فجایع زیست محیطی کارخانه های شن و ماسه / از عدم مجوز فعالیت تا خسارات اکولوژیکی


ساعت: 12:37
تاریخ انتشار: 1401/02/31
کد خبر: 1840318

کهگیلویه و بویراحمد در جلسه شورای فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جلسه شورای فنی کهگیلویه و بویراحمد به منظور بررسی روند صدور مجوزها، استانداردهای مصالح و مشکلات زیست محیطی کارخانه های شن و ماسه صبح امروز در سالن معاونت عمرانی استانداری برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس، جلسه مقدماتی شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست معاون عمرانی استاندار در سالن مدنی کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد.

دستور جلسه کارگروه مواد و صنعت در شورای فنی استان مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه یکی از اعضا درباره کارخانه های شن و ماسه گفت: آنها برنامه خاصی ندارند و در سطح اراضی ملی و اراضی کشاورزی کار می کنند که باعث تخریب زمین های کشاورزی و رانش زمین می شود.

معاون عمرانی با انتقاد از روند اخذ مجوز برای کارخانه های شن و ماسه گفت: با تغییر هدف روند کار در حال تغییر است. در این راستا وقتی زمینی از اراضی ملی به کارخانه شن و ماسه واگذار می شود باید در همین راستا باشد.» از سوی دیگر نظارت بر رعایت استانداردهای مادی و استفاده صحیح از منابع و معادن باید توسط فنی انجام شود. دفتر و نمایندگی ها

حاجی زاده با بیان اینکه آب و منابع منطقه ای، زیست محیطی، طبیعی باید بر روند صدور مجوز نظارت داشته باشند، گفت: در سی ماده اساسی مشکل وجود دارد. این استان در گسل زلزله است و هیچ بهانه ای برای آن وجود ندارد.

حاجی زاده با بیان اینکه قیمت ها در منطقه شن و ماسه افزایش یافته و بهانه ای برای مدیر مواد وجود ندارد، گفت: در مسیر یاسوج به سمیرم مجوز برداشت خسارت و اختلال ایجاد کرده است. مشکلاتی در روستاهای برداشت شده به وجود آمده است. ارائه گزارش منابع طبیعی در منطقه بویراحمد و دنا.

سهمگین با انتقاد از عدم حضور مدیران گفت: دستگاه های مختلف تنها یک بار در جلسات شن حضور داشتند.

در این جلسه به دلیل عدم وجود راه های دسترسی مناسب که موجب بروز حوادث می شود، محدوده معادن مشخص نیست و موجب تهاجم به سایر مناطق، رعایت نکردن حداقل های اکولوژیکی و درختکاری و فضای سبز، نبود عمق مناسب می شود. استخراج و تخریب عظیم منابع و اراضی ملی، برداشت غیرمجاز علیرغم موقعیت خاص در صورت عدم نظارت، نبود دریاچه های استاندارد، نبود حصار کارخانه، استخراج غیر اصولی و بی رویه از معادن و ایجاد ترانشه های بسیار عمیق که باعث بروز حوادث و خسارات جدی می شود. ذکر کردن.

دبیر شورای فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به کنترل غیراصولی محل های دفن شن و ماسه باکس اشاره کرد و گفت: حجم زیادی از مواد آبی وجود دارد که به مردم فروخته می شود.

سهمگین با اشاره به نبود آزمایشگاه بومی و اینکه آزمایشگاه ها منجر به کنترل رده های استاندارد می شود، گفت: کارشناس کنترل کیفی وجود ندارد و این بازدیدها سوری است.

وی افزود: هیچ نظارتی از سوی دستگاه های متولی بر مشکلات کارخانه های شن و ماسه وجود ندارد.

وی گفت: مکان برخی از کارخانه ها نادرست است و در جهت وزش باد هستند و باعث آلودگی شدید هوای نزدیک روستاها و مناطق می شوند.

وی گفت: ما معتقدیم که رودخانه بشار تا 500 سال دیگر احیا نخواهد شد.

«تجهیزات آنها کاملاً قدیمی است و باعث می شود مواد استاندارد تولید نکنند. بیش از 30 درصد مواد فروخته شده آب است و سالانه افزایش قیمت داریم و همچنین آزمایشگاه محلی که کنترل اولیه روی استاندارد داشته باشد نداریم. “، او گفت. هیچ کس در آنجا مسئول نیست.

وی افزود: از 21 مورد 65 درصد گواهینامه های آنها فاقد اعتبار است.

رئیس صنعت و معدن استان با بیان اینکه 56 واحد شن و ماسه در استان داریم، گفت: از این تعداد 8 واحد دارای مجوز دائمی معدن و مابقی فاقد پروانه بهره برداری هستند.

روزبهان خاطرنشان کرد: در خصوص فعالیت کارخانه های شن و ماسه استعلام در حال انجام است.

معاون وزیر صنعت و معدن، صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: حداقل مساحت واگذاری کارخانه های شن و ماسه که سه هکتار است گاهی تا 20 هکتار درخواست می شود اما یک هکتار واگذار می شود.

یکی از اعضا با انتقاد از سخنان فرامرزی گفت: در واگذاری زمین زیر سه هکتار نباید مجوزی داده شود.

معاون عمرانی استانداری منطقه گفت: مشاهده می شود که مجوز صادر شده اما ادامه روند نظارت به شانس واگذار شده و نظارتی نمی شود و عدم نظارت مشکلاتی را برای محیط زیست و منابع طبیعی ایجاد می کند. “

حاجی زاده با بیان اینکه صدور پروانه ها باید اصولی باشد و تولید این کارخانجات نباید مواد غیراستاندارد باشد، گفت: باید از کسانی که دلسوز هستند و قانون را رعایت می کنند حمایت کرد.

رئیس منابع طبیعی با بیان اینکه در جاهایی مانند جنگل امکان واگذاری زمین وجود ندارد، گفت: مجوزها طبق قانون صادر می شود و به ما گفته می شود باید قوانین را رعایت کرد.

جاوید بخت به مبالغ 150 میلیون تومانی برای کاشت اشاره کرد و گفت: این مبلغ برای کاشت در کنار کارخانه های شن و ماسه ناچیز است.

معاون عمران وزیر ساخت و ساز خطاب به منابع طبیعی گفت: مکان هایی برای کارخانه های شن و ماسه مشخص شده اما مجوز ندارند و این امر باعث آسیب و مشکلات مردم می شود.

مدیرکل بخشدار به فعالیت ها و اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: در بازدید از کارخانه های شن و ماسه دو دسته مجوز دارد و بدون مجوز و بدون مجوز مربوط به شهرداران است. بدون مجوز اجتناب کنید، زیرا بسیاری از مشکلات بدون مجوز هستند.

رحمتی گفت: کسانی که مجوز استاندارد نداشتند و کیفیت موادشان پایین بود پلمپ شدند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید