خودزنی به سبک سیاستمداران ورزشی; دیروز سرخابی ها امروز کمیته ملی المپیک

خودزنی به سبک سیاستمداران ورزشی;  دیروز سرخابی ها امروز کمیته ملی المپیک

روز جدید : خبر ادغام بودجه کمیته ملی المپیک با وزارت ورزش جنجال زیادی به پا کرده است; این خبر با واکنش سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک مواجه شد.

گروه ورزشی جی پلاس، وقتی همه چیز به سراغ ما می آید، این اتفاق می افتد. بیش از دو هفته از حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا می گذرد. نه تنها کک گزیده نشده است، بلکه خود مجرمان که امضای آنها برای معدوم کردن زاغی ها است، با لباس های مختلف و با سرزنش دیگران، پای خود را از پرونده خارج می کنند. در همین حال، چیزی که میلیون ها طرفدار به دست آورده اند، سردرگمی ناامید کننده در خلاء ناامیدی است. اتفاقی که باید سال ها پیش می افتاد و دلیل اصلی آن مدیران کارناوال بودند که سال ها چشمان خود را روی بسیاری از مشکلات بستند و مشکلات انباشته شده را برای درخشان کردن روزگارشان. نکته اینجاست که هیچ کدام از آنها پاسخگوی کاری که انجام داده اند نیستند و این روزها داستان معروف «کی بود که من نبودم» را منتشر کرده اند. این آیینه تمام نمای حکومت در فوتبال ایران است.

این فوتبال و عدم مدیریت آن است و اگر در عرصه های دیگر سرگردان باشید می توانید عمق فاجعه را حس کنید. فاجعه ای که با یک حفره بزرگ مدیریتی مواجه می شود و اصلاً کسی نیست که این سؤال را بپرسد. چرا یک پای ورزش ایران همیشه می لرزد؟

چند هفته پیش خبر ادغام بودجه کمیته ملی المپیک با وزارت ورزش و جوانان منتشر شد! این خبر سر و صدای زیادی به پا کرد و واکنش های مختلفی را در پی داشت.

کمیته ملی المپیک یک سازمان غیردولتی مستقل است و هرگونه دخالت دولت در امور مربوط به آن با واکنش کمیته بین المللی مواجه خواهد شد. مسائل مالی اکنون رگ اصلی قلب تپنده کمیسیون است و حرکت تحت نظارت وزارتخانه قطعا چالش های مهمی را به همراه خواهد داشت. این موضوع به قدری نگران کننده است که سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در آخرین نشست خبری خود مجبور شد درباره این اتفاق صحبت کند: «این اتفاق خلاف منشور المپیک است و کمیته بین المللی المپیک در مورد این موضوع به ایتالیا هشدار می دهد. به ما هشدار می دهند که بودجه آنها باید از سوی دولت کنار گذاشته شود، کمیته ملی المپیک باید بر ورزش قهرمانی نظارت داشته باشد و بودجه آن زیر نظر وزارت ورزش نباشد.» صالحی امیری گفت که حتی نامه ای به نایب رئیس اول و رئیس مجلس و دیگر مسئولان مربوطه نوشته و آن را غیرحرفه ای خوانده است. او گلایه کرد که درباره این ادغام چیزی گفته نشده و اگر صحبت کنند تصمیمشان تغییر می کند. زیرا کمیته ملی المپیک یک نهاد عمومی غیردولتی و مستقل است.

نکته مهم دیگر واکنش وزیر ورزش و جوانان به این ادغام بود. حمید سجادی به گونه‌ای در این باره صحبت کرد که گویی از این حادثه اطلاعی نداشت و موظف شد موضع دیگری در قبال این حادثه اتخاذ کند. «این خواسته ما نبود و برای ما مهم نبود. اکنون که بودجه از طریق ما است، با احترام از طریق وزارت ورزش به کمیته ملی المپیک و پارالمپیک ارائه می شود. من و همکارانم در وزارت ورزش هیچ نقشی در این موضوع نداریم که “ما این تغییر را انجام ندادیم. برای ما مهم نیست. این بودجه اگر از طریق وزارت ورزش باشد به راحتی در اختیار کمیته ملی المپیک و پارالمپیک قرار خواهد گرفت. ” اما سجادی گفت که این ادغام برخلاف اساسنامه بوده و کمیته بین المللی المپیک نسبت به آن هشدار داده است: «من در عمرم چنین چیزی را نخوانده و نشنیده ام. این به هیچ وجه اتفاق نمی افتد مگر اینکه مورد درست را دوست داشته باشیم.» و مانند بسیاری از چیزهای دیگر، به دنیای خارج انگیزه بدهید.

استقلال، پرسپولیس، کمیته المپیک، وزارتخانه و کلا ورزش درد مشترک دارند. آنها مستقل نیستند و تصمیماتی که در مورد آنها گرفته می شود با مسائل سیاسی مرتبط است، اما نباید فراموش کرد که تکرار این اتفاقات قطعا واکنش جامعه جهانی را در پی خواهد داشت.

دنیای ورزش تحمل تصمیمات سیاسی را ندارد و همیشه در زمان های مختلف به دنبال ساده ترین کار بوده است. یعنی توقف بدون شک ایران موضوع مشارکت نمایندگان مجلس و تصمیمات آنها برای ادغام بودجه کمیته ملی المپیک با وزارت ورزش را مطرح کرده است و چون وزارت ورزش در مجامع بین المللی چندان رسمی نیست و کل کمیته ملی به رسمیت می شناسد. المپیک. بی شک این اتفاق یقه ورزش ایران را خواهد گرفت. درست مثل بلایی که سر استقلال و پرسپولیس آمد، برای لیگ قهرمانان آسیا به راحتی روی نامشان خط قرمز کشیدند.

سید مصطفی هاشمی طبا در واکنش به تصمیم ادغام بودجه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به خبرنگار جی پلاس گفت: این اصلا کار درستی نیست. بودجه ای که به کمیته ملی المپیک داده می شود به دلیل اینکه یک سازمان عمومی غیردولتی است کمک محسوب می شود. این بودجه باید طبق اساسنامه خود کمیسیون هزینه شود اما بودجه وزارتخانه باید طبق قانون محاسبات باشد. این قانون برای محاسبات کل کشور است.

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی با بیان اینکه این امر باعث ایجاد دوگانگی می شود، گفت: در صورت اجرایی شدن این مصوبه نمی توان نیمی از بودجه را صرف یک قانون و نیمی دیگر را صرف قانون دیگری کرد. اصولاً این بودجه نیز جزو محاسبات عمومی کشور است و باید تماماً توسط دولت هزینه شود، در حالی که طبق قانون نهادهای عمومی غیردولتی باید طبق قوانین خود هزینه کنند و این دوگانگی رخ می دهد. بنابراین بودجه کمیته ملی المپیک باید از وزارتخانه جدا شود چرا که هرکسی قوانین خودش را دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این امر وابستگی کمیسیون به وزارت ورزش را به همراه دارد. آنچه در قانون به عنوان کمک به کمیسیون آمده است از نظر بین المللی مشکلی ندارد، اما اینکه وزارت ورزش بودجه مستقیم می دهد بستگی به دولت دارد و این درست نیست.

هاشمی طبا درباره دلیل تصمیم به ادغام بودجه کمیسیون و وزارتخانه گفت: واقعاً نمی دانم چرا این تصمیم گرفته شده است. بسیاری از این تصمیمات منطقی نیستند و فکر نمی کنم کل بودجه ما منطقی باشد و این یک عمر است. شاید می خواستند ادغام کنند، اما به نظر من اصلا منطقی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید