خرازی: ایران و عربستان نمی توانند نسبت به یکدیگر نگاه انحصاری داشته باشند

خرازی: ایران و عربستان نمی توانند نسبت به یکدیگر نگاه انحصاری داشته باشند

سید کمال هرازی در سفر به سوریه امروز در کتابخانه اسد با حضور بیش از 170 استاد، دانشجو، مسئولان وزارت امور خارجه و دیپلمات های داخلی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: ما معتقدیم بهترین راه حل است. معمای امنیت منطقه غرب آسیا و خلیج فارس، افزایش گفتگوهای برادرانه، اما صریح و علنی بین کشورهای منطقه و بدون حضور و دخالت قدرت های خارجی است.

وی بحران یمن را یکی از مهم ترین دغدغه های منطقه خواند و افزود: ایران از ابتدا معتقد بود که این بحران راه حل نظامی ندارد، واقعیتی که اکنون پس از حدود 9 سال جنگ و ویرانی، همه از جمله کسانی که باعث شده اند و پایه گذاران این بحران بودند، متوجه شدند. ادامه آتش بس، رفع محاصره، فراهم کردن فضا برای گفت وگوهای یمنی و یمنی و در نهایت تشکیل حکومت بر اساس خواست مردم این سرزمین، مواضع اصلی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ در یمن بوده است. و ایران همچنان آماده کمک به تحقق آنها است.

رئیس شورا با اشاره به وضعیت لبنان گفت: ایران از تشکیل دولتی قدرتمند و توانمند در لبنان، در چارچوب ساختارهای سیاسی موجود، بدون دخالت خارجی و بر اساس خواست مردم این کشور حمایت می کند. یک لبنان امن با اقتصاد قوی می تواند نقش سازنده ای در منطقه ایفا کند. ما همه جریان های سیاسی در لبنان را تشویق می کنیم که روند تشکیل دولت را تسریع کنند.

حرازی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه «ظهور احزاب و شخصیت های افراطی افراطی در دولت اسرائیل ترس از جان مردان، زنان و کودکان فلسطینی را افزایش داده است»، گفت: در حالی که انتظار می رود کشورهای عربی وارد این عرصه شوند. میدان عمل سیاسی در مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی، متأسفانه برعکس، شاهد عادی سازی روابط برخی دولت های منطقه با این رژیم هستیم. عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل و گشودن آن رژیم به منطقه خلیج فارس، خیانت به آرمان فلسطین و مردم آن منطقه است. هدف رژیم صهیونیستی ایجاد تنش در منطقه نیست. بدون شک جمهوری اسلامی ایران به مقابله با این رژیم آپارتاید و نامشروع ادامه خواهد داد و با هر حرکتی که ایران و کشورهای منطقه را تهدید کند مقابله خواهد کرد.

وی همچنین از مقاومت مردم و دولت سوریه در جریان جنگ داخلی در این کشور که با کمک ایران و روسیه شکست متجاوزان و بازگشت سوریه به ثبات و ثبات سیاسی را رقم زد، قدردانی کرد. و تروریسمی که عملاً در خدمت رژیم آپارتاید اسرائیل علیه یکی از اعضای جبهه مقاومت بود، متأسفانه برخی از دولت های منطقه درگیر آن بودند. البته برخی از آنها امروز تلاش می کنند تا اشتباه خود را جبران کنند و با دولت سوریه رابطه برقرار کنند که در واقع به معنای اعتراف به نادرستی سیاست های گذشته خود به دولت و مردم سوریه است. این شناخت و تلاش برای جبران گذشته قابل قبول است. اما این دولت ها باید بدانند که هنوز راه درازی در پیش دارند تا بتوانند اعتماد و اطمینان مردم سوریه را به دست آورند.

رئیس شورا با تاکید بر لزوم خروج فوری تمامی نیروهای خارجی که بدون دعوت از سوی دولت سوریه وارد خاک سوریه شده اند، افزود: اکنون زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، بازسازی ویرانه ها، بازگرداندن آوارگان و … است. آغاز دوره جدیدی از صلح، تحرک سیاسی و ابتکارات سازنده است. من یقین دارم که با درایت آقای رئیس جمهور، حمایت مردم و حمایت دوستان سوریه، این دوره نیز موفق خواهد بود.

لازم به ذکر است کتابخانه اسد توسط مرحوم حافظ اسد ساخته شده و در حال حاضر بیش از یک میلیون جلد کتاب در آن نگهداری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید