دادگاه ضد شورش منطقه قرچک را به آتش کشید


ساعت: 15:51
تاریخ انتشار: 08/08/1401
کد خبر: 1907123

دادگاه رسیدگی به پرونده یکی دیگر از یاغیان با حضور قاضی عموزاد، رئیس دادگاه، مستشار دادگاه، نماینده دادستان، متهم و وکیل متهم برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، از روز گذشته جلسات دادگاه در خصوص اقدامات فتنه گران دستگیر شده در ناامنی های اخیر در دادگاه عمومی و انقلاب اسلامی تهران آغاز شد. امروز جلسه یکی دیگر از معاندان با حضور قاضی عموزاد، رئیس دادگاه، مستشار دادگاه، نماینده دادستان، متهم و وکیل متهم برگزار شد.

در ابتدای جلسه رئیس دادگاه از نماینده دادستان برای قرائت کیفرخواست دعوت کرد. نماینده دادسرای تهران با قرائت کیفرخواست متهم منوچهر مهمان نواز، فرزند رمضان، گفت: وی فاقد سابقه کیفری بوده و متهم به آتش زدن عمدی ساختمانی به قصد مخالفت با نظام اسلامی است. با جنگ، تجمع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور، برهم زدن نظم و امنیت عمومی، با ایجاد جنجال و سروصدا، شرکت در تجمعات غیرقانونی. متهم با اتهامات فوق بازداشت و در اختیار مراجع قضایی قرار دارد.

کمپفر نماینده دادستان در ابتدای کیفرخواست گفت: متهم به همراه 3 نفر از دوستانش به همراه یک دستگاه خودروی قرمز 206 با کوکتل مولوتف ابتدا اقدام به آتش زدن منطقه کرچک کردند.

نماینده دادستان گفت: متهم پس از ورود به شهرداری قرچک 6 خودرو را در پارکینگ و همچنین اتاق نگهبانی به آتش کشید.

وی افزود: با توجه به شناسایی BTS متهم، استعلام از اپراتور تلفن همراه متهم، ارسال پیامک مبنی بر حضور وی در اغتشاشات و محل فوق و اخطاریه مبنی بر اینکه مخاطب وی که یک زن است، عدم حضور متهم در محل مزاحم حاکی از حضور متهم در محل مزاحمت است.

سخنگوی دادسرا گفت: متهم در جریان جنایت و تخریب پلاک خودروی خود را پوشانده است. بر اساس برآورد انجام شده میزان خسارت وارده به خودروهای سوخته یک میلیارد و 260 میلیون تومان است.

و افزود: از ضابط قضایی تقاضا دارم که مجازات در محل وقوع جرم اجرا شود.

قاضی عموزاد رئیس شعبه بیست و هشتم دادگاه عمومی و انقلاب اسلامی از متهم منوچهر مهمان نواز فرزند رمضان خواست با حضور در جایگاه از خود دفاع کند.

مهمان نواز متهم گفت: من اتهام را قبول ندارم. روز گذشته از اصفهان به تهران آمدم و دوستم را که خانه اش پشت منطقه کرچک است گذاشتم.

وی افزود: در خصوص پیامک، مخاطب من خانمی بود که از دوستانم است و در فضای مجازی با او آشنا شدم.

قاضی گفت: زمان ارسال پیامک با توجه به زمان آتش سوزی در منطقه قرچک است که نشان می دهد شما در محل حضور داشته اید. در متن پیامکی که برای این خانم ارسال کردید نوشته «من تازه ممنوع الکار شدم»، «پلیس امنیتی پلاکم را گرفت»، «چرا رفتی؟»، «به من گفت نرو»، «بگو مست بودم. “

قاضی ادامه داد: شما در محل دیده شده اید، شاهدان حضور شما را تایید کرده اند و پرینت مکالمات تلفن همراه شما نشان می دهد که در صحنه حضور داشته اید.

در ادامه جلسه قاضی با دعوت از شکات از شکات خواست تا با اطاعت از خداوند متعال در خصوص حضور متهم در صحنه تصادف شهادت دهد.

این شاهد نامبرده گفت: در زمان حادثه در بخشداری بودم، حدود ساعت 5 عصر بود که دیدم این آقا «متهم مهمان نواز» و 3 نفر دیگر از ماشین 206 پیاده شدند. و وارد کلانتری شد. مقر ولسوالی، ابتدا منطقه را با کوکتل مولوتف به آتش کشیدند، سپس خودروهای پارک شده در پاسگاه پلیس را به آتش کشیدند و در نهایت اتاق امنیتی را به آتش کشیدند.

سپس شاهد دیگری که در محل حضور داشت گفت: روز حادثه دیدم یک خودروی 206 قرمز رنگ در حال دور زدن میدان بود، ایستاد و رفت. من و دوستم به کلانتری رفتیم. همان ماشین 206 را دیدم که به کلانتری آمد و حدود 25 متر جلوتر، در منطقه توقف کردند، 4 نفر از ماشین پیاده شدند به جز متهم “مهمان نواز” بقیه صورت خود را پوشانده بودند.

شاهد سوم به جایگاه آمد و گفت: دیدم تابلو در گل است و سعی کردم آن را بردارم.

و افزود: یکی دیگر از همراهان متهم در زیر لباس خود اسلحه گرم داشت. خیابان مقابل متهم باز بود و تردد در منطقه وجود نداشت. متهم می توانست از محل عبور کند اما توقف کرد و کلانتری را به آتش کشید. واضح است که این از قبل برنامه ریزی شده بود.

قاضی عموزاد رئیس شعبه ۲۸ دادگاه عمومی و انقلاب تهران از وکیل متهم برای ارائه دفاعیات دعوت کرد.

وکیل متهم مهمان نواز در دفاع از موکل خود گفت: موکل تحت تاثیر تبلیغاتی که در فضای مجازی انجام شده به محل مراجعه کرده است.

وکیل متهم در بخشی دیگر از دفاعیات خود به اتهام انتساب مد نظر دادسرا که قبلاً با عنوان محاربه ارائه شده بود اعتراض کرد که قاضی عموزاد در توضیح آن گفت: موکل شما را متهم به آتش زدن عمدی ساختمان با قصد مقابله: «ما با حکومت اسلامی با مجازات محرم، اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور، برهم زدن نظم و امنیت عمومی با ایجاد جنجال و هیاهو و شرکت در مجالس غیرقانونی تغییر کرده ایم.

وکیل متهم ضمن تشکر از دادگاه برای تغییر عنوان اتهام موکلش از محاربه به محاربه، به دفاع از موکل خود ادامه داد.

وکیل پرونده با اشاره به صحبت های قبلی خود با متهم هومان نواز مبنی بر قبول حضور وی در صحنه تصادف، گفت: پیش از این با موکل در مورد تیراندازی های شلیک شده صحبت کردم و در حالی که اعتراف کردم وی او که در صحنه حضور داشت گفت من پشت کلانتری بودم و تمام علائم نگارشی پشت فرماندار بود. امتیاز انجام شده مطابقت دارد اما نمی تواند جرم را ثابت کند.

قاضی عموزاد در این مرحله در پاسخ به اظهارات وکیل پرونده گفت: نقطه‌گذاری دلیل بر علم قاضی است، نقطه‌گذاری نشان می‌دهد که متهم در آن منطقه حضور داشته است. در پرونده دو دسته شاهد داریم که جدای از ادله مذکور، یک دسته در مورد ماشین متهم شهادت دادند و دسته دیگر حضور او را در آنجا تایید کردند و متهم را آنجا دیدند. ضمناً پیامی که متهمان برای زنی که خودشان از او صحبت می‌کردند و با اطلاع قاضی نقطه‌گذاری کردند، این بود که او در آنجا حضور داشته است.

قاضی در خصوص شهادت یکی از شاهدان که اظهار داشت متهم را در حال ورود به دادسرای ناحیه دیدم، تصریح کرد: طبق شهادت این آقا در آن زمان در دادسرای ناحیه حضور داشته است.

وکیل متهم به دفاع از موکل خود ادامه داد.

پس از این اظهارات وکیل و همچنین متهم، فیلم های ضبط شده مربوط به حمله به اداره منطقه و تخریب ساختمان و آتش زدن اداره منطقه شهرستان کرچک در دادگاه پخش شد.

قاضی خطاب به متهم گفت: آخرین دفاع خود را ارائه دهید.

هوسمان نواز متهم گفت: من کاری نکرده ام.

قاضی در پایان جلسه از ختم جلسه خبر داد و گفت: رای پرونده در موعد قانونی ابلاغ می شود.

دیدگاهتان را بنویسید