رادیو با دومینو، علیه دوستداران حیوانات خانگی

رادیو با دومینو، علیه دوستداران حیوانات خانگی

روز جدیداخیرا مستندی به نام دومینو برای حیوانات خانگی منتشر شد که بالای آن مورد انتقاد مردم قرار گرفت.

به تازگی مستندی به نام دومینو برای حیوانات خانگی منتشر شده که نوک پیکان آن کاملا مورد انتقاد مردم قرار گرفته است. این مستند به این موضوع می پردازد که چرا مردم حیوانات خانگی نگهداری می کنند یا چرا به حیوانات ولگرد مانند سگ های ولگرد کمک می کنند.

مهدی نبی یان، کارشناس محیط زیست و فعال حقوق حیوانات گفت: من این مستند را به طور کامل تماشا کردم و فکر می کنم مستند موفقی بود. من حدود 15 سال است که مستندسازی می کنم و در واقع مستند یک سری اطلاعات و دیدگاه های مختلف را برای مقابله با مشکلات موجود بیان می کند و در نهایت قضاوت به عهده مخاطب است. در نهایت، این تلاش خواهد کرد تا مقامات را شروع کنند. بنابراین یکی از اهداف مستند ایجاد انگیزه در کارکنان است تا آنها مشکلات و خواسته ها را بشناسند و به آنها وارد شوند. از این منظر از کسانی که درگیر این ماجرا شدند ممنونم. از طرفی این مستند همانطور که گفته شد یک قسمت نیست بلکه چند قسمت است و اکنون فقط یک قسمت از آن پخش شده است. بنابراین هنوز برای قضاوت زود است.»

شهرداری ها مسئول حیوانات در شهر هستند

نبیان ادامه داد: در خصوص نقش مسئولان در این حوزه باید بگویم قانونگذار وارد عمل شد. موضوع حیوانات ولگرد از دهه 40 در قوانین شهرداری مطرح شد. در مواد 50 تا 55 قانون شهرداری آمده است که شهرداری ها در قبال حیوانات موجود در شهر مسئولیت دارند. در واقع بحث مدیریت جمعیت سگ های ولگرد، موش های شهری، بیماری های قابل انتقال از حیوانات به انسان و… است. به شهرداری ها و دهیاری ها تقسیم می شود. وقتی تشریعی است یعنی مراجع تکلیفی دارند. در گذشته تعدادی از مردم در برخی نقاط تهران گوسفندپروری می کردند و ناآرامی و آلودگی در شهر حاکم بود. قانونگذار می گوید این اتفاق نباید در شهر بیفتد. آیا قبول دارید که مردم با این استدلال که گوسفند حیوان خانگی است و مشکلی ایجاد نمی کند، دوست دارند به عنوان حیوان خانگی نگهداری کنند؟

در این زمینه قانون باید محدوده فعالیت را مشخص کند. به نظر می رسد در تمام دنیا، اگر فردی بخواهد حیوان خانگی داشته باشد، ابتدا باید واجد شرایط باشد. در بحث صلاحیت، بحث سلامت روحی و اخلاقی شخصی که حیوان خانگی را نگهداری می کند، آسیب رساندن به حیوان نیست، بلکه از طرف دیگر این است که آیا آن شخص تمکن مالی و توانایی نگهداری از حیوان را دارد یا خیر؟ الان مثلاً در کشورهای دیگر نگهداری سگ هاسکی در آپارتمان 60 متری ممنوع است، زیرا این همان خشونت علیه حیوانات است. همین امر در مورد سگ ها و گربه های خانگی و همچنین سایر حیوانات خانگی برای حفظ حقوق خود صدق می کند. این که کسی بخواهد آنها را با هر وسیله ای نگهداری کند، اصلا درست نیست. ما به قوانینی برای جلوگیری از سوء استفاده از حیوانات توسط افرادی که خود را دوستدار حیوانات می دانند، نیاز داریم. بنابراین، همه حق دارند حیوان خانگی داشته باشند، اما شرایطی وجود دارد که باید رعایت شود. شرط اول داشتن حداقل امکانات اولیه برای نگهداری حیوان است. در کشورهای دیگر نیز قوانین خاصی در این زمینه تدوین شده است».

وی در خصوص سگ های ولگرد خاطرنشان کرد: در این زمینه قانونگذار مواردی را مشخص کرده است. دستورالعمل کنترل و مدیریت جمعیت سگ های ولگرد مصوب 1387 توسط وزارت کشور به شهرداری ها و دهیاری ها در صفحات 12 تا 15 نشان می دهد که شهرداری ها و دهیاری ها در بحث سگ های ولگرد دقیقاً چه چیزی باید داشته باشند. در این دستورالعمل آمده است که سگ ها در مناطق شهری و روستایی باید توسط شهرداری ها و دهیاری ها به سه روش خفگی، تور زنده و اسلحه بیهوشی جمع آوری شوند. در این سه راه سگ ها نیاز به احیاء دارند و سگ های ولگرد به عنوان صاحبان درختان شهر شهرداری به عهده شهرداری هستند نه افراد و شهروندان.

مسئولیت کلیه حیوانات شهری مانند سگ و موش بر عهده شهرداری است. سگ ها باید زنده نگه داشته شوند و به مراکز کنترل منتقل شوند و در مراکز کنترل با حضور دامپزشک مورد بازرسی قرار گیرند. بودن. یعنی افرادی که می خواهند از این سگ ها نگهداری کنند با مراجعه به این مراکز و پرداخت هزینه عقیم سازی آنها را دریافت می کنند. همچنین فرد با ضمانت کتبی متعهد می شود که سگ را رها نکند و در صورت مشاهده مجدد این سگ در معابر عمومی، توقیف می شود و این شخص دیگر حق بازداشت را نخواهد داشت.

طبق دستورالعمل، سگ های بی مصرف و غیراصیل باید با مرگ ملایم دفع شوند و به عنوان زباله های عفونی در محل های دفن زباله معین دفن شوند. نکته اینجاست که وقتی شهرداری ها می خواهند قانون را اجرا کنند، متاسفانه برخی از حامیان از اجرای قانون منصرف می شوند. از سوی دیگر تحریک شبکه های ماهواره ای در خارج از کشور این سوال را مطرح می کند که در نتیجه اجرای قانون با مشکل مواجه می شود. در حالی که خود آمریکا تیم های نجات سگ های ولگرد دارد، اما اگر سگ ولگردی ببینند، آن را می گیرند و در نهایت 7 روز نگه می دارند. اگر تا 7 روز مراقبتی برای این سگ صورت نگیرد، سگ را می کشند و با رعایت بهداشت دفن می کنند.»

واکنش کاربر

کاربر نوشت: سگ و گربه ملت را پس دادند!
و الان ملت باید چکار کنه؟ سگ خانگی خود را تا زمانی که بمیرد در طبیعت رها کنید؟

رادیو با دومینو در برابر دوستداران حیوانات خانگی

کاربری در این باره نوشت: مستند دومینو از شبکه سه پخش شد همه آلودگی های محیط زیست و نابودی اکوسیستم کره زمین.

دیگری نوشت: به گزارش شبکه سه در مستند دومینو، دلیل کاهش جمعیت دارکوب در ایران، افزایش سگ های ولگرد در طبیعت است.

کاربر دیگری نوشت: هنوز خیلی ها نمی دانند که غذا دادن به سگ های ولگرد یا به اصطلاح سگ های ولگرد مساوی با تخریب محیط زیست است.

کاربر دیگری درباره این مستند اظهار داشت: مستند دومینو قسمت 3 نه تنها سگ ها را به شکستن لایه اوزون و انفجار فضاپیمای چلنجر متهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید