تصمیم تکان دهنده شورای عالی کار درباره حقوق کارگران

تصمیم تکان دهنده شورای عالی کار درباره حقوق کارگران

اعتراض گروه های مختلف کارگران در واحدها و اصناف مختلف به مصوبه دستمزد ۱۴۰۲؛ کارگران معتقدند افزایش 27 درصدی حداقل دستمزد و افزایش 21 درصدی سایر سطوح حقوق در این شرایط اقتصادی حتی قادر به حفظ قدرت خرید در سطح سال قبل نیست و بدون شک به فروپاشی طبقه کارگر منجر خواهد شد. معیشت .

نگرانی در مورد احتمال فشار معیشتی و افزایش فشارهای اقتصادی یک نگرانی رایج است. به گفته جمال ملا (فعال اتحادیه صنف کارگزاران مخابرات روستایی و نماینده جامعه کارگزاران مخابرات روستایی در استان آذربایجان غربی) دولت و کارفرمایان با این مصوبه دستمزد کارگران را در تنگنا قرار می دهند و این در حالی است که وعده های آنها از جمله “کنترل تورم”. ” یا “اصلاح “حقوق میانسال” هیچ تضمینی برای عملکرد ندارد و اطمینان بخش نیست.

کارگران شوکه شدند!

وی افزود: در بحبوحه نوسانات قیمت کالاها، کالاها و خدمات که ناشی از ناتوانی در کنترل تورم و کم کاری نمایندگان مجلس بود، جامعه کارگری شاهد یک اتفاق غیرمنتظره بود که همه را شوکه کرد و خستگی ناشی از کار و زحمات روزانه کارگران دو برابر شد متاسفانه در آخرین روز سال 1401 تحت تاثیر پیشنهادات دولت و با رعایت کامل مطالبات کارفرمایان و بدون توجه به ماده 41 قانون کار، حداقل دستمزد کارگران توسط شورای عالی کار 27 درصد افزایش یافت. ; این تصمیم غافلگیرکننده 14 میلیون کارگر کشور را بیشتر نگران کرد.

وی گفت: متأسفانه این سیاست فریز دستمزد کارگران را بیش از پیش کوچکتر می کند و افزایش تورم در تمام سطوح بازار باعث می شود آنها با سختی و فشار مضاعف بر معیشت خود مواجه شوند.

همدستی دولت و کارفرما

کارگران انگیزه ندارند

ملا ادامه می دهد: اظهارنظر مسئولان دولت، مجلس و فعالان جامعه کارفرمایی مبنی بر اینکه افزایش بالای دستمزد کارگران باعث تورم در کشور می شود فضای شورای عالی کار را متاثر از این موضوع کرد به طوری که دولت و کارفرما در نزدیک شدن به می توانند به اهداف خود در تعیین حداقل نرخ دستمزد برای سال 1402 دست یابند.

وی تاکید می کند: این امر می تواند باعث شود که کارگران انگیزه کافی برای کار نداشته باشند و بهره وری آنها کاهش یابد. این وضعیت یقینا بر بازدهی و کیفیت کار تاثیرات منفی خواهد گذاشت، هرچند باعث اعتراض جامعه کارگری نیز خواهد شد.

نماینده کارگزاران مخابرات روستایی آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال نمایندگان دولت و کارفرمایان از قبل بر سر رقم دستمزد به توافق رسیده اند و مذاکرات و چانه زنی در شورای عالی کار بیشتر شبیه نمایش و تظاهر بود تا واقعیت. اضافه کرد: یکی از نشانه هایی که می تواند دخالت دولت در تعیین دستمزد کارگران را ثابت کند، تصویب فوری حق مسکن در شورای دولت است که تنها از توافق قبلی درباره رقم دستمزد صحبت می کند، چرا که طبق بررسی روند تصویب حقوق مسکن کارگران توسط دولت در سال های اخیر که ماه ها به طول انجامید. در جلسات رسمی، رقم حقوق مشخص شد.

وعده ها تضمین نمی شود

وی تاکید کرد: نمی توان به وعده های دولت اعتماد کرد. وی می افزاید: ارائه نظریه برگزاری جلسه بررسی و تغییر دستمزد کارگران در اواسط سال پس از افزایش تورم بیش از پیش بینی شده یا قصد دولت برای احیای حقوق کارکنان خود می تواند یکی از دلایلی باشد که نمایندگان کارگران را متقاعد کند. مطابق با مصوبه شورای عالی کار به نظر می رسد کارکرد دیگری ندارد.

به گفته آخوند، باور چنین وعده ای که احتمال بازنگری یا احیای دستمزد کارگران وجود داشته باشد بسیار دشوار است و البته در شرایط کنونی تحقق آن غیرممکن است و در نتیجه نمی توان چنین وعده هایی را باور کرد یا امیدوار کرد. تحقق آنها

انتظارات کارگران از دولت

این فعال صنفی در ادامه به انتظارات کارگران از دولت اشاره و خاطرنشان می کند: به هر حال اکنون که حداقل دستمزد کارگران تعیین شده است، باید دید آیا طبق اظهارنظرهای قبلی، دستمزد کارگران عامل تورم اعلام می شود و یا نه. بر اساس وعده‌های مکرر به جلسات مزدی، شورای عالی کار به نمایندگان کارگری داد، مقامات اقتصادی می‌توانند یا می‌خواهند تورم شدید را مهار کنند. با محاسبات و فرمول های آنها دیگر بهانه ای برای افزایش تورم وجود نخواهد داشت در حالی که شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری کنترل تورم نامیده شده است.

ملا نتیجه می گیرد: به طور خلاصه، دیگر بهانه ای برای کنترل تورم برای دولت و مجلس وجود ندارد، زیرا دستمزد کارگران نیز کاهش یافته است. باید منتظر ماند و دید که مسئولان چگونه می توانند اقدامات مثبت، عملی و سازنده ای در این راستا انجام دهند و آیا می توانند سطح قدرت خرید کارگران را به شهریور 1400 یا حداقل به فروردین 1401 برگردانند؟

دیدگاهتان را بنویسید