عربستان هنوز آماده بازگشت به روابط عادی نیست/ما آماده ارسال سوخت به لبنان هستیم

ساعت: 21:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۳
کد خبر: 1922528

وزیر امور خارجه با بیان اینکه قصد و اراده لازم برای عادی سازی روابط با عربستان را داریم، گفت: معتقدیم عربستان هنوز آمادگی بازگشت به وضعیت عادی روابط را ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران امروز (جمعه) در نشست خبری با حضور رسانه های لبنانی در خصوص مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بیروت گفت: ما 5 دور مذاکرات مهم با عربستان در بغداد داشتیم و با وزیر امور خارجه عربستان موافقیم. که این گفتگوها ادامه دارد در گام نخست، کنسولگری های دو کشور در جده و مشهد باید بازگشایی شوند تا خدمات کنسولی لازم برای شهروندان دو کشور و علاقمندان به زیارت مکه، مدینه و مشهد و سایر اماکن زیارتی در این کشور ارائه شود. ایران.

امیر عبدالخیان در عین حال یادآور شد: البته ما معتقدیم طرف سعودی هنوز آمادگی بازگشت روابط به حالت عادی را ندارد. ما قصد و اراده لازم را برای عادی سازی روابط با عربستان داریم. اگر چنین نیتی به معنای واقعی از طرف سعودی دیده شود، بازگشت روابط به حالت عادی سریع و قابل تحقق خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که مذاکرات ما در بغداد مثبت ارزیابی شد.

* مقاومت در بهترین حالت خود

به گزارش فارس، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دیدارش با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و زیاد نهاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در سفر به بیروت و چالش های رژیم صهیونیستی در این سفر. راه در جبهه مقاومت وی ​​همچنین بیان کرد: در دیدارم با آقای سید حسن نصرالله در مورد مسائل مختلف از جمله مسئله فلسطین صحبت کردیم. آنچه از سخنان دبیرکل حزب الله و همچنین آقای زیاد نهاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین فهمیدم، امروز در اینجا قویاً اعلام می کنم که مقاومت، مقاومت لبنان و مقاومت فلسطین در سر راه خود هستند. بهترین حالت به لطف خدا

وزیر امور خارجه ادامه داد: بدون شک رژیم صهیونیستی در بدترین حالت خود قرار دارد. بحران های چند لایه امنیتی، سیاسی و اجتماعی با رژیم سرکش اسرائیل مواجه است. فریادهای نتانیاهو ناشی از ترس، اضطراب و بحران های چندلایه در سرزمین های اشغالی است.

*هدف اصلی آنها تضعیف جمهوری اسلامی ایران و یکی از اهدافشان کسب امتیاز در مذاکرات هسته ای بود

در این نشست خبری، این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی درباره ناآرامی های اخیر در ایران، خاطرنشان کرد: در مورد تحریکات و دخالت های خارجی و ناآرامی های اخیر در ایران که به خوبی از آن عبور کرده ایم، نکته مهمی وجود دارد، آمریکا. دولت ها و چندین کشور اروپایی با هدف تضعیف جمهوری اسلامی ایران، مرگ یک دختر ایرانی را بهانه کردند تا اینکه این کشورها و مدعیان به قتل آشکار «شیرین ابواکله» روزنامه نگار مسیحی توسط صهیونیست ها واکنش نشان دادند. رژیم

امیر عبداللهیان ادامه داد: هدف اصلی آنها تضعیف جمهوری اسلامی ایران بود و یکی از اهداف آنها امتیاز گرفتن در مذاکرات هسته ای بود. هوشیاری مردم ایران باعث شد این کشورها نتوانند جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کنند. ما هم از اصول و خطوط قرمز خود عبور نکردیم و در مذاکرات هسته ای به اصول خود پایبند بودیم. ما معتقدیم که مذاکره و دیپلماسی راه خوبی برای رسیدن به توافق است. خط قرمز ما در این راستا احترام کامل به منافع ملی و حقوق ملت ایران است.

* ما موافق ادامه مذاکرات با عربستان در کشور ثالث هستیم

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری گفت: در مذاکرات کوتاهی که با همکارم وزیر امور خارجه عربستان در اردن داشتم، تاکید کردیم که بازگشت روابط ایران و عربستان به حالت عادی تاثیر مثبتی بر منطقه خواهد داشت. دو کشور ما موافق ادامه مذاکرات در کشور ثالث هستیم.

* ما به حمایت قوی خود از لبنان در همه زمینه ها ادامه خواهیم داد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره انتصاب رئیس جمهور در لبنان نیز گفت: اطمینان داریم که انتصاب رئیس جمهور در لبنان از طریق گفتگوی جریان های مختلف سیاسی بدون دخالت خارجی انجام می شود. جمهوری اسلامی ایران به حمایت قاطع خود از لبنان در همه زمینه ها ادامه خواهد داد. ما همچنین بر همکاری های اقتصادی و تجاری برای تقویت پایه های لبنان و توسعه روابط تاکید می کنیم.

امیر عبداللهیان ادامه داد: با مقامات لبنانی درباره آخرین وضعیت مذاکرات جمهوری اسلامی ایران در خصوص لغو تحریم ها و مسائل منطقه از جمله عربستان، یمن، اوکراین، سوریه و فلسطین گفتگوهای سازنده و مفیدی داشتیم.

* آمادگی برای تامین انرژی و سوخت لبنان / انعقاد قرارداد ساخت دو نیروگاه 1000 مگاواتی

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار المنار مبنی بر همکاری ایران و لبنان در بحث تامین سوخت و برق گفت: ما به مشکل سوخت در لبنان توجه داریم. در سفر قبلی ام به لبنان این موضوع را با مقامات لبنانی در میان گذاشتیم و در این زمینه اعلام آمادگی کردیم. هیئت فنی از لبنان به تهران سفر کرد و درباره جزئیات این توافق گفت‌وگو کرد.

وی افزود: همچنان آماده ادامه حمایت از لبنان از دو جهت در حوزه انرژی هستیم. کمک به تامین انرژی و سوخت لبنان از طریق توافق بین دو دولت و همچنین عقد قرارداد با دولت لبنان برای ساخت دو نیروگاه 1000 مگاواتی در بیروت و جنوب لبنان.

* فاز نهایی نیروگاه 3000 مگاواتی بصره به زودی راه اندازی می شود

امیرعبداللهیان همچنین گفت: خوشحالیم که اکنون بیش از 2000 مگاوات برق به کشور همسایه خود عراق صادر می کنیم. به زودی آخرین فاز نیروگاه 3000 مگاواتی بصره در جنوب عراق توسط متخصصان ایرانی راه اندازی می شود و ما آماده ایم این تجربه را در لبنان تکرار کنیم.

وی همچنین گفت: هر زمان که مقامات ذیربط لبنان در خصوص دریافت سوخت و همکاری دو کشور در زمینه انرژی اعلام آمادگی کنند، آمادگی ارسال سوخت به لبنان را داریم.

* مذاکرات امنیتی ایران و عربستان سعودی

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر مداخله عربستان در ناآرامی های اخیر ایران و تأثیر آن بر مذاکرات دو کشور برای از سرگیری روابط، گفت: علاوه بر این مذاکرات ایران و عربستان در بغداد ما همچنین مذاکرات امنیتی را به صورت موازی انجام داده ایم و چنین موضوعاتی در مذاکرات امنیتی پیگیری می شود.

* امضای پروتکل نشست صادرات گاز ایران به یک کشور اروپایی

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی تحریم های آمریکا را غیرقانونی و یکجانبه خواند و افزود: در همین شرایط اشاره کردم که به عراق برق و گاز صادر می کنیم و به برخی از کشورها نیز گاز صادر می کنیم. همچنین پروتکل نشست صادرات گاز ایران به یکی از کشورهای اروپایی بین ما امضا شد. کشورهایی مانند عراق توانسته اند خود را از تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا رها کنند. البته طبیعی است که آمریکا از تقویت و تعمیق روابط ایران و لبنان خرسند نخواهد شد.

وی تصریح کرد: همکاری های اقتصادی و تجاری خود را با لبنان در زمینه های مختلف از جمله انرژی ادامه خواهیم داد و در شرایط سخت در کنار لبنان خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید