دانش آموزان نیز در رتبه بندی معلمان قرار گرفتند

دانش آموزان نیز در رتبه بندی معلمان قرار گرفتند

با نزدیک شدن به هفته معلم، فرهنگیان منتظر تحقق این وعده هستند و آخرین اخبار نیز آیین نامه های دولتی را تدوین و ارسال کرده است، اما همچنان از معلمان در مورد ضوابط و نحوه رعایت آنها سوال می شود.

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: این وزارتخانه در این مدت تلاش کرد تا با مشارکت مدیران کل استان ها و تعدادی از پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی اقداماتی را در رابطه با رتبه بندی معلمان پیش بینی کند. در نهایت آیین نامه ای بر اساس مفاد قانون تدوین شده است.»

ستاری فرد با بیان اینکه طرح رتبه بندی به منظور تامین رضایت معلمان، کیفیت آموزشی و تربیتی و گسترش عدالت آموزشی اجرا می شود، گفت: این طرح در سند تحول بنیادین و در ماده 63 قانون برنامه ششم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: قانون به صراحت اعلام کرده است که از 31 شهریور 1400 رتبه بندی معلمان باید معرفی شود و از آن تاریخ باید این طرح برای معلمان پیش بینی شود.

سخنگوی آموزش و پرورش درباره اجرای قانون رتبه بندی معلمان گفت: آموزش و پرورش بر اساس قانون از ابتدای فروردین ماه به مدت سه ماه اختیار اجرای قانون رتبه بندی معلمان را دارد.

ستاری فرد یادآور شد: 23 روز از ابتدای فروردین می گذرد و معلمان باید در بقیه دوره های آموزشی حکم صادر کنند.

معیارهای ارزیابی

سخنگوی آموزش و پرورش جزییات این طرح را یادآور شد: آیین نامه طبقه بندی معلمان پیش نویس و پیشنهادی است که از سوی وزارتخانه به دولت ارائه می شود و ممکن است با رسیدن این مصوبه به دولت، نکاتی اصلاح شود تا جزئیات این آیین نامه به تصویب برسد. پس از تایید اعلام خواهد شد

ستاری فرد یادآور شد: ضمن اینکه طبق قانون هر معلمی در یک رتبه است و هیچ معلمی نیست که رتبه او شامل حال او نباشد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این مصوبه باید به گونه ای باشد که همه معلمان در یک ردیف باشند و هیچ معلمی خارج از رتبه نباشد، مزیت این است که هم قانون و هم قوانین به این شکل نوشته شده است.

سخنگوی آموزش و پرورش همچنین درباره میزان دریافتی معلمان پس از اجرای طرح رتبه بندی معلمان تصریح کرد: میزان دریافتی برای هر معلم بسته به سه مولفه حق الکار، استخدام و اضافه کار از 45 تا 95 درصد متغیر است.

کاسم احمدی لاشکی معاون آموزش و پرورش و دادگستری وزارت آموزش و پرورش درباره شاخص های رتبه بندی معلمان به صداوسیما گفت: ارزیابی عملکرد سالانه در سه سال منتهی به 1400 را در آیین نامه رتبه بندی لحاظ می کنیم.

وی افزود: دوره های ضمن خدمت، مدرک، سنوات آزمایشی، مناسب سازی رشته تدریس و یادگیری، سامانه پروپوزال یا سیستم مدیریت دانش، تدریس در کارگاه های تخصصی یا دوره های بدون کار، عضویت در کارگروه ها، معلم پژوهی، آماده سازی آموزشی. نرم افزار متناسب با تسهیل آموزش، تولید محتوا، همکاری و مشارکت موثر در فرآیند مشاهده و داوری، کسب مقام در جشنواره ها، مسابقات و اعطای جوایز اساتید، گواهینامه، کارکنان با بیش از 24 ساعت، مربی، تماشاگر و سرپرست نیروهای فرهنگی و ورزشی از جمله شاخص های رتبه بندی هستند.معلمان.

نقش دانش آموزان در رتبه بندی معلمان

احمدی لاشکی با بیان اینکه دانش آموزان و خانواده ها در رتبه بندی به معلمان امتیاز می دهند گفت: این موضوع در مرحله اول مطرح نیست و در مراحل بعدی که طی 5 سال آینده وجود دارد، به این موضوع رسیدگی می شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: باید به معلم فرصت دهیم و اگر بلافاصله بگوییم نظر دانش آموزان و خانواده ها لحاظ می شود، ممکن است شرایط مهیا نباشد، اما در مرحله دوم افراد 5 سال فرصت دارند تا معیارهای تعیین شده توسط قانونگذار را رعایت کنند.

احمدی لاشکی افزود: برنامه ریزی خواهیم کرد که دیدگاه دانش آموزان را در رتبه بندی معلمان بر اساس ظرفیت دانش آموزی اعمال کنیم، زیرا دانش آموزان در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم دارای توانایی های متفاوتی هستند و ممکن است از دانش آموز ابتدایی بیش از دو سوال پرسیده نشود. نه همه دانش وی افزود: دانش‌آموزان می‌توانند تعداد سؤالات پایه دوم ابتدایی را افزایش دهند و در دوره اول و دوم دبیرستان نیز به همین ترتیب خواهد بود، اما این موضوع با در نظر گرفتن آسیب‌هایی که تصور می‌شود برای معلمان و معلمان وجود دارد ارزیابی می‌شود. نگران آن نباش

وی ادامه داد: پیشنهاد ما در آیین نامه رتبه بندی معلمان مجموعه هزار امتیازی برای استقرار است که شامل مدرک و سابقه خدمت نیز خواهد بود. برای سال های تجربی حداکثر 75 امتیاز در نظر گرفته می شود و افراد باید به عنوان معلم مشغول به کار شوند و در آموزش و پرورش حضور یابند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش افزود: 50 امتیاز دکتری، 40 امتیاز کارشناسی ارشد، 30 امتیاز کارشناسی، 20 امتیاز کارشناسی ارشد و 10 امتیاز دیپلم.

وی گفت: قانونگذار به ما اجازه داد بین رتبه بندی ها 5 سال وقفه داشته باشیم، اما برخی موارد مانند کسانی که در مقطع ابتدایی تدریس می کنند یا کسانی که در مدارس استثنایی و مناطق فقیرنشین و مرزی کار می کنند را منتفی دانست. ممکن است به ازای هر سال خدمت، سه ماه زودتر ارتقاء یابند و ارتقاء آنها به رتبه بعدی ممکن است مستلزم 4 سال تعلیق باشد.

احمدی لاشکی افزود: این رتبه بندی شامل افرادی می شود که به عنوان معلم مشغول به کار هستند و در حال حاضر در ادارات مشغول به کار هستند، اما افرادی که از همان ابتدا به عنوان کادر اداری مشغول به کار بوده اند را شامل نمی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که بعد از 31 شهریور 1400 بازنشسته شده اند در این رتبه بندی قرار می گیرند و افرادی که قبل از این تاریخ بازنشسته شده اند مشمول این رتبه بندی نمی شوند. رتبه بندی از 31 شهریور 1400 محاسبه می شود و مشمول قانون تعلیق و تنزل رتبه می شود، بنابراین معلمان باید هر سه سال یک بار بررسی شوند و در صورت حفظ رویه و حرکت به سمت ترفیع، به رتبه بالاتر منتقل می شوند. طبق قانون اگر معلمی دو بار تنزل رتبه پیدا کند باید از رشته آموزشی به سمت مدیریت برود.

طرح رتبه بندی معلمان از دیگر اقداماتی است که ابتدا برای ارتقای کیفیت آموزش و سپس بهبود وضعیت معیشتی معلمان مورد توجه قرار می گیرد.

اگرچه زمزمه های رتبه بندی معلمان از سال 97 به گوش می رسد، اما در چند ماه اخیر وزارت آموزش و پرورش در حال بررسی و تصویب لوایح این طرح برای تمامی معلمان رسمی و پیمانی بوده است.

این طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب و به هیأت امنا تقدیم شد که ایراداتی به لوایح وارد شد و در نهایت معاونت آموزشی و حقوقی وزیر آموزش و پرورش 40 هزار میلیارد تن برای اجرای این طرح در نیمه دوم اختصاص داد. از 1400 و 1401.

دیدگاهتان را بنویسید