دولت بایدن به دنبال از سرگیری روابط با عربستان سعودی و پایان دادن به ترور الحشقی است

در این گزارش آمده است که تصمیم برای از سرگیری روابط، اقدامی دراماتیک برای حفظ وجهه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا است که با وعده اخراج عربستان سعودی به دلیل ترور هاشمی، آغاز شد.

دولت او نیز سال گذشته گزارشی را منتشر کرد که در آن مستقیماً محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به توطئه برای ترور حشقچی متهم شد.

اما مقامات می گویند که بایدن، تحت فشار شدید برای ایستادگی در برابر روسیه در اوکراین و کاهش قیمت بنزین در بحبوحه تورم بی سابقه در 40 سال گذشته، نارضایتی اخلاقی خود را از عربستان سعودی برای ایجاد روابط گرمتر با این کشور در پس زمینه رویدادهای دراماتیک جهانی کنار گذاشته است. .

یک مقام ارشد آمریکایی به نقل از سی ان ان گفت: هر دو طرف تصمیم گرفته اند که برای دستیابی به صلح و ثبات در خاورمیانه، باید بر این مشکل غلبه کنیم. سعودی ها نیز به نوبه خود مشکل حشچی را بسته اعلام کردند و موضع خود را آشکارا به آمریکا اعلام کردند.

این منابع نیز ادعا می کنند که این به معنای گذشت و فراموشی نیست. به گفته آنها، بایدن قصد دارد در ماه آینده به طور مستقیم با وارث تاج و تخت عربستان درباره قتل هاشمی گفتگو کند.

برخی از مقامات دولت ایالات متحده هنوز معتقدند که باید اقدامات بیشتری انجام شود تا عربستان سعودی در قبال این جنایت پاسخگو باشد.

در همین حال، آدام شیف، یکی از دموکرات‌های برجسته کنگره آمریکا، گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نباید به عربستان سعودی سفر کند یا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار کند.

شیف با اشاره به ترور وحشیانه جمال هشتقچی، روزنامه نگار واشنگتن پست در سال 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، وارث تاج و تخت سعودی را متهم به تکه تکه کردن وحشیانه یک شهروند آمریکایی کرد.

ریاض هرگونه دخالت شاهزاده محمد بن سلمان در این حادثه را رد کرده و ارزیابی اطلاعاتی آمریکا در سال 2021 مبنی بر موافقت وی با انجام عملیاتی در استانبول برای دستگیری یا کشتن وی را رد کرده است.

بایدن روز جمعه احتمال سفر به عربستان سعودی در آینده نزدیک را مطرح کرد. هدف اصلی این سفر درخواست افزایش عرضه نفت برای کاهش قیمت سوخت در داخل آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا است.

شیف افزود: تا زمانی که عربستان تغییری اساسی در زمینه حقوق بشر ایجاد نکرده باشد، نمی خواهم با شاهزاده بن سلمان کاری داشته باشم.

او این استدلال را رد کرد که سفر بایدن به عربستان سعودی برای وادار کردن ریاض به افزایش تولید و عرضه نفت خام برای کاهش قیمت بنزین در ایالات متحده ضروری است، که مشکلی برای او و دموکرات‌هایش در آینده خواهد بود. تا انتخابات میان دوره ای

دیدگاهتان را بنویسید