«دومینو» داستانی علمی و تکان دهنده درباره واقعیت های پرورش حیوانات خانگی است

ساعت: 15:49
تاریخ انتشار: 14/9/1400
کد خبر: 1790990

ملکی پور گفت: مستند دومینو برای اولین بار با نگاهی بی طرفانه، جامع و علمی به بیان حقایقی درباره نگهداری از سگ به عنوان حیوان خانگی می پردازد که برای هر انسانی هشدار دهنده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ پدیده نگهداری سگ و گربه به عنوان حیوان خانگی یکی از پدیده های جدید کشورمان است که برگرفته از فرهنگ غربی است و البته با فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی مردم ما سازگاری چندانی ندارد. به همین دلیل است که مخالفان زیادی در کشور وجود دارد.

اما این پدیده بدون توجه به دیدگاه های مذهبی و فرهنگی هرگز مورد بررسی جدی و جامع قرار نگرفته است. اگرچه قطعا فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی در قرون اخیر به دلایل عقلانی زیر بار پذیرش پرورش سگ و گربه در خانه نبوده است.

این جای خالی قبلاً با یک اثر هنری جدید توسط یک مستندساز پر شده است. میثم ملکی پور مستندساز پیشکسوتی است که از منظر علمی و بی طرفانه به این موضوع پرداخته و به بررسی کامل و جامع آن پرداخته و در قالب یک مستند حرفه ای ارائه کرده است. این مستند با عنوان دومینو از شبکه سه سیما پخش شد.

با توجه به اهمیت این موضوع و این که برای اولین بار است، برای بررسی بیشتر با این مستندساز به گفت و گو نشستیم.

5fd514c0 0ca9 4eb4 9ec5 796dacb41725 خبر خاکستری

هدف شما از ساخت این مستند چه بود و پیام این مستند چیست؟

– هدف از ساخت این مستند بررسی علمی موضوع پرورش حیوانات خانگی به خصوص سگ است. این مستند بر اساس تحقیقات پربار و عمیق به بررسی مشکلات پرورش سگ به عنوان حیوان خانگی از منظر زیست محیطی از جمله آسیب به چرخه محیطی، آسیب به منابع آب و خاک و تهدید حیات وحش می پردازد. مردم، جنبه آسیب اقتصادی به کشور و…

به نظر می رسد نگهداری سگ و درمان این حیوانات برای محیط زیست مفیدتر است، چرا می گویید باعث آسیب به محیط زیست می شود؟

– در این مستند صحنه هایی از حمله سگ ها به شیر، جوجه تیغی، یوزپلنگ و … را به نمایش می گذاریم در حالی که طبیعت سگ ها این نیست، بلکه دلیل آن نژادهای جدید سگ است که انسان با تغییر محیط این حیوانات و جفت گیری در معرض آنها قرار می گیرد. قرار دادن عمدی یا غیرعمدی سگ ها سگ هایی هستند که ظاهری شبیه سگ دارند، اما خلق و خوی جدیدی پیدا کرده اند و گاهی بسیار خطرناک هستند.

جداسازی حیوان از زیستگاه طبیعی و انتقال آن به محیطی دیگر، چرخه محیطی را در هر دو محیط مختل می کند و برخی از گونه های جانوری را در هر دو محیط در معرض خطر قرار می دهد. به عنوان مثال، در مطالعه خود متوجه شدیم که در محیط‌هایی که سگ‌ها سرایت کرده‌اند، غذای پرندگان می‌خورند و برخی از گونه‌های پرندگان مانند دارکوب در آستانه انقراض هستند که همین امر چرخه محیط را مختل کرده است. و این برای همه حیوانات خطرناک خواهد بود.

در خود سگ های مورد مطالعه به افرادی برخوردیم که در محیطی غیربهداشتی و غیر اصولی در حاشیه شهر تهران برای تولید نژادهای گرانتر اقدام به جفت گیری سگ کرده اند و این خود باعث ظلم به این حیوان شده است.

در مورد رفاه حیوانات همین بس که در بسیاری از کشورهای غربی غذا دادن به سگ ممنوع است و مرتکب جریمه می شود، زیرا به این ترتیب سگ یا گربه شرطی شده محیط زندگی خود را تغییر می دهد و در عوض به دنبال غذای طبیعی می شود. در محیط جدید باقی می ماند و علاوه بر آزادی و آزار مردم، چرخه محیط زیست را مختل می کند.

به همین دلیل است که وقتی در جریان فیلمبرداری این مستند با مردی که صاحب دو بیمارستان حیوانات در تهران است، مصاحبه کردیم، متوجه شدیم که او خودش مخالف نگهداری از حیوانات خانگی است، زیرا دغدغه‌اش همین مسائل و مشکلات است.

مسائل زیست محیطی بخشی از مشکل نگهداری سگ در خانه است. مشکلات دیگری مانند مشکلات اقتصادی وجود دارد. سالانه مقدار زیادی ارز برای واردات غذای حیوانات خانگی صادر می شود که در شرایط اقتصادی کنونی کشور اهمیت ویژه ای دارد.

در مورد پرورش سگ، آیا به جز جفت گیری غیربهداشتی با مشکلات دیگری هم مواجه شده اید؟

– بله، مشکلات دیگری نیز وجود داشت، از جمله ملاقات با گروه‌های فعالان به ظاهر حقوق حیوانات که به ظاهر به دنبال حفظ حقوق سگ‌ها هستند، اما اهداف دیگری مانند منافع شخصی برای افزایش پرورش و خرید سگ در جامعه را بدون توجه به اینکه مشکلات و مشکلات او

البته هیچ کس منکر این نیست که باید با حقوق سگ به عنوان موجود زنده برخورد کرد، اما بحث این است که حقوق سگ باید رعایت شود، همانطور که باید حقوق بشر و حقوق حیوانات دیگر رعایت شود. و حقوق سگ اساساً این است که در فطرت خدادادی خود باشند، نه اینکه سعی کنند آنها را از زیستگاه خود جدا کنند و به محیط جدیدی که برای آن خلق نشده اند عادت کنند.

از چه منابع علمی برای تحقیقات اسنادی خود استفاده کردید؟

– مطالعه عمیقی روی این پروژه داشتیم که هفت هشت ماه طول کشید. ما از کتاب ها و منابع حقوقی و علمی زیادی استفاده کردیم و کارشناسان مختلف را مورد مطالعه قرار دادیم.

در کار میدانی نیز با مشکلات زیادی مواجه شدیم. جامعه ای که ما مطالعه کردیم، کسانی که حیوانات خانگی نگهداری می کردند، افرادی بودند که وقتی از مستند ما مطلع شدند، علیه ما موضع گرفتند و با ما همکاری نکردند، اگرچه بعداً متقاعد شدند که کمی دورتر هستند و صدای ما را شنیدند. استدلال های منطقی

مستند فقط سگ شماست یا حیوانات خانگی دیگر را تماشا کرده اید؟

– در قسمت اول روی سگ ها کار کردیم و اگرچه بسیاری از مسائل و مشکلات مطرح شده برای همه حیوانات مشترک است، اما با توجه به نتایج علمی که از بررسی این موضوع به دست آوردیم، قصد داریم مشکلات دیگر حیوانات خانگی را در بخش های زیر بیایید وارد جزئیات شویم.

اما اولویت در ساخت مستند ما Dogs بود، زیرا مشکلات و خطرات بسیار بزرگتر و جدیتر بود و لازم بود در نهایت این مشکل را بررسی و در معرض دید عموم قرار دهیم.

چرا اینقدر نگران این افزایش غیرعادی جمعیت سگ هستید؟

– نگرانی هایی که این حیوانات برای مردم ایجاد می کنند و آرامش را از شهروندان سلب می کنند، نابخشودنی است. علاوه بر این، خلأهای قانونی در این زمینه وجود دارد و به عنوان مثال در بسیاری از موارد سگی به یک شهروند حمله کرده و او را به شدت مجروح کرده است، زیرا در این زمان شاهدی وجود ندارد و دوربین این اتفاق ناگهانی را ثبت نکرده است. در مورد این موضوع شکایت کنید.

سگ های ولگرد و رها شده طبق قانون در صورت حمله به مردم در مقابل شهرداری مسئول هستند و بنا به درخواست مردم باید در این راستا یعنی جمع آوری و عقیم سازی این حیوانات برای کنترل جمعیت خود اقدام کنند.

در نگهداری سگ ها مشکلاتی وجود دارد که قابل مشاهده نیستند. به عنوان مثال، با شروع تاج گذاری در یک نقطه، جمعیت سگ های ولگرد در خیابان به طور ناگهانی افزایش یافت، زیرا حیوانات خانگی به عنوان حاملان غیرقابل کنترل تاج اعلام شدند و باید از این خطر جلوگیری شود، بنابراین بسیاری از خانواده ها خود را دارند. حیوانات خانگی در خیابان مانده است.

یا خیلی از خانواده ها سگ می خرند، اما بعد از مدتی یا خرید می کنند یا به دلیل گرانی و سختی پرورش آن ها و یا به دلیل رشد و زشتی سگ ها، آنها را در خیابان ها یا حاشیه شهرها رها می کنند. .

به هر حال، هر نژاد سگ متعلق به منطقه خاصی است و وقتی این اتفاق می افتد، سگ هایی از نژادهای مختلف در کنار یکدیگر قرار می گیرند، نژادها متولد می شوند و نژادهای بسیار خطرناک تری متولد می شوند.

به ویژه، این حیوانات مستعد ابتلا به هاری هستند و همانطور که بارها مشاهده شده است، با حمله به انسان، این بیماری جدی را به انسان منتقل می کنند. بیماری که در صورت عدم ردیابی، شناسایی و درمان بلافاصله پس از حمله حیوان موجب مرگ انسان و دردناک است زیرا به حالت هذیان می انجامد و سپس جان او را می گیرد.

با توجه به کارهای گسترده ای که برای ساخت این مستند انجام داده اید، آیا هدف خود را از توزیع بین المللی آن در نظر گرفته اید؟

– بله، این مستند یک اثر کامل است و از همه ابعاد ممکن به موضوع نگاه کرده است و ما در اینجا بحث هایی را ارائه کرده ایم که ذهن مخاطب را به موضوع باز می کند. ما بی طرفانه به مشکل نگاه کردیم و یک مستند علمی با استانداردهای یک مستند خوب تهیه کردیم.

ما این مستند را توسط بسیاری از کارشناسان ارزیابی کردیم و آن را با نمونه های آن مقایسه کردیم. نکته جالب این بود که مستند ما بسیار پربار، ریتمیک و مرتبط است و فقط سوالی نیست که باید پرسیده شود و بی پاسخ بماند، بلکه جواب گرفته است و می تواند برای کشورهای دیگر معنادار و جذاب باشد.

مثلاً یک مستند Manoto روی سگ ها کار کرده و می گوید هر چه برای همه خوب است، سگ ها کنار هم هستند، اما اینطور نیست.

سگ به عنوان یک حیوان می تواند سگ چوپان، سگ پیشاهنگ یا چیزی شبیه آن باشد، یعنی سگ در جایگاه و نقش خود باشد، اما وقتی این حیوان را با حیات وحش وارد جامعه انسانی می کنیم و در آن همزیستی می کنیم. ما انتظار مرز یک انسان را داریم، با مشکلات و مشکلات فراوان و البته خطرناک روبرو خواهیم شد.

چند سال است که مستند کار می کنید و تاکنون چه کار کرده اید؟

– 15 سال است که مستند کارگردانی می کنم و تاکنون مستندهای زیادی مانند مستند پاسارگاد و تخت جمشید، مستند ساخت حرم امام حسین و حرم مسلم بن عقیل به سفارش ستاد بازسازی عتبات عالیات و… ساخته ام. اسناد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید