داغ شدن جامعه از فیلم کامل پست مرگ مهسا امینی

داغ شدن جامعه از فیلم کامل پست مرگ مهسا امینی

روز جدید خبر درگذشت مهسا امینی که در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شد، واکنش های گسترده ای را به دنبال داشت، در همین رابطه ستاره صبح گفت وگویی با نعمت احمدی وکیل اصلی دادگستری انجام داده است که در ادامه می خوانید. :

با توجه به توضیحات و فیلمی که از خانم مهسا امینی منتشر شد، به نظر شما مسئول فوت ایشان کیست؟
مسائل حقوقی به خصوص در رابطه با پرونده فوت بدون دسترسی به جزییات پرونده قابل اظهار نظر نیست و در صورتی که پلیس قصد شفاف سازی و پاسخگویی به افکار عمومی را دارد از همان لحظه اول تصاویر دوربین های مدار بسته را به ماموران گشت ارشاد نشان دهد. دیدار مسئولان با مهسا امینی تا اینکه در مقر پلیس به زمین افتاد. بررسی لباس وی در زمان دستگیری نکته مهمی است. به گفته مادرش، او یک کت بلند و گشاد پوشیده بود. سوال اینجاست که در وانت چه اتفاقی افتاده است چند قدمی دستگیری و تحویل مهسا امینی به فرماندهی نیروی انتظامی هنوز منتشر نشده است.

آیا می توان شدت قانونی سکته را ناشی از جو اداره پلیس دانست؟

وضعیت دختر 22 ساله هنگام سکته مغزی باید بررسی شود. افکار عمومی هنوز نمی دانند مهسا امینی ضربه بدنی خورده است یا نه؟ به نظر می رسد پلیس نمی خواهد مردم حقایق را بدانند، در غیر این صورت باید فیلم کامل دوربین مداربسته منتشر شود.

از نظر حقوقی، جمع آوری گشت ارشاد که امروزه یک الزام است، بر عهده کیست؟

تقسیم بندی عناصر مختلف نیروی پلیس فاراژ بر اساس کدام قانون مشخص نیست. سوال اینجاست که شرایط و ضوابط برخی از این واحدها و انتخاب افراد آنها چگونه است؟ تفاوت پلیس امنیت اخلاقی با پلیس امنیت اقتصادی چیست افراد باید به تجربه و تخصص خود تکیه کنند. شرح وظایف ادارات مختلف پلیس بر اساس قانون باید روشن و قطعی باشد. با توجه به اینکه پلیس ضابط قضایی است، آیا دادستان قوه قضاییه اختیاراتی در قبال کار پلیس دارد؟ در مورد اینکه ملاک دستگیری زنان با حجاب چیست، شبهات مختلفی وجود دارد؟ برای دستگیری یک نفر تشخیص بی حجابی و بی حجابی توسط مرجع قضایی ضروری است.

بازداشتگاهی که برای این افراد در نظر گرفته شده به دستور کدام مرجع به آنجا ارجاع داده می شود.

فردی که توسط پلیس دستگیر می شود از بدو ورود به خودروی پلیس تا انتقال به بازداشتگاه موقت دارای حقوقی است که قانون تعیین کرده است و طبق اصل 38 قانون اساسی فرد دستگیر شده نباید تحت شکنجه قرار گیرد. نباید از اموالی که خلاف عقیده اوست محروم شود و هر نوع فرصتی که فرد به دنبالش است داشته باشد.

متأسفانه در مواردی که ذکر کردم نقص وجود دارد و قانون فاقد شفافیت لازم است. من و بسیاری از کارشناسان پیش از این بارها هشدار داده ایم که نباید مردم را در مقابل هم قرار داد، افسران گشت ارشاد نباید به میل خود از آتش استفاده کنند رویکرد افرادی مانند سیدمحمدصالح هاشمی گلپایقانی، دبیر ستاد وزارت خوب و امر به معروف و نهی از منکر که مواضع سختی را در پیش گرفت، امروز چنین مشکلاتی را به وجود آورد. او باید پاسخگو باشد.

با نگاهی به اصل هشتم قانون اساسی می توان دریافت که پلیس از اختیارات قانونی برای ورود به همه امور برخوردار نیست و نمی تواند با رویکرد خود باعث مرگ افراد شود.

خون یک دختر 22 ساله کرد باید تعادلی بین واقعیت های جامعه و افراط گرایی افراد به بهانه امر به معروف و نهی از منکر باشد. خوب و بد باید تعریف شود، چه کسی و در چه جایگاهی بر اساس اصل هشتم قانون اساسی با این قاعده برخورد می کند، اگر در سال های گذشته با رفتارهای غیرقانونی برخی از گشت ارشاد برخورد می کردیم. ماموران با جدیت و محدودیت هایی، امروز مرگ مشکوک مهسا امینی را نداشتیم و جامعه ملتهب نمی شد.

دیدگاهتان را بنویسید