داستان فریب معلم در دوره های آموزشی پیشرفته

داستان فریب معلم در دوره های آموزشی پیشرفته

نمی توان در مورد آموزش صحبت کرد و به نقش معلم اشاره نکرد. نمی توان انتظار داشت که یک سیاست راهبردی در مدارس سراسر کشور اجرا شود، اما معلم با این سیاست راهبردی آشنایی چندانی ندارد.

وقتی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و راهکارهای اجرای این سند صحبت می کنیم. طبیعتاً باید بررسی شود که معلمان مدارس تا چه اندازه با اهداف و تصمیمات سند آشنایی دارند و بر اساس آن فعالیت آموزشی خود را انجام می دهند.

در سند اصلی اصلاحات، معلم به عنوان مسئول رسالت مهم تربیت دانش آموزان در نظام آموزش رسمی عمومی تعریف شده است. نقش معلم در سند به مثابه راهنما و راهنمای قابل اعتماد و بصیرتی در فرآیند آموزشی تلقی می شود و مؤثرترین عنصر در انجام رسالت های نظام رسمی آموزش همگانی است.

از سوی دیگر، در چند جای سند، مانند فصل هفتم و تبیین راهکارهای اجرای سند، بر محوریت معلم در رابطه معلم و دانش آموز در آموزش و پرورش تاکید شده است.

مجموع همه این موارد باعث شد تا در یکی از گزارش های خود درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از برخی معلمان کلاس ها و مدارس مختلف بپرسیم که تا چه اندازه با سند تحول آشنایی دارند؟

ما سند تغییر را در طول دوره های تکمیلی به صورت تقلبی ارائه کردیم

معلمی که مدیر هنرستان دخترانه تهران است. وی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوال ما در مورد سند تحول گفت: چند بار چند فایل pdf و دوره تکمیلی را به صورت مجازی در سامانه ltms (سامانه مجازی کلاسی) برای ما ارسال می کنند. خدمات) مربیان) برای بازداشت؛ چیزی بیشتر نبود.

اکثر معلمان با تقلب و جست و جو برای گرفتن نمره ای که برای دوره ضمن خدمتشان در نظر گرفته می شود به این دوره های مجازی پاسخ دادند. اما اگر بگویید من یک کلمه از این سند را می دانم یا می دانم که این سند چقدر مفید است یا نتیجه آن در کار مشخص است، من در اطرافیان و همکارانم چیزی ندیدم و فکر نمی کنم سایر همکارانم. اینقدر هم بدان

معلمان چقدر با سند تحول بنیادین آشنایی دارند؟

فرهنگ دیگری که معلم هنرستان پسرانه در منطقه فقیرنشین اندیکا در استان خوزستان است. وی در گفتگو با خبرنگار مهر از ارزش این سند مهم گفت اما در عین حال معتقد است زمانی که تجهیزات و امکانات لازم برای تحقق سند مهیا نباشد؛ اما در عین حال بر این باور است که وقتی تجهیزات و امکانات لازم برای تحقق سند وجود نداشته باشد، این سند مهم برای ما بسیار ارزشمند است. در عمل، این سند در مدرسه اعمال نمی شود.

در این سند تاکید شده است که دانش آموز باید هر چیزی را که در کتاب می بیند به صورت واقعی لمس کند، اگر دانشجوی رشته هنر قرار است چیزی در رشته برق یا کامپیوتر مطالعه کند، باید ابزار لازم را در عین حال داشته باشد.

وی در این خصوص گفت: سند تحول بنیادین چه به لحاظ نظری و چه زیرساختی به همه راه هایی اشاره می کند که دانش آموز را در یادگیری بهتر آموزش همه جانبه یاری می کند.

این سند تاکید می کند که دانش آموز باید هر چیزی را که در کتاب می بیند در واقعیت لمس کند. اگر دانشجوی هنر قرار است در رشته برق یا کامپیوتر چیزی بخواند باید در عین حال وسایل لازم را داشته باشد.

وی با انتقاد از وضعیت نامناسب گلخانه ها با تجهیزات کافی گفت: این یکی از اصول سند بود که متاسفانه اجرایی نشده است. ما از نظر تعمیرات و تجهیزات در گلخانه خود چیزی نداریم.

در اواخر دهه 80 و اواخر دهه 80 دولت احمدی نژاد برای آموزش فنی و حرفه ای تجهیزاتی مانند کلید، پریز، تابلو برق، دستگاه لحیم کاری به هنرستان ما فرستاد، اما از دهه 80 تا امروز هنرستان در منطقه ما تقویت نشده است. به هر طریقی از نظر توسعه ابزارهای آموزشی.

هیچ کلید پل به این مدرسه اضافه نشده است. هر چه داشتیم در طول این سال ها فرسوده یا از بین رفته بود. در چنین شرایطی چگونه می توانیم مهارت آموزی داشته باشیم یا به آموزش های چندوجهی بپردازیم.

علیرغم اینکه در سالهای اخیر وزارت آموزش و پرورش توجه ویژه ای به آموزش مهارت های دانش آموزان داشته و تعداد دانش آموزان فنی و حرفه ای رکورد تاریخی را پشت سر گذاشته است. سیستم آموزشی همچنان با مشکل تامین تجهیزات مدارس مواجه است.

مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر تعداد دانش آموزان هنرستان یک میلیون و 79 هزار نفر است، گفت: در حال حاضر تعداد دانش آموزان هنرستان یک میلیون و 79 هزار نفر است. وی این عدد را بی سابقه ترین عدد پس از آموزش های نوین در ایران می داند و می افزاید: آموزش های فنی و حرفه ای ماهیت گرانی دارد و توجه همگان را می طلبد. هم دولت و هم مجلس باید به بهترین نحو عمل کنند و انتظار داریم هم در دولت و هم در مجلس شاهد حمایت باشیم.

وی همچنین به تامین تجهیزات با کمک ساخت گلخانه در کنار شهرهای صنعتی اشاره کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش به دنبال ایجاد گلخانه در جوار کارخانه ها و مراکز صنعتی، خدماتی و کشاورزی است. این امر مستلزم حمایت استانداران و فرمانداران برای جلب مشارکت کارخانجات و اصناف و ایجاد زیرساخت برای ساخت و تجهیز گلخانه است.

مدارس انتفاعی بر اساس میزان آشنایی با سند تبدیل رتبه بندی می شوند

وقتی با یک معلم عربی در یک دبستان غیرانتفاعی دخترانه صحبت کردیم و از او در مورد سند تحول پرسیدیم. اشرف درباره سند تغییر به خبرنگار مهر گفت: معلمان مدارس بنا به نیاز 100 ساعت ساعت تدریس برای سند تغییر وقت گذاشتند. البته من قبلاً به سند علاقه مند بودم و با کنجکاوی آن را مطالعه کرده بودم.

البته او فکر می کند خیلی زود است که انتظار داشته باشیم سند تحول آثار خود را نشان دهد. اما وی به خبرگزاری مهر گفت: وقتی این آموزش های مستمر فراگیرتر می شود و راهکارهای عملی برای اجرای سند در مدارس توصیه می شود، طبیعی است که انتظار بیشتری برای اجرای سند در مدارس داشته باشیم.

توجه به سند تغییر البته در مدارس غیردولتی ضروری است، زیرا در رتبه بندی مدارس غیردولتی (که در میزان شهریه دریافتی نیز تاثیرگذار است) شاخص های خاصی وجود دارد و میزان توجه و اجرای آن تصمیمات در سند تغییر یکی از این شاخص هاست.

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی آذرماه سال گذشته در نشست تشریح برنامه های فرهنگی سند تحول مدارس غیردولتی، به لزوم اجرای سند توسط مدیران مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: شاخص های الگوی یادگیری مدارس غیردولتی اساس الگوهای سند تحول و سند راهبردی سازمان غیردولتی است. مدارس مرتبط است.

بر این اساس و بر اساس سند راهبردی سازمان مدارس غیردولتی، میزان موفقیت مدرسه غیردولتی مربوط به اجرای سند تحول توسط مدیران این مدارس است.

محمودزاده تاکید کرد: در سند راهبردی مدارس غیردولتی سه برنامه جدید داریم که عبارتند از: اجرای برنامه های تقنینی یا تقنینی، اجرای برنامه های مدیریتی مانند اجرای مدیریت و ارزشیابی مدارس که یکی از برنامه های ماست. رویکردها و برنامه سوم مشارکت با سایر معاونت های آموزشی و پرورشی، اجرای سند تحول است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی تاکید کرد: این نگاه که مدارس غیردولتی تربیتی هستند باید از بین برود. ما این کار را شروع کرده ایم و به کمک مدیران مدرسه نیاز داریم. ما باید در روند آموزشی نقش آفرینی کنیم، به همین دلیل شهریه های سال آینده بر اساس مدل های سند اصلی تحول و سند راهبردی سازمان مدارس غیردولتی است. بارگذاری شاخص های رتبه بندی مدارس غیردولتی نیز در حال انجام است.

دوره های تربیت معلم شامل مبانی نظری تحول بنیادین تعلیم و تربیت، فلسفه آموزش رسمی و عمومی، حوزه های شش گانه تعلیم و تربیت، چرخش های تحول آفرین در آموزش و پرورش، تعریف ماهیت مدرسه، سال معلم، سال. مدرسه در چشم انداز 1404.

دیدگاهتان را بنویسید