داروخانه ارمغانخانه قادر به ارائه دارو به بیماران نیست/ علت عدم پاسخگویی کادر درمانی استان زنجان چیست؟


ساعت: 15:15
تاریخ انتشار: 1401/03/18
کد خبر: 1844523

سردرگمی بیماران منطقه کرا پشتلو زنجان در تهیه دارو؛

داروخانه شهر ارمغان ها، اگرچه وظیفه ارائه دارو به بیماران در بخش گاراپوسلو را بر عهده دارد، به نظر می رسد قادر به ارائه دارو به بیماران نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; بهرام عین اللهی وزیر بهداشت ۲۲ فروردین اعلام کرد امسال کمبود دارو نخواهیم داشت!

وی افزود: امسال مجلس حدود 3 میلیارد دلار ارز به وزارت بهداشت اختصاص داده است که نسبت به سال گذشته یک میلیارد دلار بیشتر است. بنابراین امسال قطعا کمبود دارو نخواهیم داشت. در زمینه بیماری های خاص بودجه خوبی در نظر گرفته شده است و امیدواریم بتوانیم حمایت های خوبی از بستگان مبتلا به این بیماری ها انجام دهیم.

همین جمله وزیر بهداشت شمع امید را در دل همه بیمارانی روشن کرد که گاه به دلیل نداشتن داروی خاص، علاوه بر ابتلا به بیماری، دچار درد و سختی در دریافت دارو نیز می شدند.

اما به نظر می رسد با وجود تاکید وزیر بهداشت بر ارائه دارو به بیماران و حمایت حداکثری از بیماران خاص، همچنان مشکلاتی در جامعه وجود دارد و گاهی بیماران برای دسترسی به دارو با مشکل مواجه می شوند. با رسیدن گزارش های مردمی به پایگاه خبری موجرسا، برخی از بیماران تشنجی زنجانی که سال هاست با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند، مدت هاست با کمبود دارو در داروخانه ارمغانخانه مواجه هستند.

ارمغان خانه بخش مرکزی منطقه قره پشتلو زنجان است، اهالی منطقه قره پشتلو برای دریافت خدمات درمانی به درمانگاه این شهر مراجعه می کنند، اکثر مشتریان از کمبود دارو در تنها داروخانه ارمغانخانه گلایه دارند.

یکی از اهالی منطقه قره پشتلو زنجان که در سال های سخت تشنج، داروهای مورد نیاز خود را به صورت رایگان از داروخانه ارمغانخانه دریافت می کند، اما این روزها در شرایط سختی به سر می برد و نمی تواند دارو را با قیمت های گزاف تهیه کند.

او به مجرسا می گوید: از دی ماه سال گذشته قیمت داروها چندین برابر شده است و تامین دارو را برایم سخت کرده است، زیرا در گذشته داروها را به صورت رایگان از داروخانه ارمغانخانه تهیه می کردم.

این شهروند مستعد افزود: برای کنترل تشنج باید روزانه 4 عدد قرص مصرف کنم، بنابراین هر بسته 10 تایی بیماری را تنها در دو روز کنترل می کند، بنابراین باید ماهانه 120 قرص مصرف کنم که قیمت آن تا 500 هزار تومان است. لازم است.

وی گفت: بیماری من باعث شد نتوانم خوب کار کنم و درآمد کسب کنم. برای تامین هزینه داروها مشکل دارم و حتی بدون در نظر گرفتن نظر پزشکم تعداد داروی روزانه را به 3 عدد در روز کاهش داده ام.

این شهروند ارمغانخانه ای با انتقاد از اینکه کمبود دارو در داروخانه ارمغانخانه مشکلات را در کنار افزایش قیمت داروها چندین برابر کرده است، گفت: اینکه این داروخانه در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد البته به گفته مسئولان داروخانه ارمغانخانه است.

بیشتر داروها دیگر در این داروخانه موجود نیست و من هم مجبورم چند کیلومتر را با قیمت بالا طی کنم تا به شهر زنجان برسم و داروی مورد نیاز بیماری خود را بخرم.

یکی دیگر از اهالی منطقه کارا پشتلو زنجان ضمن انتقاد از نبود اکثر داروها در داروخانه ارمغانها گفت: همسرم چند سالی است که با تشنج زندگی می کند و با مواد مخدر زنده است. اگر روزی 4 قرص مصرف نکند وضعیت جسمانی اش بدتر می شود و مجبور می شود.«او را به بیمارستانی در زنجان منتقل می کنیم.

وی با بیان اینکه در ماه های اخیر دسترسی به داروهای تشنجی و طرح های روانپزشکی در شهرستان ارمغانخانه سخت شده است، گفت: داروخانه ارمغانخانه.

وی گفت: چندین هفته است که خرید دارو برای توقیف همسرم از داروخانه ارمغانخانه را زیر نظر دارد و هر بار که کارکنان داروخانه قول پیگیری می دهند. در زنجان دارو تهیه کنید اما باید از پرسنل این داروخانه سوال کنید که آیا مشکل ملی کمبود دارو برای بیماران تشنجی در زنجان وجود ندارد! یا فقط برای شهر ارمغانخانه است؟

یکی دیگر از اهالی منطقه کاراپشتلو نیز در گفت و گو با خبرنگار موجرسا اذعان داشت: هر بار که برای خرید داروی خاص به داروخانه ارمغانخانه مراجعه می کنم با عبارت «نداشتن» مواجه می شوم. از طرفی می گویند برای تهیه دارو به شهرستان می روید!» اگر برای تهیه دارو به شهرستان برویم، چه نیازی به داروخانه در ارمغانخانه است؟

وی گفت: کودک سه ساله ام را که دچار عفونت گلو شده بود نزد پزشک بردم و برای تهیه دارو به داروخانه ارمغانخانه مراجعه کردم. ممکن است کپسول ها را ببلعد.

با این حال، یکی از مسئولان داروخانه که از ذکر نامش خودداری کرد، گفت: در سال های گذشته که داروخانه متعلق به بخش دولتی بود، دارو برای توقیف بیماران به صورت رایگان ارائه می شد، اما در گذشته داروخانه در اختیار این اداره بوده است. دو سال.” به صورت رایگان به بیماران می دهد.

وی افزود: البته در صورتی که بیماری با تایید پزشک برای بیماری باشد و هزینه داروها بالا باشد، داروخانه داروها را به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می دهد و این امر فقط در مورد بیمارانی صدق می کند که بیماری خاصی دارند.

این مسئول در خصوص علت کمبود بیشتر داروها در داروخانه ارمغانخانه گفت: داروها الزامی است و گاهی با تاخیر چند روزه به داروخانه می رسد.


اما با وجود کمبود دارو برای بیماران تشنجی و همچنین کمبود سایر داروها در داروخانه ارمغانخانه، خبرنگار موجرسا با کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تماس گرفت اما نتیجه ای حاصل نشد.

این بود تا اینکه مریم نوبرانی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان پس از پیگیری های فراوان این خبرنگار رسانه اعلام کرد که این موضوع در صلاحیت معاونت بهداشت بوده و به دلایل آن اشاره ای نکرده است. برای کمبود دارو

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید