خروج آنگولا از اوپک قطعی شد

آنگولا اعلام کرده است که در اول ژانویه 2024 از اوپک خارج می شود.

به گزارش خبرگزاری موج


به گزارش رویترز، با خروجی آنگولا از سازمان کشورهای صادرکننده کره مواد خام اوپکاعضای این گروه به 12 کشور می رسد.

آنگولا که از سال 2007 به اوپک پیوسته است، روزانه 1.1 میلیون بشکه نفت تولید می کند. این در حالی است که مجموع تولید اوپک حدود 28 میلیون بشکه در روز است.

پیش از این اکوادور در سال 2020 و قطر در سال 2019 از اوپک خارج شدند.

اعضای اوپک در 26 نوامبر نشستی داشتند، اما به دلیل اختلاف با کشورهای آفریقایی بر سر میزان تولید، سرانجام این نشست در 30 نوامبر برگزار شد.

در نهایت، اوپک پلاس در این نشست موافقت کرد که به طور داوطلبانه تولید را 2.2 میلیون بشکه در روز در سه ماه اول سال 2024 کاهش دهد. این رقم شامل کاهش تولید داوطلبانه 1.3 میلیون بشکه ای توسط عربستان سعودی و روسیه است.

اوپک در سال 1960 توسط ایران، عربستان سعودی، کویت و عراق تأسیس شد. آنگولا در سال 2007 به این سازمان پیوست.

از سال 2017، اوپک با روسیه و سایر کشورهای تولیدکننده نفت غیراوپک که گروه اوپک پلاس را تشکیل می‌دهند، برای مدیریت بازار نفت همکاری کرده است.

خروج آنگولا از اوپک تعداد اعضای این گروه را به 12 کشور و سطح تولید نفت را به حدود 27 میلیون بشکه در روز خواهد رساند که معادل 27 درصد از 102 میلیون بشکه نفت تولیدی روزانه در جهان است. در نتیجه، سهم اوپک از بازار جهانی نفت که در سال 2010 34 درصد بود، بیشتر کاهش خواهد یافت.

خروج برخی از اعضا و تصمیم اوپک و اوپک پلاس برای کاهش تولید و افزایش تولید کشورهای غیر تولیدکننده اوپک مانند آمریکا نیز بر سهم بازار این سازمان تاثیر گذاشت.

در سال‌های اخیر، آنگولا به دلیل کمبود سرمایه‌گذار نتوانسته است سهمیه تولید اوپک پلاس را برآورده کند.



آیا این خبر مفید بود؟