دادگاههای بین المللی مجازات عاملین فجایع غزه را پیگیری کنند

به گزارش خبرگزاری موج


زهرا ارشادی، سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ملل متحد تامده روز پنجشنبه به وقت محلی در بیست و دومین اجلاس مجمع کشورهای عضو اساسنامه رم دادگاه کیفری بین‌المللی افزود: خطاب به ریاست، قضات، دادستان‌ها و همه کارکنان دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) که خستگی ناپذیر تلاش کرده‌اند. تا اطمینان حاصل شود که من از نقش دیوان کیفری بین المللی در پایان دادن به مصونیت از مجازات مرتکبان جدی ترین جنایات مرتکب شده توسط جامعه بین المللی قدردانی می کنم.

معاون نماینده ایران در سازمان ملل همچنین از دفتر و دبیرخانه مجمع اساسنامه رم برای تهیه بیست و دومین نشست و اسناد مربوطه قدردانی کرد و گفت: به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد اساسنامه رم، جهان به طرز تکان دهنده ای شاهد وحشی گری بود. کمیسیون جنایات .رژیم غاصب اسرائیل علیه مردم فلسطین در بار غزه خوب.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: در روزهای اخیر بمباران هوایی و حمله زمینی اسرائیل به غزه بیش از 17 هزار انسان بی گناه را به شهادت رسانده است. بیش از 45000 نفر مجروح شدند و بیش از 7000 نفر در زیر آوار مفقود شدند که احتمالاً کشته شده اند. نیمی از غزه با خاک یکسان شده و هیچ جای امنی وجود ندارد. بیمارستان ها، مساجد، کلیساها، مدارس و دیگر زیرساخت های غیرنظامی در امان نبودند و صدها نفر در این مکان ها به طرز وحشیانه ای قتل عام شدند.

ارشادی ادامه داد: جنایات انجام شده در هفته های اخیر به وضوح شامل تمام ارکان جدی ترین جنایات یعنی جنایات جنگی، نسل کشی و جنایت علیه بشریت است. این در حالی است که پس از گذشت نزدیک به یک دهه، پرونده «وضعیت دولت فلسطین در مورد جنایات ارتکابی در سرزمین های اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی» بدون هیچ پیشرفت محسوسی در دادگاه کیفری بین المللی باز شده است.

معاون نماینده ایران در سازمان ملل گفت: در این مرحله از تاریخ توجه بی سابقه ای به دیوان کیفری بین المللی در سراسر جهان وجود دارد و انتظارات جامعه جهانی از دیوان کیفری بین المللی بیش از هر زمان دیگری است. بنابراین بسیار مهم است که دادگاه همان سطح توجه، فعالیت و منابع را در مورد وضعیت فلسطین به کار گیرد که در موقعیت های دیگر انجام می دهد، تا از درک استانداردهای دوگانه و عدالت گزینشی اجتناب کند و از سیاسی کردن روند رسیدگی خودداری کند.

وی گفت: انتظار می رود دادگاه عاملان این جنایات شنیع را بی مجازات نگذارد. کل ملتی که بیش از 75 سال تحت اشغال وحشیانه قرار گرفته است، در آستانه نسل کشی و نابودی قرار دارد. هر روز که بدون پاسخگویی می گذرد، غیرنظامیان بی گناه، از جمله کودکان و زنان، کشته و قتل عام می شوند، زمین هایشان مصادره می شود و خانه هایشان ویران می شود.

ارشادی تاکید کرد: نمی توان از اصل مکملیت که سنگ بنای اساسنامه رم است غافل شد. جمهوری اسلامی ایران برای کارآمدی و اثربخشی، اکیداً از دادگاه می‌خواهد که به جای افزایش مدارک خود با پرونده‌هایی که در سطح داخلی می‌تواند کارآمدتر و مؤثرتر رسیدگی شود، اولویت‌بندی و رسیدگی به پرونده‌های در حال رسیدگی را داشته باشد.

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: اصل مکمل بودن برای مأموریت اولیه دیوان به عنوان آخرین راه حل در رسیدگی و تعقیب جرایم جدی بین المللی ضروری است مگر اینکه کشورهای عضو قادر یا نخواهند این کار را انجام دهند. وقتی صحبت از اکراه شد، به نظر می‌رسد معافیت بی‌شرمانه‌ای که حامیان و توان‌بخش‌های اسرائیل برای اسرائیل قائل شده‌اند، همیشه رژیم اشغالگر را تشویق می‌کند تا با خونسردی مطلق به جنایات وحشیانه‌اش ادامه دهد.

وی ادامه داد: با این حال دادگاه باید نشان دهد که آیا دیوان کیفری بین المللی یک دادگاه کیفری بین المللی مستقل و بی طرف در مبارزه با مصونیت از مجازات و برقراری نظم مبتنی بر قانون است؟ دادگاه باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد قاطعانه در برابر بدرفتاری برخی دولت‌ها بایستد و مانند سایر موقعیت‌ها و موارد به نفع عدالت و پاسخگویی عمل کند یا اینکه آیا می‌خواهد عقب نشینی کند و اجازه دهد جنایات ارتکابی توسط قدرت‌های اشغالگر بدون مجازات رفتن جریمه ای برای ترک وجود دارد.

معاون نماینده ایران در سازمان ملل گفت: جامعه بین‌الملل مسئولیت مشترکی در برقراری عدالت و جلوگیری از معافیت از مجازات دارد. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های جامعه جهانی برای مجازات جنایات وحشیانه، ترویج و اجرای عدالت قضایی حمایت می‌کند و فعالیت‌های دیوان کیفری بین‌المللی به‌ویژه اوضاع فلسطین را از نزدیک رصد می‌کند.


آیا این خبر مفید بود؟