خرازی: آماده از سرگیری روابط با عربستان هستیم

خرازی: آماده از سرگیری روابط با عربستان هستیم

روز جدید رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: آمادگی کامل خود را برای گفت وگوهای منطقه ای و دعوت از کشورهای عربستان، ترکیه، مصر، قطر و… اعلام کرده ایم. گفت و گوهای منطقه ای انجام شود.

سید کمال حرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت و گو با الجزیره تاکید کرد که بیانیه قدس یک بیانیه تکراری است و هیچ نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

وی گفت: ما از اظهارات سعودی ها مبنی بر دراز کردن دست دوستانه استقبال می کنیم و آماده گفتگو و از سرگیری روابط عادی با این کشور هستیم. ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه ای هستند و حل اختلافات آنها منجر به دگرگونی منطقه می شود.

کمال حرازی همچنین خاطرنشان کرد که صحبت از ناتو در خاورمیانه فقط یک تفکر سطحی است و عربستان سعودی تاکید کرد که اینطور نیست.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: اسرائیل در مرحله ضعیفی به سر می برد و حمایت بایدن آنها را به اوج باز نمی گرداند.

وی تاکید کرد: هدف قرار دادن امنیت ما از کشورهای همسایه با پاسخ ما به آن کشورها و پاسخ مستقیم به اسرائیل همراه خواهد بود. ما مانورهای گسترده ای برای هدف قرار دادن عمق اسرائیل در صورت هدف قرار گرفتن نیروگاه های حساس ما انجام دادیم.

کمال حرازی گفت: آمریکا تضمینی در خصوص حفظ توافق هسته ای نداده است و این هر توافقی را از بین می برد.

وی خاطرنشان کرد: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عادلانه و مستقل بود، حل و فصل اختلافات آسان‌تر بود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: تنها راه حل بحران های منطقه ای ایجاد یک تریبون منطقه ای برای گفت و گو برای حل و فصل اختلافات سیاسی و امنیتی است. قطر پیشنهادات مهمی در خصوص گفتگوهای منطقه ای ارائه کرده و ما آمادگی کامل خود را در این زمینه اعلام کرده ایم. ما دعوت می کنیم با حضور کشورهای مهمی مانند عربستان سعودی، ترکیه، مصر، قطر و غیره گفتگوی منطقه ای انجام دهیم.

وی تاکید کرد: ایران در مورد برنامه موشکی و سیاست های منطقه ای با کسی مذاکره نخواهد کرد زیرا این به معنای تسلیم شدن است.

حرازی گفت: مذاکره مستقیم با آمریکا در سایه دیوار قطور بی اعتمادی و همچنین سیاست های این کشور دشوار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر کسی پوشیده نیست که ما امکان فنی ساخت بمب هسته ای را داریم اما تصمیمی در این زمینه نگرفته ایم. تنها در چند روز ما غنی‌سازی اورانیوم را از 20 درصد به 60 درصد افزایش داده‌ایم و به راحتی می‌توانیم به 90 درصد برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید