الان مشکل کشور ما حیوانات خانگی هستند؟

الان مشکل کشور ما حیوانات خانگی هستند؟

روز جدید «طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات مضر و خطرناک» از همان ابتدا حرف و حدیث های زیادی را دنبال کرد و پس از انتشار متن آن، زمینه های مرتبط با آن به اوج خود رسید. طرحی که به نظر حتی به نظر کارشناسی جز مردم توجهی نداشت.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه ای را با عنوان «حمایت از حقوق عمومی در برابر حیوانات مضر و خطرناک» به مجلس تقدیم کردند و مشخص شد که هدف آن قانونی کردن حمایت از حیوانات «مضر و خطرناک» و حمایت از حقوق بشر است. . برابر با خطراتی که این حیوانات پنهان می کنند. در این طرح برای نگهداری حیواناتی مانند «تمساح (تمساح)، مار، مارمولک، موش و میمون، لاک پشت، گربه، خرگوش و سگ، جریمه نقدی از 10 تا 30 برابر حداقل دستمزد پیش بینی شده و این حیوان نیز مصادره خواهد شد. .

این طرح از همان ابتدا با حرف و حدیث های زیادی همراه بود و پس از انتشار متن آن زمینه های مرتبط به اوج خود رسید. طرحی که به نظر می رسد حتی نظر کارشناسی را به جز مردم نادیده می گیرد و نه تنها حامی حقوق مردم نیست، بلکه می تواند حقوق مردم را در معرض تضییع قرار دهد. در کشورهای دیگر قوانین متعدد و سختگیرانه ای در مورد نگهداری از حیوانات وجود دارد، زیرا افراد زیادی از حیوانات خانگی نگهداری می کنند، اما پرورش این حیوانات هرگز به طور کلی ممنوع نشده است.

عدم ارتباط قانونگذار با بطن جامعه

مهدی نبیان کارشناس حیات وحش به آفتاب یزد گفت: نکته اینجاست که قانونگذار در این بحث به نظر نه به بطن جامعه متصل است و نه نظر کارشناسان این حوزه را دریافت کرده است. داستان از این قرار است که انسان ها معمولاً نگهبان حیوانات خانگی هستند. یعنی هیچ حیوان اهلی را نمی توانیم تصور کنیم که آزادانه در طبیعت زندگی کند. یعنی همانطور که گاو و گوسفند و مرغ و خروس و … را رها نمی کنیم سگ و گربه نیز حیوان خانگی محسوب می شوند. این بدان معنی است که ما در طبیعت زیستگاهی برای این حیوانات نداریم، بنابراین نمی توانیم بگوییم که برخی از حیوانات خانگی نمی توانند نگهبان انسان داشته باشند.

ما کارشناسان محیط زیست معتقدیم که همه حیوانات خانگی باید تحت نظارت مستقیم انسان باشند و به مشکل سگ های ولگرد در طبیعت بسیار پایبند هستیم. ما معتقدیم که این سگ ها باید از هر طریقی از طبیعت حذف شوند و یکی از راه های از بین بردن این سگ ها زنده ماندن، درمان آنها و سپردن آنها به یک نگهبان است. اینکه قانونگذار فقط از یک بعد به این موضوع ورود کرده و به موضوع پرداخته است، نشان می دهد که تلاش محافظان محیط زیست برای تخلیه طبیعت از حیوانات ولگرد بی نتیجه خواهد بود. ما یک فروشگاه حیوانات خانگی قانونی داریم، یعنی مغازه هایی که محصولات مورد نیاز حیوانات خانگی را می فروشند.

از طرفی کلینیک های دامپزشکی برای پت در سراسر کشور وجود دارد و الان هم گفته اند نگهداری از حیوانات خانگی ممنوع است. در واقع نتیجه ای که من از این طرح دارم این است که حیوان خانگی تحت پوشش قانونگذار نیست. مثل این است که جاده بسازند و بنزین بفروشند و بعد بگویند استفاده از ماشین حرام است. چنین چیزی ممکن نیست. زمانی که فروشگاه های حیوانات خانگی وجود دارد و حیوانات خانگی خرید و فروش می شوند و از طرف دیگر کلینیک های دامپزشکی حیوانات خانگی به صورت قانونی فعالیت می کنند، نمی توانیم بگوییم نگهداری از حیوانات خانگی ممنوع است.»

صورت مشکل را پاک کنید

وی ادامه داد: قبول دارم که در جامعه نسبت به نگهداری حیوانات خانگی حساسیت وجود دارد اما رفع مشکل مشکلی را حل نمی کند. اگر قانونگذار در چارچوب معینی عمل کند، باید همه جوانب اجتماعی، اقتصادی و علمی موضوع را در نظر بگیرد. محیط بانان همانطور که با بحث از رها شدن و نافرمانی حیوانات خانگی مخالفند، تا زمانی که قوانین و مقررات وجود داشته باشد، در بحث پرورش حیوانات خانگی نیز مشکلی ندارند. متأسفانه در بحث حیوانات اهلی به ویژه بت ها قانون حقوق حیوانات و حقوق بشر نداریم.

در هر کشور توسعه یافته، نگهداری از حیوانات خانگی در حال حاضر تابع قوانین و مقررات بسیار سختی است. در هیچ کشور توسعه‌یافته‌ای در جهان افراد اجازه ندارند حیوانات خانگی خود را آزادانه با ماشین حمل کنند. یعنی در آمریکا اگر شخصی سگ خود را با ماشین جابه جا کند، جریمه سنگینی برای فرد و به احتمال زیاد سگ توقیف می شود. زیرا یک قانون وجود دارد که سگ باید داخل جعبه استاندارد جابجا شود. به عنوان یک فرد، اگر کودک زیر 6 سال باشد، باید روی صندلی بلند بنشیند، در غیر این صورت جریمه می شود و حتی ممکن است از حضانت کودک محروم شود. در این کشورها اگر فردی با سگ خود بدون قلاده از خانه خارج شود باز هم فرد جریمه می شود. یا اگر سگ فردی بیرون برود و صاحب سگ مدفوع را جمع نکند، فرد جریمه می شود و گاهی جریمه به 100 میلیون تومان می رسد.

در آمریکا مردم اجازه ندارند با سگ خود تا فاصله 500 متری از مدرسه راه بروند، اما در ایران متاسفانه قانونی در این زمینه وجود ندارد و به جای قانون، شرایط و قوانین نگهداری از حیوانات خانگی را تمیز می کنیم. با تصویب این طرح، تکلیف ده ها هزار شهروند ایرانی که در خانه های خود حیوانات خانگی دارند چیست؟ ما باید قوانین و مقرراتی را برای این گروه تعیین کنیم. الان در آمریکا اگر سگی حتی با قلاده به کودکی پارس کند و او بترسد و شکایت کند احتمال لغزش سگ بسیار زیاد است. هرج و مرج عجیبی در پرورش حیوانات خانگی در ایران وجود دارد و قانون در این زمینه نداریم و از طرفی قانونگذار نیز اطلاعی از ابعاد موضوع ندارد.»

قانونگذار باید شرایط نگهداری حیوانات را مشخص کند

نبی یانگ افزود: «اولین قدم، داشتن قوانین شفاف و شفاف برای نگهداری حیوانات خانگی است. به عنوان مثال، در استرالیا، اگر بیش از یک گربه وجود داشته باشد، یک نفر جریمه می شود، اگر حیوان نابارور نباشد، یک نفر جریمه می شود و توله سگ در بسیاری از کشورها ممنوع است. من باید در آن سمت حرکت کنم. ما با ممنوعیت به این چیزها نمی رسیم باید بتوانیم با قانونی که حدود افراد را مشخص کند این مشکل را حل کنیم.

قانونگذار باید شرایط نگهداری حیوانات را مشخص کند. این هرگز با ممنوعیت تحمیل نخواهد شد. ما قطعاً باید حقوق افرادی را که می خواهند حیوانات خانگی داشته باشند به رسمیت بشناسیم. اما این بدان معنا نیست که هر کسی با سگ یا گربه می تواند کاری انجام دهد. حدود و ثغور افراد را باید با یک سری قوانین مشخص مشخص کرد. ما فقط مجبور نیستیم به دنبال خرید اسباب بازی های زنده و بردن آنها به خانه باشیم و حیوانات نیز حقوقی دارند.

سلامت جامعه

مهدی نبیان تاکید کرد: ما قانونی برای نگهداری حیوانات خانگی در منازل نداریم، یعنی هرکس در این زمینه هر کاری می خواهد انجام دهد. به عنوان مثال در کیش افرادی دیده می‌شوند که سگ‌های هاسکی متعلق به مدارهای شمالی را در نزدیکی قطب نگهداری می‌کنند. اگر کشور ما قانونی بود، پرورش این گونه حیوانات برای این گونه افراد ممنوع می شد، زیرا این اقدام عین خشونت علیه حیوانات است. اگر مردم نتوانند از حیوان خانگی مراقبت کنند، می تواند منبع بیماری برای صاحبان سگ و جامعه باشد. ما در حال حاضر نمی دانیم که چه تعداد سگ در خانه های سراسر کشور نگهداری می شود.

با عنایت به دغدغه قانونگذار محترم در این زمینه، هم از نظر فرهنگی و هم با توجه به مشکلاتی که حیوانات اهلی بدون صاحب و حیوانات اهلی با صاحب اما بدون قانون می توانند برای سلامت روان جامعه ایجاد کنند، اما راه حل آن نیست. نهی «بلکه استفاده از متخصصان و متخصصان در زمینه محیط زیست، دامپزشکی و بهداشت و تدوین قوانینی است که می تواند هم از حقوق صاحبان سگ حمایت کند و هم از حقوق صاحبان سگ و حقوق شهروندان.

واکنش کاربر

کاربر نوشت: حیوانات خانگی ممنوع، او همچنان می خواهد ازدواج کند

کاربر دیگری نوشت: ندانستن از یک معضل اجتماعی بسیار عجیب است. یعنی آیا افرادی هستند که ندانند بسیاری از کشورهای دنیا دارای خانواده یا حیوانات خانگی تنها هستند؟

دیگری نوشت: و وقتی به قانونگذاران در مورد آنها می گویم، یعنی قانونی در مورد پرورش حیوانات خانگی وضع کنید، حیوانات خانگی را ممنوع نکنید، متوجه نمی شویم که ممنوعیت نمی تواند مانع از این کار شود.

کاربر دیگری نوشته است: اینکه ماشین با حیوان خانگی جریمه می شود یعنی چه طور ما را به دامپزشکی می رسانیم؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید