داریوش قنبری: کسانی که تحریم را نعمت می دانستند، اکنون با کمترین کار در مدیریت مانده اند!

داریوش قنبری: کسانی که تحریم را نعمت می دانستند، اکنون با کمترین کار در مدیریت مانده اند!

روز جدید گروهی در زمان روحانی بر همراهی و همدردی با دشمنان کشور اصرار داشتند/ روحانی و مردم دولتش در این برهه سخت نه تنها کمکی نکردند، بلکه چرخ های دولت را زیر چرخ دولت گذاشتند/ پدیده ای که اکنون با آن مواجه هستیم، مشکل گذشت و حتی بحران را رد کرد. همه این مشکلات ریشه در تحریم و البته ضعف آشکار دولت دارد / صدور ارز 4200 تومانی به امید واردات کالاهای مصرفی از طریق بخش خصوصی به کشور تصمیمی کارشناسی و البته شجاعانه بود / وقتی آنها بر پایه تقابل با دولت بنا شده بودند و آشکارا با تصمیمات و اقدامات دولتها مخالف بود، معلوم بود امکان حکمرانی صحیح غیرممکن است.

کسانی که تحریم ها را نعمت می دانستند، اکنون با کمترین شغل در حکومت داری مانده اند! مفسر – سعید شمس: موضوع تحویل دلار 4200 تومانی به دولت روحانی این روزها برای چندمین بار مطرح شده است. همچنین در شرایطی که پس از لغو این تصمیم در اسفند 1400، مشکل معیشتی به طرز عجیبی به وجود آمد، واضح است که این تصمیم در شرایط آن روزها تصمیم درستی بود که البته در اجرای آن مشکلاتی نیز وجود داشت. .

در همین راستا داریوش قنبری نماینده ادور مجلس به سوالات «نواندیش» پاسخ می دهد:

* اقتصاد در سال های پایانی حکومت روحانی با خروج ترامپ از برجام ضربه خورد. آیا دولت می توانست این شرایط را بهتر مدیریت کند؟

برای پاسخ به این سوال، باید تاکید کنم که زمانی که خروج آمریکا از توافقنامه 2015 امضا شد، هر دولتی در حال حاضر با چالش بزرگی روبرو بود. به همین دلیل برای مثال نمی توان افزایش روزانه نرخ دلار و گرانی کالاها در آن روزها را نشانه ضعف دولت روحانی دانست. اتفاقاً می توان گفت بحث ارز 4200 تومانی تصمیم کارشناسی و جسورانه ای بود که توسط دولت وقت اجرا شد به این امید که کالاهای مصرفی از طریق بخش خصوصی وارد کشور شود. اما اینکه برخی افراد سودجو کالاهای غیرضروری را با ارز دولتی وارد می کنند و حتی گاهی مشاهده می شود که کالاهای وارداتی با قیمت های معمولی به بازار تزریق می شود، به خودی خود ارزش تصمیم دولت را زیر سوال نمی برد.

مقصر کیست خیلی مهم نیست. سوال اینجاست که چرا در این لحظه بحرانی اوضاع تحت کنترل قرار نگرفت؟

وقتی همه سازمان ها مخالف دولت بودند و آشکارا با تصمیمات و اقدامات دولت مخالفت می کردند، معلوم بود که امکان حکمرانی صحیح غیرممکن است.

* البته ارز 4200 تومانی مورد محکومیت افکار عمومی قرار گرفت و حتی «ارز جهانگیری» رواج پیدا کرد.

تاکید می کنم حسن روحانی در دوران هشت ساله حکومت خود به ویژه در دوره دوم، جدای از پرداختن به امور کشور، باید با موانع و بدخواهان داخلی نیز سر و کار داشت. در واقع گروهی از سال 1992 تا 1400 به راحتی منافع ملی را نادیده گرفتند تا بر اساس رای مردم حکومت را سرکوب کنند. زمانی که کشور به یکباره با تحریم های سنگین مواجه شد، دولت چاره ای جز کنترل بازار نداشت. برای منتقدان روحانی بهتر است به روزهایی برگردیم که پس از امضای برجام، جای خالی زیادی وجود داشت و اقتصاد در مسیر صلح قرار داشت. چه چهره خاصی! او به نام دونالد ترامپ یک توافق هسته ای بسیار مهم را لغو کرد و ایران با انواع محدودیت ها مواجه شد، این ربطی به دولت قبل نداشت. نکته تاسف بار این است که روحانی و مردم دولتش در این دوران سخت نه تنها کمکی نکردند، بلکه نهادهای حاکمیتی داخلی چرخ دنده ای را بر چرخ دولت گذاشتند. اگر به گذشته برگردیم و به فعالیت های تندروها علیه برجام نگاه کنیم، به این نتیجه می رسیم که گروهی اصرار به همراهی و تبانی با دشمنان کشور داشتند. روحانی در دور دوم انتخابات حدود 8 میلیون رای بیشتر به دست آورد که نشان می دهد دولت تدبر و امید توانسته قبل از تصمیم جنجالی ترامپ رضایت مردم را جلب کند.

*البته نه تنها حذف ارز 4200 تومانی مشکلی را حل نکرد، بلکه برخی مشاغل تورم بالای 200 و حتی 300 درصدی را نیز تجربه کردند.

کسانی که به شدت با ارز 4200 تومانی مخالف بودند در مجلس یازدهم آن را لغو کردند و نتیجه آن هم مشخص شد. مردم از ماه می 2017 که آمریکا از برجام خارج شد، قیمت های بالایی را تجربه کرده اند. اما پدیده ای که اکنون با آن مواجه هستیم، مشکل را دور زده و حتی بحران را رد کرده است. همه این مشکلات ریشه در تحریم ها و البته ضعف آشکار دولت دارد.

*البته برخی تحریم ها را نعمت می دانند.

همان مردمی که تحریم را نعمت می دانند و در دولت روحانی هم تحریم را بهانه ای از سوی دولت ها می دانستند، حالا دولت و همه ارگان های کشور را در دست دارند و کمترین کار در حکومت داری برایشان باقی مانده است. اینکه چقدر شرایط مردم در چند ماه اخیر حتی در مقایسه با دوران پس از ترامپ غیرقابل تحمل بوده است، سوالی است که حتی خودشان هم نمی توانند انکار کنند. حتی دور زدن تحریم های آنها نیز دشوار شده است. امیدوارم حالا که با این وضعیت دست و پنجه نرم می کنند متوجه شوند که چقدر دولت روحانی را گوشه گیر کرده و سیاه نمایی کرده اند.

* راه حل چیست؟ مردم روز به روز بیشتر به دام می افتند و این با هیچ معیاری قابل قبول نیست.

تا زمانی که عده ای ندانند، نباید منافع کشور را فدای کار سیاسی و منافع جاری کنند، روال بر همین منوال است و اوضاع نگران کننده تر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید