دبیر سیاقی استادی بی‌نظیر بود که نامش بر قله ادبیات ایران می‌درخشد

به گزارش خبرگزاری موج قزوین، بمناسبت پنجمین سالگرد درگذشت پژوهشگر، نویسنده و شاعر، استاد ادبیات فارسی محمد دبیر سیاقی محفل ادبی با حضور ادب دوستان در سالن مطهری دانشگاه رجاء قزوین به همت دکتر آرش حاجی کریمی رئیس دانشگاه رجاء قزوین برگزار شد.

در این مراسم هنرمندان قزوین یاد بزرگ مرد ادب و زبان فارسی را گرامی داشتند و از استادی یاد کردند که افتخار ملی و جهانی است.

احمد وحدت استاد و مدرس دانشگاه گفت: بیش از ۱۰ سال هر چهارشنبه شب در منزل مرحوم دبیر سیاقی جمع شده و کسب فیض می کردیم و نشست های بسیار پربار و ارزشمندی بود. 

دبیر سیاقی7

وی بیان کرد: مرحوم دبیر سیاقی کتب زیادی در تاریخ ادبیات ایران نوشته اند و کتاب «پیشاهنگ های شعر فارسی» که گزینه سرآمدان عصر طاهریان، صفاریان و ساسانیان بود بسیار جذابیت داشت و خواننده را با زندگی شاعران آشنا می کرد. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دبیر سیاقی در تدوین لغتنامه دهخدا همکاری موثری داشت و تا سال ۵۰ تعداد ۸۰ متن ادبی را تصیحح و منتشر کرد از جمله دیوان منوچهری و شاهنامه را نیز به نثر نوشت و گزیده تاریخ بیهقی و منوچهر بیهقی را تهیه کرد و مجموع تالیفات ایشان از ۱۰۰ مورد بیشتر است. 

وحدت یادآورشد: استاد دبیر سیاقی انسانی بزرگ و متواضع و مبادی آداب و میهمان نواز و مهربان بودند و هر بازدیدی را جواب می دادند.

دبیر سیاقی2

وی اظهارداشت: استاد مشوق همه بودند و هرگز نشنیدیم از کسی بد بگوید و غیبت کند و به شهر قزوین و بزرگان آن علاقه شدیدی داشتند و در زادگاهش نیز دار فانی را وداع گفتند و به حق پیوستند. 

در ادامه خانم شکوه کرمانشاهی از شعرا و فعالان محیط زیست گفت: استاد دبیر سیاقی به همراه معتمدان شهر در دفاع از صیانت باغستان همراه تشکل‌ها شدند و اولین امضا برای مدیران شهری در جلوگیری از تخریب باغستان توسط دبیر سیاقی صورت گرفت و ایشان پیشگام شدند تا باغستان با ساخت پلها تخریب نشود هر چند گوش شنوایی نبود.

کرمانشاهی بیان کرد: تاریخ شناسی، تصحیح متون از توانمندی های دکتر دبیر سیاقی بود و ایشان با شخصیت برجسته ای که داشت و با همه بزرگی و شخصیت فاخر اما خود را اجل از کسی نمی دانست. 

وی اضافه کرد: مرحوم دبیر سیاقی بعنوان یک کنشگر اجتماعی، همواره نگران تخریب باغستان بود و برای حفظ آن تلاش می کرد و امروز خوشحالیم که بخشی از این تلاش ها موجب شده سازمان ملل به این باور برسد که باغستان ارزش جهانی دارد و باید حفظ شود و ماه نوامبر خبر قطعی ثبت بین المللی آن در جیاس منتشر خواهد شد.

سید محمّد دبیرسیاقی زادهٔ ۴ اسفند ۱۲۹۸ خورشیدی در قزوین، پژوهشگر، نویسنده، شاعر، آموزگار ادبیات فارسی و مصحح متون کهن پارسی بود. 

دبیر سیاقی4

وی در مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی مشغول بکار بوده و مصحح بسیاری از متن‌های کهن زبان فارسی است و نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و چاپ کرده که از میان آن‌ها می‌توان شاهنامه فردوسی، دیوان منوچهری دامغانی، نزهةالقلوب، فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه و تصحیح لغت فرس اسدی طوسی و سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی را نام برد. 

دبیر سیاقی

وی در میان سال‌های ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۴ خورشیدی در گردآوری فرهنگ لغت با علی‌اکبر دهخدا همکاری داشت و از آن پس با مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی تا ۱۳۵۹ خورشیدی همکاری کرد تا این اثر به پایان رسید.دبیر سیاقی استادی بی‌نظیر بود که نامش بر قله ادبیات ایران می‌درخشد.

دبیر سیاقی در 16 مهرماه سال 1397 دار فانی را وداع گفت و در آرامستان بهشت حسینی شهر قزوین به خاک سپرده شد.


آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید