داستانی تکان دهنده از ماجراهای پشت صحنه کاخ سفید و عملیات طبس


ساعت: 11:18
تاریخ انتشار: 1401/02/06
کد خبر: 1834532

چارلی بکویث با اشاره به این عملیات گفت: «کار کثیف باید در همه جای دنیا انجام شود، به دلتا می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ “سلام کاخ سفید؟” »این یک داستان تکان دهنده از داستان های پشت صحنه کاخ سفید توسط آمریکا است که به تازگی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. این کتاب به شرح عملیات نظامی نیروهای دلتا در ایران می پردازد.

عملیات پنجه عقاب که در ایران با نام عملیات طبس شناخته می شود، نام عملیات نظامی است که توسط نیروهای دلتای ایالات متحده در 6 اردیبهشت 1359 برای آزادسازی گروگان های آمریکایی در سفارت آمریکا در تهران انجام شد. این عملیات اولین تلاش عملیاتی دلتا فورس بود. به دنبال ناکامی دولت آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان های آمریکایی که توسط دانشجویان پیرو خط امام در تهران نگهداری می شدند، جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا دستور عملیات آزادسازی را صادر کرد.

در جریان این عملیات، 6 فروند هواپیمای آمریکایی و 8 بالگرد برای آزادی 53 گروگان در تهران وارد حریم هوایی ایران شدند که 130 فروند در برخورد با 533 هلیکوپتر با هم کشته شدند. 5 فروند هلیکوپتر روی زمین ماندند و نیروهای باقی مانده با 5 فروند هواپیما به ناو هواپیمابر «نیمیتز» رسیدند و عملیات به طور کامل منهدم شد.

در این کتاب از ایده های نویسنده اجتناب شده است تا روایت رنگارنگ وقایع نگاری را به تصویر بکشد و زوایای تاریک دوره ای حساس از تاریخ آمریکا را از دیدگاه آمریکا روشن کند. اگرچه قصد توجیه آمریکا برای مردم ایران را کم و بیش در این اتفاقات می توان دید، اما در لابه لای این اظهارات به خوبی می توان حماقت و خطای آمریکایی ها در روابط با ایران را درک کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا به خوبی نشان می‌دهد که چقدر نسبت به خشم و آرزوهای یک ملت در برابر سال‌ها ظلم بی‌تفاوت است و به دنبال حل مشکل گروگان‌ها با تلاش برای به دست آوردن مجدد قدرت در انتخابات این کشور است. اگرچه تجاوزات آمریکا با عملیات نجات برای آزادی گروگان ها سرپوش گذاشته شد، اما واضح است که در صورت اجرای این طرح، نه تنها گروگان ها نجات می یابند، بلکه جان صدها و هزاران انسان بی گناه دیگر نیز به خطر می افتد. همانطور که چارلی بکویث، فرمانده عملیات نظامی گفت: “هرجا کار کثیف باشد، به دلتا سپرده می شود.” »

4706a5dc 9927 4dbc aaf9 47718b2627a3 خبر خاکستری

بخشی از کتاب الوبوک کاخ سفید؟ !!

یک ساعت تا ظهر مانده بود. همیلتون بیانیه نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری را خواند. اوضاع تهران آنقدر داغ بود که در صفحه اول و دوم تیتر اول شد و دیگر اخبار انتخاباتی زیر آن باقی ماند. اما مهمترین خبر روز شکست ماموریت رمزی کلارک و میلر درست قبل از شروع آن بود. رهبران ایران قبلاً اعلام کرده اند که این دو را نمی پذیرند. یکی از اشغالگران سفارت عنوانی را در صفحه اول نیویورک تایمز نقل کرد:

روح خدا هرگز این دو نماینده شیطان را نخواهد پذیرفت.

کارتر به فرستادگان خود دستور داده بود که مدتی در ترکیه بمانند و باید امیدی در دل او باشد.

همیلتون چشمانش را از کاغذی که در مقابلش بود دور کرد. در اتاق با مکث کوتاهی باز شد. الکس یک افسر مجری قانون بود که با یک برگه کاغذ در دست وارد اتاق شد و مستقیم به سمت میز همیلتون رفت. برگه را روی میز گذاشت و گفت:

– آقای جردن این نامه ای است که در آن طرفداران خمینی خواهان تظاهرات در اطراف کاخ سفید هستند.

همیلتون یک بار متن نامه را مرور کرد. چنین خواسته هایی در دوران تصدی او امری عادی و طبیعی بود. گروه های مختلف معمولاً برای تظاهرات در مقابل کاخ فراخوان می دادند. آنها همچنین به همیلتون در مورد اقدامات امنیتی اطلاع دادند. برعکس روزهای قبل نتوانست نامه را امضا کند. درخواست تظاهرات هواداران خمینی از آن درخواست هایی نبود که او بلافاصله امضا کرد. لحظه تظاهرات آمریکا در مقابل سفارت ایران از هوشیاری او محو شد. من نگران بودم. با صدای الکس به خود آمد.

“تو امضا نمی کنی قربان؟”

– نه

همیلتون آنقدر جدی و قاطع “نه” گفت که الکس از شنیدن آن شوکه شد. بنابراین بدون اینکه چیزی بگوید، اجازه گرفت و مستقیم به اتاق رفت. خود همیلتون تعجب کرد. اولین بار بود که چنین تصمیمی می گرفت. او می ترسید که آمریکایی های خشمگین علیه حامیان خمینی قیام کنند و بجنگند. بلافاصله تلفن را برداشت و با دفتر رئیس جمهور تماس گرفت. این تصمیمی نبود که خودش گرفته باشد. باید نظر رئیس جمهور کارتر را جویا می شد. با این حال گفتگوی او با رئیس جمهور زیاد طول نکشید. کارتر به طور خلاصه گفت: «من این تصمیم را تایید می کنم. »

“سلام کاخ سفید؟” روایتی تکان دهنده از تنها عملیات نظامی آمریکا در خاک ایران توسط لیلا گوربانی در 208 صفحه نوشته شده و به تازگی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

علاقمندان به تهیه کتاب می توانند با ارسال رایگان کتاب از طریق سایت رسمی انتشارات شهید کاظمی (https://nashreshahidkazemi.ir/) و همچنین با ارسال نام کتاب به سامانه پیامکی 3000141441 کتاب را تهیه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید