پرداخت نفت ایران توسط چین به واحد پول آنگولا، زامبیا و کنیا

پرداخت نفت ایران توسط چین به واحد پول آنگولا، زامبیا و کنیا

به طور متوسط، تخفیف چین به نفت خام ایران در 12 ماه گذشته حدود 44 درصد بوده است. چین از 11 نوامبر 2022 قیمت نفت خود را به یوآن پرداخت خواهد کرد. چین علاوه بر یوان، از ارزهای آنگولا، زامبیا و کنیا نیز برای پرداخت استفاده می کند. چین این کار را به عنوان ابزاری برای تشویق ایران به خرید کالا از کشورهای مذکور انجام می دهد… تا آن کشورها بتوانند وام های خود را به چین پرداخت کنند.

سیمون واتکینز، خبرنگار ارشد مجله اویل پرایس که برای اولین بار جزئیات قرارداد 25 ساله ایران و چین را منتشر کرد، در آخرین مقاله خود نوشت:

چین می‌خواهد سیگنال‌های واضحی ارسال کند مبنی بر اینکه ایالات متحده مطلقاً اجازه ندارد در روابط چین با متحدان اصلی خود در خاورمیانه دخالت کند… و ایران در این لیست قرار دارد.

اگرچه چین کوچکترین دخالتی در توقیف اخیر نفتکش های آمریکایی توسط ایران نداشت، اما شاخص تعیین شده توسط چین به اندازه کافی واضح بود. این نشان می دهد که چین هیچ گونه مداخله ایالات متحده را در هیچ جنبه ای از گسترش نفوذ خود در خاورمیانه یا در جریان نفت و گاز ارسالی به کشورش (چین) نمی پذیرد.

علاوه بر این، نشان می دهد که چین در حال حاضر توانایی ایجاد اختلال در حرکت نفت در سراسر جهان را دارد. [به ویژه از طریق ایران و حالا هم از طریق عربستان‌سعودی]. رفتار چین با نفتکش های توقیف شده نشان می دهد که چین اکنون کنترل نیابتی بر تنگه هرمز از طریق ایران دارد. تنگه هرمز گذرگاه حداقل 30 درصد نفت خام جهان در هر دوره ای است که شما در نظر بگیرید.

در عین حال، این قرارداد 25 ساله به چین قدرت تسلط بر تنگه باب المندب را می دهد. تنگه ای که نفت خام از دریای سرخ از طریق آن به کانال سوئز راه می یابد … قبل از رفتن به مدیترانه و سپس به سمت غرب.

دلیل این امر این است که این منطقه بین یمن (که زمانی به شدت تحت کنترل حوثی‌های تحت حمایت ایران بود و اکنون موضوع توافقنامه جدیدی بین ایران و عربستان سعودی است) و جیبوتی (جایی که چین حوزه نفوذ خود را گسترش داده است) است. به نیز گسترش یافته است) یافت می شود.

همچنین توقیف نفتکش Advantage Sweet نشان می دهد که خلیج عمان دیگر نمی تواند مسیری امن برای کشتیرانی جایگزین برای نفتکش ها در نظر گرفته شود.

در حالی که تحریم‌های اخیر علیه ایران عمدتاً انگیزه‌های سیاسی دارند، اما نشان می‌دهد که چین نیاز مالی و اقتصادی بهای بالقوه بالاتر نفت را احساس نمی‌کند.

در این قرارداد 25 ساله، چین قیمت نفت و گاز ایران را حداقل 30 درصد کمتر از معیار قیمت نفت تعیین کرده است. به گفته منبع امنیت انرژی اتحادیه اروپا، از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، چین خواستار امتیاز 30 درصدی از ایران شده است. و این اقدام می تواند تضمینی برای خرید نفت روسیه به او بدهد.

به طور متوسط، تخفیف چین به نفت خام ایران (بر اساس استانداردهای بین المللی) در 12 ماه گذشته حدود 44 درصد بوده است. وضعیت برای ایران بدتر است. زیرا از 11 نوامبر 2022، چین به یوان (واحد پولی که فقط در چین قابل استفاده است) پرداخت خواهد کرد.

بدتر از آن، چین به غیر از یوان، از ارزهای آنگولا، زامبیا و کنیا نیز برای پرداخت استفاده می کند. چین این کار را به عنوان ابزاری برای تشویق ایران به خرید کالا از کشورهای مذکور انجام می دهد… تا آن کشورها بتوانند وام های خود را به چین بازپرداخت کنند.

آنچه واضح است این است که چین اکنون تصمیم گرفته است واردات نفت خام خود را از فضای باز خارج کند و وارد فضای باز کند. چین تا کنون واردات عظیم نفت خود از ایران را به طرق مختلف پنهان کرده است. و یکی از تضمینی ترین راه ها برای انجام این کار، تغییر نام نفت ایران به «نفت غیر عراق» بود. انجام این کار آسان بود… زیرا این دو کشور دارای مخازن نفتی زیادی هستند.

سایر محموله های نفتی از طریق دریا و با غیرفعال کردن «سیستم شناسایی خودکار» در کشتی های حامل نفت جابجا شده اند. کاری که تنها با پنهان کردن یا انتشار اطلاعات نادرست (در مورد مبدا و مقصد و نوع محموله) در اسناد حمل انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید