«خیام» به وزن 600 کیلوگرم به مدار 500 کیلومتری پرتاب شد

«خیام» به وزن 600 کیلوگرم به مدار 500 کیلومتری پرتاب شد

روز جدید ماهواره خیام با پرتابگر سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد.
ماهواره 600 کیلوگرمی خیام با ماهواره بر سایوز برای انتقال داده ها و تصاویر در زمینه های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آب، معادن و نظارت و مدیریت مرزها به مدت پنج سال به مدار 500 کیلومتری پرتاب شد. حوادث غیر منتظره و نیروهای دفاعی مورد استفاده قرار گیرد.

سال گذشته با پرتاب ماهواره سراسری «نور 2» با ماهواره بر بومی «مسنجر»، فناوری کاملاً بومی تزریق ماهواره‌های زیر 50 کیلوگرم به مدار 500 کیلومتری زمین آزمایش خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. طبق برنامه این بار ادامه خواهد داشت و با تلاش دانشمندان و کارشناسان نقاط مختلف کشور تا پایان سال جاری امکان تزریق ماهواره تا وزن 100 کیلوگرم به مدار 500 کیلومتری زمین وجود دارد. تاسیس خواهد شد.

با توجه به وزن بیش از نیم تنی ماهواره خیام و موفقیت بسیار بالای پرتابگر سایوز، پرتاب ماهواره خیام به روسیه سپرده شد. با توجه به قابلیت اطمینان بالای پرتابگر سایوز در پرتاب و چرخش ماهواره ها، بسیاری از کشورهای دارای فناوری فضایی تمام چرخه قادر به پرتاب ماهواره نیز از پرتابگرهای روسی استفاده می کنند.

این ماهواره 600 کیلوگرمی امروز ساعت 10:20 صبح با پرتابگر سایوز به عنوان یکی از قدرتمندترین پرتابگرهای ماهواره در مدار 500 کیلومتری زمین به فضا پرتاب شد. عمر مفید این ماهواره 5 سال است.

دیدگاهتان را بنویسید