امیر عبداللهیان برای ارسال سوخت به لبنان اعلام آمادگی کرد


ساعت: 12:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۹
کد خبر: 1898507

وزارت امور خارجه لبنان گزارش داد که امیر عبداللهیان در دیدار با همتای لبنانی خود بر آمادگی ایران برای ارسال سوخت به لبنان و ارائه سایر کمک‌ها برای غلبه بر مشکلات تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت امور خارجه لبنان اعلام کرد که عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار دو طرف در مورد روابط دوجانبه گفتگو کردند.

وزارت امور خارجه لبنان گزارش داد که امیر عبداللهیان بر آمادگی ایران برای ارسال سوخت به لبنان و ارائه کمک های دیگر برای غلبه بر مشکلات تاکید کرد.

وزارت امور خارجه لبنان نیز از رایزنی وزرای خارجه ایران و لبنان در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی خبر داد.

پیش از این شبکه المنار گزارش داده بود که یک هیئت رسمی لبنانی از شنبه گذشته برای رایزنی با مقامات ایرانی درباره موضوع سوخت و برق و کمک های ایران به لبنان وارد تهران شده است.

این شبکه لبنانی به نقل از یکی از مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت اعلام کرد که این هیئت لبنانی در حال رایزنی با مقامات ذیربط در وزارت انرژی و نفت ایران است.

این مقام مسئول گفت: مقامات ایران و لبنان در حال رایزنی در سه موضوع هستند. کمک به لبنان در زمینه سوخت بر اساس توافقنامه منعقده با نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت لبنان و ولید فیاض، وزیر انرژی این کشور، اصلاح شبکه برق و احداث نیروگاه.

این مقام مسئول همچنین اعلام کرد: نفتکش های ایرانی حامل سوخت طی یک تا دو هفته آینده آماده حرکت به سمت لبنان و پهلوگیری در بندری که طرف لبنانی تعیین کرده است.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اخبار منتشر شده درباره سفر تیمی از وزارت انرژی لبنان به ایران و دیدار اخیر سفیر ایران در بیروت با وزیر امور خارجه. انرژی لبنان گفت: روابط ایران با دولت و ملت لبنان رابطه دوستانه ای دارد و ایران همواره تلاش کرده نقش سازنده ای در کمک به حل مشکلات لبنان از جمله مشکلات سیاسی به ویژه در دو سال اخیر داشته باشد. کمک به حل مشکلات اقتصادی لبنان به ویژه در زمینه انرژی. ایران در چارچوب روابط سازنده و دوستانه با لبنان و در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه با این کشور، روابط خود را در سطوح مختلف با این کشور حفظ کرده و با وزارتخانه‌های مرتبط با بخش انرژی لبنان گفت‌وگو کرده است.

کنعانی با بیان اینکه حمایت از دولت های دوست و کمک به حل مشکلات اقتصادی آنها یکی از سیاست های اصلی ما است و این موضوع در مورد لبنان نیز صدق می کند، گفت: مذاکراتی بین دو کشور در سطوح مختلف از جمله سفر سفیر ایران انجام شده است. مقامات لبنانی از جمله وزیر انرژی این کشور. بر اساس درخواست دولت لبنان، آمادگی خود را برای بررسی راهکارهایی برای کمک اقتصادی به لبنان در حد توان فنی و اقتصادی هر دو کشور اعلام کرده ایم که در این چارچوب، مذاکرات ادامه دارد و ایران قطعاً آمادگی دارد مشکلات را با توجه به شرایط موجود حل کند. لبنان باید به ارتقای منافع متقابل کمک کند. این سیاست کلی و اصولی ایران است و انشالله با مذاکرات دو کشور زمینه کمک اقتصادی به لبنان بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

کنعانی در پاسخ به این سوال خبرنگار که آیا این کمک رایگان خواهد بود؟ گفت: بحث آزاد نیست. مذاکرات ما در حوزه روابط اقتصادی و تامین انرژی به صورت بسته ای انجام می شود و بحث مفتی ها مطرح نیست، کمک به حل مشکلات انرژی هم در حوزه سوخت و هم در حوزه برق است و ما امیدواریم در مذاکرات آتی دو کشور تصمیمی برای کمک به بخشی از نیازهای مردم لبنان گرفته شود.

همچنین پیشتر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در صفحه توئیتر خود از دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران خبر داده بود.

وی نوشت: در این دیدار راه های تقویت روابط دوجانبه و آخرین تحولات مذاکرات ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام را بررسی کردیم.

محمد بن عبدالرحمن نوشت که کشورش در این راستا تلاش خواهد کرد.

وزیر خارجه قطر نیز در سازمان ملل #قطر را هشتگ کرد.

امیر عبدالخیان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در هیاتی به سرپرستی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به نیویورک سفر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید