خسارت 50 درصدی به باغات استان سمنان بر اثر سرمازدگی


ساعت: 15:29
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1820063

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان سمنان:

خدابخش عرب از خسارت سرمازدگی باغات استان سمنان خبر داد و گفت: 5 هزار هکتار از باغات بالای 50 درصد و 24 هزار هکتار از اراضی کشاورزی بیش از 10 درصد بر اثر سرمازدگی خسارت دیدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خدابخش عرب معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت در تشریح وضعیت باغات و اراضی منجمد گفت: 5 هزار هکتار باغ با بیش از 50 درصد و 24 هزار هکتار با بیش از اراضی کشاورزی 10 % خسارت سرمازدگی گرفتم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: خسارت سرمازدگی 50 درصد خسارت به محصولات باغی از جمله زردآلو و بادام وارد کرده است که به طور میانگین 50 درصد و 15 درصد به گندم و جو خسارت وارد کرده است که به نظر می رسد بر تولید و تولید تأثیر بگذارد. کاهش دادن . ما تولید خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اطلاع رسانی در استان مبنی بر اخطارها و گزارش های هواشناسی گفت: گزارش ها و هشدارها در قالب اتوماسیون اداری برای همکاران در اقصی نقاط استان و از طریق سامانه پیامکی به اپراتورهای کشاورزی و در صورت امکان در – اطلاعات در مورد یک شخص و این رو در رو اتفاق می افتد.

عرب با اشاره به لزوم پیشگیری از سرمازدگی گفت: اقدامات انجام شده در بخش های مختلف از جمله باغات و گلخانه ها به دلیل وزش باد شدید و بعضاً در حوزه دام، طیور و زنبورداری به صورت اطلاع رسانی انجام می شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه حمایت از کشاورزان آسیب دیده استان از جمله منابع ملی تخصیص یافته به استان و همچنین تسهیلات و یارانه های مالی کشاورزان که به صورت معوقه و یارانه انجام می شود، خاطرنشان کرد: تمدید تسهیلات گفت: احیا امری جبرانی است و در صورت ابلاغ وام کشاورزان آسیب دیده کمک خواهند کرد.

وی با اشاره به برودت هوا و وزش باد به ویژه در شرق استان خاطرنشان کرد: تا امروز بیشترین خسارت سرمازدگی در شهرستان های دامگان، شاهرود، میامی، سمنان، سرخه و مهدیشهر و بیشترین خسارت سرمازدگی بوده است. به محصولات باغی در شرق استان وارد شده است.

عرب با استناد به گزارش های میدانی ارسال شده از سوی مدیریت جهاد کشاورزی به شهرستان های استان گفت: خسارت برآورد شده اولیه بیش از 400 میلیارد تن است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 برابر شده است و نشان از تغییرات شدید آب و هوا دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید