خروج مقتدی صدر از دولت عراق

خروج مقتدی صدر از دولت عراق

تصمیم مقتدی صدر پنج ماه پس از آن اتخاذ شد که انتخابات سراسری عراق به دلیل بن بست مذاکرات بین احزاب سیاسی رقیب عراق نتوانست به توافق بر سر تشکیل دولت جدید دست یابد.

دو روز پیش انتخاب رئیس جمهور جدید عراق برای سومین بار به دلیل به حد نصاب نرسیدن به تعویق افتاد. مقتدی صدر، حزب دمکرات کردستان و گروهی از سنی های عراق 170 کرسی پارلمان را در اختیار دارند. گروه های شیعه و سنی با گرایش ایرانی نیز 130 نماینده در مجلس دارند.

تنها 178 نفر از 329 قانونگذار در جلسه روز چهارشنبه شرکت کردند. حداقل 220 نماینده برای رسیدن به حد نصاب، رسیدن به حد نصاب و شروع رأی گیری لازم است.

دادگاه عالی عراق تا 6 آوریل به پارلمان عراق فرصت داده تا رئیس جمهور جدید را انتخاب کند.

برهم صالح، رئیس جمهور فعلی و ریبار احمد، نامزد حزب دمکرات کردستان، نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری عراق هستند.

مقتدی صدر تصمیم غافلگیرکننده خود را از طریق حساب کاربری توئیتر خود اعلام کرد و از حامیان خود خواست که «نه مثبت و نه منفی» در اقدامات گروه های رقیب برای تشکیل کابینه جدید عراق دخالت نکنند.

ائتلافی از گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران که به عنوان چارچوب هماهنگی شیعیان شناخته می‌شوند، تاکنون نتوانسته‌اند به تصمیم مقتدی صدر پاسخ دهند. فرصت 40 روزه اعلام شده از سوی مقتدی صدر از روز اول ماه مبارک رمضان آغاز می شود.

کارشناسان سیاسی عراق می گویند که تصمیم مقتدی صدر “چالشی خطرناک برای رقبا و آزمونی برای وفاداری” به اعضای ائتلاف وی است.

در سال‌های اخیر و به ویژه پس از انتخابات پارلمانی امسال، گروه‌های شیعه طرفدار ایران با تمرکز بر چهره‌هایی مانند نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق، به رقبای اصلی مقتدی صدر تبدیل شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید