دبیرکل کانون صرافی ها تا چه اندازه کاهش قیمت دلار/دلار را پیش بینی می کند؟

دبیرکل کانون صرافی ها تا چه اندازه کاهش قیمت دلار/دلار را پیش بینی می کند؟

روز جدید : دلار پس از لمس سقف جدید قیمتی و ورود به کانال 33 هزار تنی با سیاست جدید بانک مرکزی روند نزولی به خود گرفت.

با مجوز جدید بانک مرکزی، صادرکنندگان می توانند ارز خود را با قیمت توافقی در بازار بفروشند و صرافی ها می توانند پاسخگوی تمام نیازهای واقعی متقاضیان ارز در بازار باشند. به گفته برخی فعالان اقتصادی، این مجوز ارزی بدون استفاده از منابع بانک مرکزی و بازار متشکل ارز و تنها با استفاده از ارزهای صادراتی منجر به افزایش عرضه و کاهش نوسانات قیمت در بازار شده است.

این بخشنامه به اطلاع صرافی های مجاز می رساند، حسب درخواست صادرکنندگان و به منظور تنظیم و مدیریت بازار ارز و تسهیل در بازگشت ارز به صورت اسکناس، کلیه صرافی های مجاز می توانند نسبت به خرید ارز از صادرکنندگان در نرخ اسکناس و فروش منابع مجهز فوق الذکر در سرفصل های خدمات ارزی (موضوع اطلاعیه شماره 301305 مورخ 1400/10/14) و همچنین فروش ارز در سایر موقعیت ها (کد 24) با هویت متقاضی

بلافاصله پس از تایید بانک مرکزی، بازار ارز که 33 هزار دلار بود نیز روند نزولی داشت. به طوری که قیمت دلار نسبت به هفته قبل که به سرعت در حال افزایش و حدود 2000 تن کاهش است، کاهش چشمگیری داشته است.

به گفته فعالان بازار ارز؛ در برخی صرافی های تهران قیمت دلار به کمتر از 31 هزار تن رسیده است و تعدادی از صرافی ها نیز با این قیمت اقدام به ثبت معاملات کرده اند.

این در حالی است که روز گذشته مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توییتر اعلام کرد: دلار ۱۲۰۰ تن کاهش یافت. مصطفی گاماریووا نوشت: از حدود یک میلیون و 800 هزار دلار ارز صادرکنندگان که امروز توسط بورس عرضه شد، تنها 700 هزار دلار تقاضا وجود داشت. به عبارت دیگر تقاضا 40 درصد کمتر از عرضه است.

وی همچنین به انجمن صرافان اشاره می کند که می گوید: دلار ۱۲۰۰ تن کاهش یافته است. روند کاهشی قیمت ارز در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

دبیرکل کانون صرافی ها تا چه اندازه کاهش قیمت دلار/دلار را پیش بینی می کند؟

در این شرایط سوالی که در ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی و بنگاه های اقتصادی ایجاد می شود این است که قیمت دلار تا چه حد کاهش می یابد؟ در همین رابطه، کامران سلطانی زاده، دبیرکل کانون صرافان پول در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره ادامه افت قیمت دلار تا چه زمانی گفت: قیمت ها تا زمانی که به تعادل برسند، کاهش می یابد. البته نمی توان گفت که قیمت مثلا 20000 تن یا 25000 تن است.

وی افزود: معمولاً زمانی که عرضه و تقاضا به تعادل بازار می رسد، قیمت ارز در بازار متعادل می شود، اما در مجموع پیش بینی می کنیم تا زمانی که کف قیمت توسط بازار مشخص نشود، به شدت کاهش می یابد.

سلطانی زاده در پاسخ به این سوال که قیمت واقعی دلار چقدر است؟ وی گفت: قیمت واقعی دلار با فاکتورهایی که دولت در نظر گرفته زیر 25 هزار تن است. این قبلا اعلام شده بود. یعنی نظر اقتصاددانان دولتی این است که قیمت واقعی دلار زیر 25000 تن است. با توجه به پیش بینی های فروش و قیمت نفت.

وی تصریح کرد: در بازار آزاد قیمت دلار با هیجان در حال افزایش است اما رقم رسمی اعلام شده زیر 25 هزار تن است.

دبیرکل کانون صرافان پول در پاسخ به این سوال که قیمت دلار تا سطح 25 هزار تن کاهش می یابد؟ توجه: بستگی به روند بازار دارد. مردم چقدر ارز می خرند و صادرکنندگان چقدر می فروشند؟ اما به جرات می توان گفت که پیش بینی ها حاکی از کاهش شدید ارزش دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید