عمران استان خوزستان در این خصوص با بیان اینکه ظاهرا روال قانونی صدور پروانه ساختمان کلانشهر آبادان تمام نشده است، گفت: یک ماه پیش انجام دادیم و دستور توقف دادیم اما خیر. اثر داده شد.

کوروش هاجوی گفت: به نظر می رسد عدم تشریفات قانونی برای صدور پروانه ساختمانی پروژه متروپل یکی از نقاط ضعفی باشد که منجر به این اتفاق شد. این مشکل یکی دو سال است که وجود دارد، اما اکنون تا حدی برطرف شده است. از برنامه ریزی و نظارت قانونی نمی گذرند و مستقیماً به شهرداری مراجعه می کنند. با توجه به بالا بودن هزینه پروانه این پروژه ها، شهرداری ها نیز با آنها همکاری می کنند. بر این اساس، فرآیند صدور مجوز غیرقانونی است. در این پروژه هم معتقدم مجوز آن زمان نباید صادر می شد. چون روال اولیه تکمیل نشده بود.

تا سال 1999 اجازه ورود نداشتیم

رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان تاکید کرد: پس از صدور پروانه ساختمانی متروپل در سال 1396، سازمان نظام مهندسی از شهرداری خواست اجازه کنترل این پروژه را به مهندسان سازمان بدهد. تا سال 1399 چنین مجوزی صادر نشد، نظر ما این است که مالک با ورود سازمان نظام مهندسی مخالفت کرده است. تا خرداد 1395 نهادهای ناظر سازه و معماری تأسیسات به صورت قانونی توسط سازمان نظام مهندسی معرفی و نسبت به این پروژه اقدام کردند و در هر قدمی که می توان با ورود به محل ساخت و ساز از بروز حوادث جلوگیری کرد. همانند بسیاری از پروژه های نیمه تمام، این مداخله نیز انجام شده و نتایج خوبی نیز داشته است. شهرداری هم همکاری خوبی داشت و مالک نواقص را برطرف کرد. اما در این پروژه هشدارهای بسیار جدی داده شده است که چندان مورد توجه سازندگان قرار نگرفته است. شاید امروز اگر به هشدارها توجه می شد شاهد چنین چیزی نبودیم، گفت: حدود یک ماه پیش آخرین اخطار به شهرداری در مورد پروژه کلانشهر بود. طبق گزارشی که از ناظر دیدم، هشدارها به اندازه کافی هشداردهنده بود.

برخورد سازمان نظام مهندسی مجاز نیست

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به قانون نظام مهندسی و کنترل ساخت و ساز مصوب سال 95 گفت: صدور ملی که 23 موضوع است. هیچ کجا قانون اختیاری به مهندس ناظر داده نمی شود فراتر از اظهارات. در واقع سازمان نظام مهندسی قدرت برخورد و اجرای اخطارها را ندارد. این اختیار به شهرداری داده می شود که در مواردی مانند پروژه متروپل باید به موقع وارد و متوقف شود. در تمام دنیا اینطور است. شاید تذکر لازم را هم به مالک داده اند و او حصار کشی کرده و بدون اجازه شهرداری ادامه داده است. همانطور که گفتم در بیشتر مواردی که به شهرداری گزارش می شود، شهرداری ها تا رفع نواقص، ساخت و سازهای ناایمن را متوقف می کنند، اما مواردی مانند این پروژه نیز وجود دارند که کار ادامه دارد. آنها برای پروژه کلان شهر آماده شده اند. این ساختمان 9 سقف داشت. برخی از مشکلات این بنا عدم رعایت پوشش آرماتور، تغییر شکل برخی تیرها و اعوجاج برخی از ستون ها بود.

دیدگاهتان را بنویسید